Sorry Jess, czyli o burzy wokół koszulek Jessiki Marcedes Kirschner
mat. prasowe Veclaim, Instagram @karolina_domaradzka

Sorry Jess, czyli o burzy wokół koszulek Jessiki Marcedes Kirschner

Sprawdzamy, czy to tylko burza w szklance wody, a może jednak nawałnica, która zmieni krajobraz polskiej mody?
Zuzanna Szustakiewicz
26.05.2020

Miał być tekst o lesie, który wbrew pozorom ma wiele wspólnego z modą, o której piszę na co dzień. Będzie tekst o burzy, która rozpętała się kilka dni temu w Internecie i jeszcze nie ucichła. Dlaczego? 
 

Dlatego, że najwyraźniej wszyscy są zmęczeni tematami pandemii i zmian klimatu, a popularna blogerka i jej potknięcie okazały się wdzięcznym tematem zastępczym. Jak doszło do tej modowej nawałnicy?
 

W połowie maja Veclaim — marka Jessiki Mercedes Kirschner, wypuszcza nową linię. Na razie świeci słońce i wszystko skąpane jest w jego ciepłych promieniach. Wiele modowych serwisów — także my, piszemy o kolekcji w samych superlatywach i zachwycamy się jej oprawą graficzną. W kolekcji Valley znajdują się m.in. proste T-shirty z autorskimi nadrukami (które marka ma w swojej ofercie od około roku). Także tym razem przed butikiem marki na ul. Mokotowskiej stoi długa kolejka rozemocjonowanej młodzieży marzącej o koszulkach Veclaim. Ci, którym udało się kupić upragniony T-shirt, komentują na Instagramie, że jest świetny i jak zawsze doskonałej jakości. Fani deklarują, że wrócą po więcej i gratulują Jessice. Blogerka się cieszy, dziękuje fanom i przesyła im pozdrowienia „Love, Jessie”.
 

Pod koniec zeszłego tygodnia zaczyna jednak grzmieć. Jedna ze szczęśliwych posiadaczek koszulki Veclaim odkrywa, że pod metką z logo polskiej marki kryje się logo Fruit Of The Loom. Dzieli się swoim odkryciem ze stylistką Karoliną Domaradzką, która wrzuca tę informację na swoje IG Stories. I tak oto strzela pierwszy piorun i zaczyna się ulewa. Sprawy być może nie byłoby wcale, gdyby marka Veclaim nie komunikowała, że wszystkie produkty szyje w Polsce. Po 24 godzinach na swoim profilu IG Jessica publikuje oficjalne oświadczenie. Przeprasza w nim wszystkich, którzy poczuli się oszukani i pisze, że to dla niej prawdziwa lekcja na przyszłość. Jaka przyszłość czeka blogerkę i jej markę? Na razie trudno powiedzieć, bo nawałnica trwa!
 

Koszulki marki Veclaim kosztują 199 zł (kolekcja Zodiak) i 239 zł (kolekcja Valley). Czy to wysoka cena? To zależy. T-shirt z logo luksusowego domu mody kosztuje parę tysięcy złotych. Uszycie koszulki bawełnianej w Polsce to kwota nieprzekraczająca 25 zł. Bawełnianą koszulkę amerykańskiej marki FOTL można na Allegro kupić za kilkanaście złotych, więc w hurcie kosztuje pewnie kilka. Zapewne te kilka złotych najbardziej rozzłościło fanów Jessiki. Przyznam jednak, że nie do końca rozumiem tych z nich, którzy chcą „wyrzucić tę szmatę za kilka złotych”. Czy oni nie wiedzą, ile kosztuje zwykły T-shirt? Czy nie wiedzą, że płacą za brand?
 

Jessica nie wzięła się znikąd, pracuje na swoje nazwisko od ponad 10 lat i robi to bardzo dobrze. Marka Veclaim to jeden z jej autorskich projektów i blogerka ma prawo sprzedawać swoje koszulki, za ile chce. Zawsze w takich momentach przypomina mi się rozmowa ze sprzedawcą dywanów w Marrakeszu: Ja: Po ile ten dywan? Sprzedawca: A to zależy... Bo cena nie wynika z tego, ile dywan jest wart, tylko ile ktoś jest skłonny za niego zapłacić. Jeśli więc Veclaim wycenia swoje koszulki na dwie stówy i wyprzedaje je na pniu, to znaczy, że cena nie jest za wysoka. Czy to, że koszulki powstały z półproduktu, a w Polsce zostały poddane procesowi twórczemu, w wyniku którego został im nadany „vibe” (jak czytamy w oświadczeniu Jessiki) zmniejsza ich wartość? Nie. Założę się, że większość klientów w ogóle nie zwróciła uwagi, że marka szyje w Polsce. Podejrzewam, że niestety jest im wszystko jedno, gdzie szyje...

Czy to znaczy, że nie stało się nic i że cała burza jest w szklance wody? Oczywiście, że nie. Ja jako osoba, dla której ważne jest równoważone podejście do mody i jako dziennikarka, która chętniej pisze o rzeczach szytych lokalnie, poczułam się oszukana. Chociaż formalnie, jeśli finalny produkt powstaje w Polsce (nawet jeśli półprodukty pochodzą z Azji) marka ma prawo napisać, że rzecz została „Made in Poland”. Czy uważam, że trzeba z tego powodu robić aferę? Nie. Jessica przeprosiła (chociaż część osób chyba nie przeczytała ze zrozumieniem całego oświadczenia) i dostała nauczkę, pewnie nawet zbyt bolesną, sądząc po niektórych komentarzach na IG, które czytałam. Niektórzy dziennikarze krytykują Jessikę, że przez jej wpadkę ucierpi cała autorska polska moda, że ludzie stracą zaufanie. Absolutnie się z tym nie zgadzam! Ucierpi tylko ta konkretna blogerka i Veclaim — sorry Jessie. Ale mówię też, dzięki Jessie, bo reszta nauczy się na jej błędach. A właściwie już się uczy i wyciąga wnioski.
 

Od kilku dni obserwuję jak polskie marki i projektanci pokazują na swoich profilach pracownie, szwalnie, a nawet krawcowe, które szyją ubrania z ich metkami. Część z nich nie robiła tego miesiąc temu podczas Fashion Revolution Week, gdy cały modowy świat odpowiada na pytanie „Who Made My Clothes”. Dopiero przypadek Veclaim skłonił innych do poważniejszego potraktowania tematu transparentności. Czy tak samo byłoby pół roku temu? Nie wiem, na pewno sprawa Veclaim dzieje się teraz, w nowych czasach. Od prawie trzech miesięcy cała branża mody jest w procesie transformacji i wszyscy wiedzą, że nie ma powrotu, do tego, co było. Transparentność jest jednym z głównych założeń nadchodzącej zmiany. Są marki takie jak Est By S Gosi Sobiczewskiej, które nie mówią wprost o przejrzystości swoich działań, ale w sposób naturalny, pokazując od kuchni pracę nad kolekcjami, są super transparentne. Są inicjatywy takie jak Transparent Shopping Collective, współtworzona przez marki Elementy i Balagan. Rozkładając ceny swoich produktów na czynniki pierwsze, budują one świadomość u klientów i są kierunkowskazem dla innych marek. Wierzę, że za sprawą Veclaim marki będą bardziej otwarcie mówić, z czego szyją, gdzie szyją i za co płaci klient, a klient będzie o to pytał, bo ma do tego święte prawo! Mam też nadzieję, że nikt nie pokusi się o kłamstwo, bo jak wiadomo, ma ono krótkie nogi.
 

Wiosenne burze znane są ze swojej gwałtowności, ale jednak szybko mijają i znowu wychodzi słońce. Dzięki nim natura odżywa i wybucha zielenią. Miejmy nadzieję, że tak będzie i tym razem.

 

Kochasz czytać?
Czekamy na Ciebie!

Dołącz do grupy na FB
 

Uroda Życia - czytaj dla przyjemności

Czekamy na Ciebie na FB
 

Ludzie, psychologia,
pasja - inspirujemy!

Obserwuj nas na IG
billie eilish tadashi murakami uniqlo wiosna 2020 kolekcja
mat. prasowe Uniqlo

Kolekcja Billie Eilish by Takashi Murakami dla Uniqlo już jest!

Japońska marka Uniqlo dzisiaj rano wystartowała ze sprzedażą kolekcji powstałej we współpracy z wokalistką i genialnym artystą. Chcesz upolować T-shirt z tej kolekcji? Nie czekaj!
Zuzanna Szustakiewicz
25.05.2020

Takashi Murakami to jeden z najbardziej znanych współczesnych japońskich artystów. Billie Eilish to jedna z najbardziej utalentowanych piosenkarek młodego pokolenia, o bardzo wyrazistym stylu. Kultowy brand Uniqlo właśnie wypuścił ich wspólną kolekcję. To, że te T-shirty będą hitem, nie ma najmniejszych wątpliwości. Pytanie tylko, czy znikną ze sklepu w kilka, czy w kilkanaście godzin?   Eilish x Murakami nie po raz pierwszy   Efekty wspólnej pracy tego artystycznego duetu można było podziwiać już w marcu zeszłego roku. Wtedy ukazała się oficjalny klip do kawałka „You should see me in the crown”. Wyreżyserowane i animowane przez Murakamiego video powstawało aż osiem miesięcy. W klipie przewijają się zarówno motywy znane z twórczości Japończyka – słynne kwiatki, jak i logo „Blohsh” wykorzystywane przez Eilish. Na tych samych motywach zbudowana jest kolekcja dla Uniqlo.   Moda kocha Murakamiego   Takashi uważa za zupełnie naturalne przenikanie się sztuki wysokiej z użytkową. Uważa, że jest to naturalne dla powojennej Japonii podejście, a którym artysta pracujący komercyjnie nie jest za to krytykowany, a wręcz przeciwnie.           View this post on Instagram                   New figures and masks. It is a double face flower. A post shared by Takashi Murakami (@takashipom) on Apr 30, 2020 at 4:19am PDT Dlatego Murakami chętnie wchodzi w modowe współprace. Najsłynniejszą do tej pory kolaboracją była ta z marką Louis Vuitton. W 2002 roku zaprosił go do niej ówczesny dyrektor kreatywny LV Marc Jacobs. Stworzona...

Czytaj dalej
moda sesja koszula trendy 2020
Agnieszka Kulesza i Łukasz Pik

Zwykła koszula? Ale jakie pole do stylowego popisu!

Skoro chwilowo część z nas nie nosi jej do biura, to może by tak wykorzystać ją do modowych eksperymentów? Zobacz, jaki potencjał ma w sobie klasyczna koszula w paski.
Zuzanna Szustakiewicz
21.05.2020

Kołnierzyk, rękawy zakończone mankietami, rząd guzików. Parafrazując słowa Benedykta Chmielowskiego z pierwszej polskiej encyklopedii powszechnej – „Koszula, jaka jest, każdy widzi”. Ale czy aby na pewno?   Podobnie jak klasycznym trenczem czy prostą marynarką damscy p rojektanci uwielbiają kombinować z koszulą. Co sezon nadają jej bardzo różne, często fantazyjne formy. Wydłużają całość lub tylko jej część – np. tył.  Opuszczają linię ramion i nadmuchują rękawy. Rezygnują z guzików w ogóle lub zastępują je sznurowaniem. Nawet jeśli zostawiają ją w klasycznej formie to stylizują w zupełnie nowy, zaskakujący sposób. Czas zabawić się koszulą i poszaleć z proporcjami i warstwami. Teraz nadarza się ku temu doskonała okazja. Przecież koszula nie może wisieć bezczynnie w szafie!   Zdjęcia:  Agnieszka Kulesza i Łukasz Pik Stylizacja: Agnieszka Ścibior Makijaż: Marianna Yurkiewicz Fryzury: Marek Sierzputowski Modelka: Angelika Maciołek/D’Vision Asystentka stylistki: Joanna Burczyńska Manicure i pedicure: Nail Spa Marzena Kanclerska Produkcja: Bombonierka   Sesja ukazała się w „Urodzie Życia” 5/2017

Czytaj dalej
Veclaim Jessica Mercedes Kirschner  kampania ss 2020 Palm Reading gwiazdy w domu
mat. prasowe Veclaim

Jessica Mercedes, Anja Rubik i Bella Hadid też pracują... to znaczy pozują z domu!

Tej wiosny sesje mody nie odbywają się w tradycyjny sposób. Ale to nie szkodzi, wręcz przeciwnie. Dzięki zdjęciom dla Veclaim, Zary i Jacquemusa zaglądamy do domów gwiazd!
Zuzanna Szustakiewicz
12.05.2020

Świat od dwóch miesięcy stoi na głowie, a cała branża mody zastanawia się co dalej. Życie jednak wolniej, bo wolniej, ale toczy się dalej. Nadal oglądamy piękne zdjęcia , nadal jesteśmy ciekawi co u naszych ulubionych bohaterek/ów, nadal kupujemy ubrania. I choć produkcje modowe, w dotychczasowej formule się nie odbywają to gwiazdy oraz  modelki pracują i pozują w zaciszu swoich domów . A my jesteśmy zachwyceni! W domu z Veclaim, czyli kolekcja Palm Reading  Były już szalone lata 80, inspiracja Dynastią i mini disco sukienki. Był tarot, Joshua Tree i sukienki idealne na Coachellę. Chwilowo jednak nie pójdziemy na żaden festiwal ani nie pójdziemy na żadną imprezę, a Jessica Mercedes doskonale zdaje sobie sprawę z tego, że moda ma iść z duchem czasu i odpowiadać na potrzeby ludzi. Ostatnio najchętniej chodzimy w dresach, więc i u Veclaim czas na dresy. Część z nas poszukuje sensu i odpowiedzi na nurtujące nas pytania „co dalej?” w horoskopach, magii czy wróżbach i w tej kwestii Veclaim jest ekspertem od samego początku. Najnowszą, międzysezonową kolekcję Palm Reading, zainspirowało czytanie naszego przeznaczenia z dłoni.  – Na pomysł wykorzystania motywu chiromancji wpadł mój brat Justin, który podczas nowojorskiego fashion week’u odwiedził wróżkę, zajmującą się odczytywaniem przyszłości za pomocą studiowania linii dłoni. Oboje wtedy zaczęliśmy interesować się tą tematyką. Justin jest tak naprawdę dużą częścią projektu i pomaga przy jego tworzeniu – wyjaśnia Jessica Mercedes. Palm Reading to uniseksowa minilinia basiców. W jej skład wchodzi wciągana przez głowę bluza i spodnie typu joggersy. Czarny kolor jest specjalnie sprany, a krawędzie ściągaczy postrzępione, by stworzyć efekt vintage. Jest też koszulka...

Czytaj dalej
Fashion Revolution 2020 who made my clothes kampania
mat. prasowe

Dziś pytamy marki #whomademyclothes? Przyłączysz się?

Co roku 24 kwietnia, w rocznice tragedii w Rana Plaza warto zastanowić się, kto uszył nasze ubrania i zapytać o to nasze ulubione marki.
Zuzanna Szustakiewicz
24.04.2020

Dzisiaj mija siedem lat od tragicznych wydarzeń w Dhace w Bangladeszu. 24 kwietnia 2013 roku zawalił się kompleks fabryczny Rana Plaza , w którym znajdowały się szwalnie wielu znanych sieciówek, których ubrania nosi każdy z nas. W związku z tą tragedią, w której zginęło 1138 osób (głównie młodych kobiet), a kilkaset zostało ciężko rannych, światło dzienne ujrzało parę brudnych sekretów branży fast fashion. Okazało się, nie tylko że nasze ubrania ktoś na drugim końcu świata szyje w trudnych warunkach za niewielkie wynagrodzenie, ale przede wszystkim, że wiele marek ma tak nieprzejrzysty łańcuch dostaw, że nawet nie wie, gdzie powstają ich ubrania. W wyniku zdarzeń w Rana Plaza powstało wiele międzynarodowych inicjatyw mających na celu polepszenie warunków pracy w branży tekstylnej w Bangladeszu, a także poprawę przepisów budowlanych i przeciwpożarowych w tamtejszych zakładach pracy. Wielu ekspertów dość negatywnie ocenia to, czy przyniosły one pożądany rezultat. Jedną z inicjatyw, która narodziła się w bezpośredniej reakcji na wydarzenia z 24 kwietnia 2013, jest Fashion Revolution. Założony w Wielkiej Brytanii przez Orsolę de Castro i Carry Somers ruch społeczny ma za zadanie dać głos każdemu z 75 milionów pracowników, którzy uczestniczą w produkowaniu naszych ubrań. Na stronie Fashion Revolution czytamy - „Celem Fashion Revolution jest świętowanie pozytywnego wpływu mody na świat oraz wszystkich tych, którzy codziennie się do tego przyczyniają. Jako przedsięwzięcie na skalę globalną ma ono także ponownie połączyć poszczególne elementy całego łańcucha dostaw w jedną całość, gdzie każdy pracownik jest ważny i szanowany za swoją pracę”. Co roku w trzeci tydzień kwietnia przypada Fashion Revolution Week, w ramach którego odbywa...

Czytaj dalej