Pozycja świecy
Adobestock

Pozycja świecy

Sarvangasana, czyli pozycja świecy, zwana jest matką wśród asan, gdyż przyczynia siś do harmonii i szczęścia w organizmie człowieka
Urszula Wilczkowska
04.01.2010

Kiedy nie wolno jej wykonywać: kobiety podczas okresu.

Kiedy jej wykonywanie jest ryzykowne: przy dużym nadciśnieniu, przy chorobowych stanach kręgosłupa szyjnego, przy stanach chorobowych ucha wewnętrznego.

Kiedy należy ją robić: po staniu na głowie, w podobnym wymiarze czasowym.

Przy praktykowaniu świecy są dwa problemy które trzeba pogodzić: duży napływ krwi do głowy oraz presja na tył szyi, gdy ciężar ciała przyciska brodę i mostek do siebie.

Napływ krwi do głowy regulujemy przez docisk brody i mostka, ze zwiększeniem docisku napływ ten zmniejsza się, lecz presja na tył szyi się zwiększa. Jeśli docisk będzie mniejszy, presja na tył szyi zmniejszy się, lecz krew mocniej dopłynie do głowy. Ucząc się świecy musimy to pogodzić, zanim po odpowiednio długiej praktyce rozciągniemy tył szyi i problem zniknie.

Półświeca

Pogodzimy te sprawy zaczynając od ćwiczenia półświecy, wtedy ciało jest zgięte w biodrach (zakres zgięcia możemy regulować) i nie jest pionowo nad głową, więc napływ krwi do głowy jest dużo mniejszy i z tego samego powodu ciężar ciała spoczywa w dużym stopniu na łokciach, a więc mniej na tyle szyi (możemy wtedy beż problemu lekko unieść głowę).

Ćwicząc przez kilka miesięcy półświecę coraz bardziej przybliżamy się do pionu, czyli z półświecy zbliżamy się do świecy, aż tył szyi i barki rozciągną się na tyle, że bez problemu będziemy trwali w świecy.

Świeca

Do praktyki świecy podkładamy pod barki równo złożony koc, na tyle szeroki by barki zmieściły się na nim swobodnie. Dobrze gdy koc leży na macie, gdyż wtedy się nie przesuwa. Powyżej łokci, aby się nie rozjeżdżały, zakładamy pasek, na szerokość barków, lub trochę większą.

Pamiętajmy, jest to bardzo ważne aby szyja była poza kocem, a więc oczywiście i głowa też, lecz głowa nie może leżeć na macie ani na innym podłożu stawiającym opór. Pod głowę podkładamy śliski materiał (np. chusteczkę jedwabną), ostatecznie – foliową torebkę. Chodzi o to że w półświecy/świecy szyja z tyłu rozciąga się i wydłuża, więc głowa musi mieć szansę przesunąć się w tył, inaczej grozi to urazem kręgów szyjnych.

Podsumowując: barki idealnie na brzegu złożonego koca, szyja – wolna – poza kocem, pod głową śliskie podłoże, pasek powyżej łokci. Zauważmy, że podłożenie pod barki kilku grubych koców, jednego na drugim, nie rozwiąże wspomnianego na początku problemu. Wtedy co prawda nie ma presji na tył szyi, gdyż broda i mostek są oddalone, lecz z tego samego powodu napływa zbyt dużo krwi do głowy. Tak więc jeden koc i zaczynamy od półświecy!

Skutki ćwiczenia świecy/półświecy

Tonizujący wpływ na tarczycę i przytarczyce przez lepsze ich ukrwienie, zwiększenie dopływu utlenionej krwi do szyi, klatki piersiowej, szczytów płuc. Wykonywanie świecy zapobiega chorobom gardła, przeziębieniom, przynosi ulgę w astmie i zapaleniu oskrzeli. Zmiana kierunku działania grawitacji przywraca ruchy jelit i zwalcza zaparcia – co ułatwia oczyszczanie ciała z toksyn, łagodzone są dolegliwości układu moczowego, następuje uspokojenie systemu nerwowego i psychiki. Regularne codzienne ćwiczenie sarvangasany przyśpiesza rekonwalescencję po chorobie. Zwiększają się siły witalne i wraca radość życia.

Po ćwiczeniu

Po skończonej świecy zginamy nogi w kolanach i opuszczamy je tak, aby nie podrywać głowy do góry (by uniknąć nagłego, szkodliwego spadku ciśnienia), leżąc przesuwamy nogi do przodu tak aby wciągnąć głowę na koc i relaksujemy się 

 

Kochasz czytać?
Czekamy na Ciebie!

Dołącz do grupy na FB
 

Uroda Życia - czytaj dla przyjemności

Czekamy na Ciebie na FB
 

Ludzie, psychologia,
pasja - inspirujemy!

Obserwuj nas na IG
Fotolia

Ćwiczenia relaksacyjne, które wykonasz w domu

To jeden z najlepszych sposobów na szybkie pokonanie stresu
Urszula Wilczkowska
11.06.2008

Wystarczy dosłownie 5 minut, by uporać się ze zmęczeniem i stresem. Zachęcamy Państwa do znalezienia kilku minut w ciągu każdej godziny pracy i wykonania wybranego ćwiczenia lub ćwiczeń - dzięki takiemu szybkiemu relaksowi o wiele łatwiej będzie znaleźć siły do wykonywania dalszych obowiązków zawodowych. Zwiększenie świadomości własnego ciała Usiądź lub połóż się wygodnie, nie zamykaj oczu. Skoncentruj swoja uwagę na świecie zewnętrznym, obserwuj to, co dzieje się dookoła, myśl o tym. Teraz zamknij oczy, uspokój oddech. Wsłuchaj się w odgłosy, które do Ciebie docierają i poczuj zapachy, które Cię otaczają. Następnie przenieś swoją uwagę na własne ciało, „badaj” różne jego części. Na zmianę przenoś uwagę raz na świat zewnętrzny, raz na wewnętrzny. Drzewo na wietrze W postawie swobodnej rozstawiamy stopy na szerokość bioder, ramiona unosimy w górę. Imitujemy ruch gałęzi na wietrze. Ćwiczenie należy powtórzyć kilka razy, aż napięcie mięśni całkowicie zniknie. Dla pracujących przy komputerze Wielogodzinna praca przed monitorem komputera nie pozostaje bez wpływu na nasze zdrowie i samopoczucie. Dlatego też ważne jest przestrzeganie pewnym podstawowych zasad. Oto one: Zadbaj o to, by mieć wygodne krzesło. Siedź prosto. Często, nawet siedząc, przeciągaj się i rozciągaj mięśnie. Przynajmniej co godzinę rób sobie pięciominutową przerwę. Gdy poczujesz, że twoje oczy są zmęczone, zasłoń je na chwilę dłońmi. Rób sobie przerwy na mruganie powiekami. Co jakiś czas odrywaj wzrok od monitora, patrz w dal, najlepiej przez okno. Gimnastykuj oczy – spójrz najpierw w górę, potem w dół, w lewo, w prawo. Na koniec rysuj oczami koła, w jedną i drugą stronę. Postaw przy komputerze...

Czytaj dalej