
Zalando promuje zrównoważony rozwój i wymaga tego od marek
Wczoraj duńska platforma sprzedażowa wraz z Sustainable Apparel Coalition (SAC) i firmą technologiczną Higg Co. ogłosiła, że zamierza przyspieszyć tworzenie globalnego standardu zrównoważonego rozwoju w branży mody.
Czym jest zrównoważony rozwój w modzie?
Moda jest jedną z najbardziej szkodliwych dla środowiska branż gospodarki. Zmaga się także z problemami natury etycznej — brakiem transparentności, jeśli chodzi o pozyskiwanie zasobów, produkcję i łańcuch dostaw. O tym, jak ważna jest przejrzystość działań marki, przekonała się ostatnio boleśnie Jessica Mercedes Kirschner, kiedy wokół koszulek z metką Veclaim rozpętała się burza.
Samo pojęcie „zrównoważony rozwój” ma wiele znaczeń, trudno je jednoznacznie zdefiniować, a jeszcze trudniej zrozumieć. Działania są rozproszone, na rynku istnieją setki certyfikatów, etykiet i inicjatyw, a ich podejście do zrównoważonego rozwoju bywa różne. Marki i detaliści mają własne oceny i różne cele. Branży brakuje wspólnej metody pomiaru zrównoważonego rozwoju. Higg Brand & Retail Module (w skrócie Higg BRM) to narzędzie, które zapewnia markom i sprzedawcom kompleksowy sposób oceny ich działalności pod kątem takich aspektów jak prawa człowieka, uczciwe płace i emisja CO2. Dzięki modułowi Higg BRM Zalando będzie pozyskiwać porównywalne dane od swoich marek partnerskich. Dzięki temu rozwiązaniu współpraca z markami partnerskimi ulegnie istotnej i trwałej poprawie. Łatwiej będzie też zrozumieć wyzwania branży, zarówno na poziomie poszczególnych firm, jak i całego przemysłu. Wszyscy członkowie koalicji SAC, zarówno marki, jak i detaliści, będą używać narzędzia Higg BRM do mierzenia wyników i postępów w zakresie zrównoważonego rozwoju. Moduł umożliwi też branży odzieżowej porównywanie zrównoważonego rozwoju pomiędzy markami.
Zalando liderem rynku
„Jako wiodąca europejska platforma modowa i lifestyle’owa, chcemy podnieść poprzeczkę i jako pierwsi wskazać naszym partnerom kierunek, w jakim powinni podążać, aby spróbować stawić czoła najważniejszym dziś problemom — zmianom klimatycznym, eksploatacji zasobów i łamaniu praw pracowników”, czytamy w komunikacie prasowym wypowiedź Kate Heiny, dyrektor ds. Zrównoważonego rozwoju w Zalando. „W ramach naszej strategii zrównoważonego rozwoju do.MORE, wprowadziliśmy obowiązkowe oceny dotyczące aspektów etycznych i zrównoważonego rozwoju dla naszych marek partnerskich. Higg BRM pomoże nam osiągnąć cel polegający na ciągłym podnoszeniu standardów etycznych i do 2023 roku współpracować tylko z partnerami, którzy się z nimi zgadzają” – mówi dalej Heiny. Z kolei Amina Razvi, Dyrektor Wykonawczy SAC tak komentuje odważny krok platformy „Decyzja Zalando, aby wymagać od marek partnerskich korzystania z narzędzia Higg BRM, przyspieszy wprowadzenie w branży systemu ustandaryzowanej oceny zrównoważonego rozwoju. W ten sposób możemy wdrożyć i osiągnąć trwałą zmianę”. Razvi kontynuuje „Kryzys wywołany pandemią koronawirusa uzmysłowił nam bardziej niż kiedykolwiek wiele wyzwań, którym branża musi stawić czoła. Utrzymanie silnych relacji biznesowych, przywództwo z naciskiem na zrównoważony rozwój i poszanowanie zdrowia, bezpieczeństwa i dobrego samopoczucia pracowników na całym świecie, oraz wykorzystywanie zrównoważonego rozwoju jako elementu odbudowy branży będzie miało dla niej kluczowe znaczenie”.
Sustainable Apparel Coalition co to takiego?
SAC jest wiodącą koalicją na rzecz zrównoważonego rozwoju w branży odzieżowej, obuwniczej i tekstylnej. 250 członków koalicji na całym świecie współpracuje w celu opracowania Indeksu Higg. Ten indeks to zestawu pięciu narzędzi oceny zrównoważonego rozwoju, które biorą pod uwagę wyniki w zakresie zrównoważonego rozwoju społecznego i środowiskowego, identyfikują obszary wymagające poprawy i umożliwiają przejrzystość środowiskową i społeczną, której oczekują konsumenci. Higg Co rozwija platformę technologiczną obsługującą Indeks Higg.