
Wysłuchaj, zrozum, uszanuj. Jak być dobrym słuchaczem?
Chcemy się wygadać, wyżalić, po ludzku ponarzekać. To normalne, wszyscy jesteśmy w trudnej sytuacji. Rzeczywistość dookoła nas wydaje się bardzo niepewna i czasami zostaje nam jedynie rozmowa, w której możemy powiedzieć, co leży nam na sercu. Chcemy też wypowiadać swoje zdanie, mówić, co sądzimy o danej sytuacji. Mówimy również o naszych lękach i niepewnościach, o tym, co nas boli i jakie mamy problemy.
Czasami jednak to my powinnyśmy być słuchaczkami – i to słuchaczkami dobrymi, czułymi i wyrozumiałymi. Same chcemy być w taki sposób traktowane podczas rozmowy, więc w taki sam sposób traktujmy innych.
Chcesz przerwać wypowiedź? Poczekaj
Za każdym razem, gdy naprawdę słuchasz drugiej osoby, uruchamiasz swoją empatię. Starasz się zrozumieć sytuację drugiej osoby i wejść w jej świat. Jeśli jesteś dobrym słuchaczem, będziesz także mogła wczuć się w emocje drugiej strony, zrozumieć jej sposób działania. Żeby móc w pełni wykazać się aktem empatii, musisz jednak pamiętać o pewnej zasadzie: nie oceniaj. To wcale nie jest takie łatwe.
Za każdym razem, gdy chcesz przerwać komuś jego wypowiedź, najpierw zastanów się, dlaczego chcesz coś powiedzieć. Czy chcesz okazać komuś wsparcie? A może twoja wypowiedź ma być jedynie oceną zachowania drugiej osoby? Być może byłaś w podobnej sytuacji i chcesz się podzielić doświadczeniem, ale w gruncie rzeczy zależy ci na tym, by się pochwalić? Takich pułapek jest naprawdę wiele.
Czytaj także: Jak NIE rozmawiać z osobą chorą na depresję? Zamiast „weź się w garść” lepiej „słyszę, co mówisz”.
Zadawaj pytania
Gdy ktoś dzieli się z tobą swoją sytuacją życiową, normalne jest, że będziesz zadawać pytania. Zawsze staraj się jednak podchodzić rozważnie do tego, jakich słów używasz. O czym szczególnie warto pamiętać?
Przede wszystkim uważaj z pytaniem „Dlaczego?”. W taki sposób możesz sprawić, że twój rozmówca będzie czuł się zmuszony do wyjaśnień. Czasami powody różnych decyzji są bardzo skomplikowane, innym razem w ogóle ich nie ma lub nie są jasne. Zdecydowanie lepszym pomysłem będzie zadawanie pytań: „Jak to się stało?” lub „Jak się wtedy czułeś/czułaś?”.
Słuchaj aktywnie – czyli jak?
Z pewnością spotkałaś się kiedyś z terminem „słuchanie aktywne”. Dla niektórych może się to wydawać niezrozumiałe, ponieważ intuicyjnie wydaje się nam, że słuchanie z założenia jest działaniem pasywnym. Okazuje się jednak, że słuchać można naprawdę bardzo aktywnie.
Gdy rozmawiasz z kimś, staraj się używać swojej mowy ciała. Każdy z nas ma inną ekspresję, jednak nawet najmniejsze sygnały pokażą naszemu rozmówcy, że jest wysłuchiwany. Raz na czas pokiwaj głową, czasami to nawet lekkie pochylenie do przodu pokazuje zaangażowanie. Aktywny słuchacz nigdy nie będzie siedział w bezruchu.
Czytaj także: Poznaj 5 najważniejszych gestów podczas rozmów z innymi
Nie dawaj rad
Nikt z nas nie lubi nieproszonych rad, a jednak tak często same lubimy je dawać, gdy ktoś dzieli się z nami własnym problemem. Pamiętaj, że ludzie zazwyczaj chcą się po prostu wyżalić, wyrzucić z siebie swoje emocje, podzielić się trudami swojego życia. Jeśli ktoś będzie chciał twojej rady, zapyta cię o to, mówiąc na przykład: „Co ty zrobiłabyś na moim miejscu?”.
Jeśli zaczniesz starać się rozwiązać czyjś problem, istnieje możliwość, że osoba, która otwarła się przed tobą, z powrotem się zamknie – w końcu cała uwaga teraz przeszła na ciebie i twoje pomysły.