
Pracownicy bohaterami akcji „Działamy Razem. Zrównoważona moda na Zalando”
Zalando ma ponad 30 mln klientów na 17 rynkach. Dla firmy to więcej niż imponujące liczby. To potencjał, który można wykorzystać w słusznej sprawie, np. po to, by zbudować większą świadomość ekologiczną wśród tych 30 mln ludzi. My także wierzymy w metodę „baby steps” – małe kroki składają się na coś o wiele większego.
Zalando w stronę zrównoważonego rozwoj
Marka od 2016 roku prowadzi szereg działań promujących modę bardziej etyczną. Cel jest jeden — być platformą zrównoważonej mody z pozytywnym wpływem na ludzi i planetę. Opakowania z materiałów z recyclingu czy umożliwianie klientom kompensacji śladu węglowego za ich zakupy to niektóre przykłady bardziej odpowiedzialnego podejścia do zakupów. „Chcemy umożliwić klientom odkrywanie i kupowanie bardziej zrównoważonej mody: ponad 30 tys. produktów w naszym asortymencie oznaczyliśmy flagą przyjazność środowisku oraz udzielamy informacji ułatwiających podjęcie świadomych decyzji zakupowych” – mówi Kate Heiny, dyrektor zrównoważonego rozwoju w Zalando.
Ten projekt to trzecia odsłona strategii do.MORE, kontynuacja pierwszej kampanii oraz kapsułowej kolekcji premium „Małe kroki. Duża zmiana”, stworzonej przy współpracy z dziewięcioma skandynawskimi markami w styczniu 2020.
Działajmy razem z Zalando!
Hasłem przewodnim najnowszej kampanii jest „Działamy Razem. Zrównoważona moda na Zalando”. Na zdjęciach tym razem nie zobaczymy modelek ani influencerów, ale pracowników firmy. Kampania przedstawia działania związane ze zrównoważonym rozwojem z punktu widzenia siedmiu osób z różnych działów Zalando, takich jak Sustainability, Partner Communications, Marketing, Category Management, Tech czy Social Media. „Zależy nam na tym, aby nieustannie inspirować klientów do dokonywania świadomych, bardziej zrównoważonych wyborów” – podkreśla Dawid Pożoga, Regional Lead PL/CZ w Zalando. – Ta kampania jest dla nas naprawdę wyjątkowa – jej bohaterowie to nie tylko pracownicy Zalando, ale też orędownicy zrównoważonego rozwoju w życiu prywatnym. Chcemy podkreślić, że zrównoważony rozwój oznacza dla nas współpracę wielu działów w ramach jednego, wspólnego celu. Każdy pracownik przyczynia się do realizacji jego kolejnych kroków i cieszymy się, że możemy pokazać twarze tych, którzy za nimi stoją. ”
Bohaterowie sesji opowiedzieli, czym jest dla nich zrównoważony rozwój i jak starają się wprowadzać te zasady prywatnie i jak to wygląda z punktu widzenia ich pracy zawodowej. Poznaj ich inspirujące historie.
Cecilie Falk, Product Designer
Prywatnie: „Jeśli postrzegamy coś w kategoriach kary i poświęcenia to czeka nas długa i trudna droga. Dla mnie to bardziej wyzwanie kreatywne, to jak gotowanie czegoś nowego ze składników, które już mam. Przestańmy myśleć, że potrzebujemy czegoś nowego, że to daje nam spełnienie. Zamiast tego doceńmy i wykorzystajmy rzeczy, które już posiadamy. Zróbmy coś sami, wyhodujmy coś sami! To dopiero jest satysfakcja!”
W pracy: „Celem naszego zespołu jest pomóc ludziom codziennie odkrywać bardziej zrównoważone produkty. Zalando jest ogromną platformą, więc możemy zmienić bardzo wiele, zmieniając zachowania nawet niewielkiej części klientów”.
Alex Droener, Senior Social Media Manager
Prywatnie: „Nie możemy być w 100% sustainable — to jest po prostu niemożliwe. To, co możemy robić to są małe kroczki. Pojedynczo stanowią niewielką zmianę, ale zsumowane przynoszą istotną różnicę. Powinniśmy bardziej w to wierzyć i z przekonaniem zmieniać te małe rzeczy!”
W pracy: „Staramy się być szczerzy i pokorni, jeśli chodzi o zrównoważone podejście. Trzymamy się faktów. Mówimy i pokazujemy tylko to, co rzeczywiście robimy, zamiast składać obietnice i sprawiać dobre wrażenie. Dlatego to dla nas ważne, by mówić o bardziej zrównoważonym asortymencie i zachowaniach, bo 100% jest poza naszym zasięgiem”.
Salah Said, Corporate Responsibility & Sustainability Manager
Prywatnie: „Gdy kupuję ubrania, obsesyjnie szukam certyfikatów. Ważny jest dla mnie aspekt ludzki. Kto zrobił moje ubranie? Gdzie i w jakich warunkach? Staram się też ograniczać pranie. Czasem, zamiast włożyć coś do pralki, wystarczy powiesić to na balkonie, żeby się przewietrzyło.”
W pracy: „Aby stać się bardziej zrównoważoną firmą, musimy przemyśleć nasz model biznesowy. I robimy to codziennie. Ta droga stwarza dla nas nowe możliwości rozwoju. Myślimy jak angażować w ten proces naszych klientów, a także naszych partnerów biznesowych, w tym marki. Osobiście, mocno wierzę w innowacje i nowe technologie. To badania i wynalazki pomogą nam poradzić sobie z wyzwaniami, które przed nami. Oczywiście to musi iść w parze ze zmianą zachowań każdego z nas. Nie tylko jednostki i firmy mają na to wpływ. Potrzebne są też odgórne regulacje”.
Kerra Simmons, Partner Communications Manager
Prywatnie: „Nigdy nie wyrzucam ubrań ani książek. Zawsze jest ktoś, kto ponownie je wykorzysta i pokocha. Nauczyłam się naprawić i zszywać rzeczy — jeśli odpadnie mi guzik lub zrobi się mała dziurka, umiem sobie sama z tym poradzić.”
W pracy: „To miło widzieć jak wszystko składa się w większą całość. Jak możemy poprawić proces pakowania. Jak możemy uczynić nasz łańcuch dostaw bardziej czytelnym. Jak możemy wytwarzać bardziej zrównoważone produkty. To fajnie obserwować jak różne marki łącza swoje siły i wspólnie z Zalando stają się lepsze”.
Na stronie Zalando.pl oraz na profilach społecznościowych marki znajdziecie więcej zdjęć, oraz materiały video, które stworzone zostały we współpracy z fotografem Brettem Lloydem.
Po zeszłorocznym sukcesie aplikacji Wardrobe w Niemczech jesienią 2020 roku Zalando planuje uruchomienie sekcji „pre-owned”. W zakładce będzie można upolować unikatowe produkty, wcześniej należące do innych użytkowników Zalando. Tym samym Zalando przybliży klientom ideę obiegu zamkniętego w modzie i pomoże im wcielić ją w życie. Czekamy z niecierpliwością!