Stres wpływa na odporność. Oto jak możesz z nim walczyć

Stres wpływa na odporność. Oto jak możesz z nim walczyć

Stres obniża naszą odporność. Przychodzi jesień, a z jesienią zakatarzone nosy i nawracające infekcje gardła. Na poprawienie naszej odporności wpływ ma wiele rzeczy, ale jedną z najważniejszych jest unikanie stresu.
Kamila Geodecka
06.11.2020

Dlaczego wszyscy lekarze, bez względu na to, z jaką dolegliwością do nich przychodzimy, mówią nam, by się nie stresować? Ponieważ stres znacznie obciąża nasze organizmy. Gdy go odczuwamy, w naszym ciele zachodzą zmiany neurohormonalne. Zaczyna wydzielać się wiele substancji czynnych, a przez to serce zaczyna bić szybciej, przyśpiesza też tętno. Ciśnienie krwi się podnosi, siła naszych mięśni się zwiększa.

Książę Karol nawet po rozwodzie chciał mieć ostatnie zdanie

Stres a odporność

Czasami stres jest potrzebny, zwłaszcza wtedy, gdy jesteśmy w sytuacjach niebezpiecznych, czeka na nas ważne wyzwanie i potrzebujemy zwiększonej siły i energii. Ale długotrwale nadwyrężanie organizmu nie jest dobre i negatywnie wpływa na nasz system immunologiczny. W końcu nasze ciało ma pewne ograniczania.

Nie możemy wyeliminować stresu z naszego życia. Jest on naturalną reakcją i będzie się pojawiał. Są jednak pewne sposoby, by zmniejszyć jego natężenie i spowodować, by pojawiał się jak najrzadziej. I powinniśmy z tych sposobów korzystać, jeśli zależy nam na zachowaniu lub zbudowaniu odporności.

Czytaj też: Przewlekły stres może wywoływać zaburzenia pamięci

Sposoby na stres – dieta

Mogłoby się wydawać, że dieta nie powinna mieć nic wspólnego z odczuwaniem przez nas stresu. A jednak okazuje się, że picie oraz jedzenie niektórych rzeczy nie wpływa dobrze na nasze samopoczucie.

Świetnym przykładem może być tutaj kawa. Większość z nas pije ją regularnie rano, zaraz przed rozpoczęciem pracy. Następnie kusi nas kolejna filiżanka, potem kolejna. Nie dajmy się jednak tej pokusie. Kofeina może podnosić poziom odczuwanego stresu. Zamiast trzeciej kawy w ciągu dnia lepiej sięgnij po butelkę wody niegazowanej. Być może twój organizm jest odwodniony i dlatego czujesz się senny?

Przeanalizuj to, co jesz w ciągu dnia, a także jak często jesz. Gdy jesteśmy głodni, jesteśmy rozdrażnieni, gdy jesteśmy rozdrażnieni, łatwiej nas wyprowadzić z równowagi oraz doprowadzić do pojawienia się stresu.

Relaks a odporność

Zrelaksuj się, a poprawisz swoją odporność. Brzmi banalnie, prawda? Przecież każdy z nas jest tak zabiegany, nie ma czasu nawet na chwilę odpoczynku. Są okresy w naszym życiu, gdy musimy pracować na zwiększonych obrotach, jednak długotrwałe przeciążanie organizmu nie jest zdrowe i może przynieść skutki, które odbiją się na naszym zdrowiu.

Ponownie spróbuj przeanalizować swój dzień, tydzień, rok. Może nie pracujesz systematycznie i wszystko zostawiasz na ostatnią chwilę? Może musisz popracować and regularnością wykonywania obowiązków? A może wzięłaś na siebie po prostu za dużo?

Każdy czasem musi odpocząć. Spróbuj znaleźć dla siebie czas na relaks. Nie musi to być nic wyszukanego. Chwila z książką, słuchanie ulubionej muzyki, obejrzenie filmu czy wyjście do parku lub galerii sztuki.

Aktywność fizyczna wpływa na odporność

Znajdź czas na aktywność fizyczną. W zwalczaniu stresu świetnym pomysłem będzie uprawianie jogi. Nie jest to wcale tak trudne, jak mogłoby się wydawać. Po treningu poczujesz rozluźnienie mięśni, a to pomoże ci zasnąć. Do treningu ciała możesz też dołożyć trening duszy, czyli medytacje. Takie połączenie pomoże ci się wyciszyć oraz zrelaksować.

Obserwuj siebie

Zmiany swoich nawyków powinny pomóc w uniknięciu lub zredukowaniu stresu. Jeśli jednak zauważasz, że  stres jest przewlekły, a czasami wręcz paraliżujący, koniecznie skontaktuj się ze specjalistą. Być może potrzebujesz pomocy psychologa. Czasami nadmierny stres może też wynikać z niektórych chorób, np. tarczycy. Warto dbać o siebie!

 

Kochasz czytać?
Czekamy na Ciebie!

Dołącz do grupy na FB
 

Uroda Życia - czytaj dla przyjemności

Czekamy na Ciebie na FB
 

Ludzie, psychologia,
pasja - inspirujemy!

Obserwuj nas na IG
Pexels

Najlepszy lek na odporność? Sen

Jeśli chcesz poprawić stan swojego zdrowia, mieć lepszą odporność i samopoczucie, kładź się wcześniej do łóżka.
Sylwia Arlak
11.09.2020

Od dzieciństwa słuchałyśmy, że sen to najlepsze lekarstwo na złe samopoczucie, zniechęcenie czy złamane serce. A jednak zawsze szkoda nam było na niego czasu i tak jest do dzisiaj. A to duży błąd. Sen to najpotężniejszy lek na świecie. Ma na nas większy wpływ niż prawidłowa dieta i ćwiczenia. Brak snu przez 17 godzin działa na naszą zdolność koncentracji, jak byśmy miały 0,5 promila alkoholu we krwi (poważny próg nietrzeźwości). Jeśli mało śpisz, prawdopodobnie nie będziesz ćwiczyła. A nawet jeśli się do tego zmusisz, twój trening i tak nie będzie skuteczny i wydajny. Większe będzie za to ryzyko kontuzji. Zaczniesz sięgać po niezdrowe jedzenie, będziesz jeść więcej, niż twój organizm będzie w stanie spalić. Już jedna zarwana noc sprawi, że poczujesz spadek nastroju. Odłącz się Jak poprawić jakość snu? Pamiętaj, że nawyk dbania o sen jest jak każdy inny sen. Wymaga pracy, cierpliwości i sprawdzonych rytuałów. Czytaj też:  Chcesz być szczęśliwsza? Spokojniejsza? Wprowadź do swojego życia więcej zieleni Wyłącz wszystkie urządzenia elektroniczne około godz. 19:00. Zostaw telefon do ładowania w innym pokoju. Zamiast wieczornej telewizji, wybierz książkę. Niebieskie światło emitowane z ekranów zaburza poziom melatoniny, co nie pozwala nam zasnąć. W ciągu dnia ruszaj się, ile możesz. Wysiłek fizycznie świetnie działa na sen, podobnie jak czas spędzony na świeżym powietrzu. Na dobry sen pracuje się od samego rana. Zaprzyjaźnij się z olejkiem lawendowym Olejek lawendowy ma wyjątkowe właściwości. Dzięki wysokiej zawartość linalolu i octanu linalolu pomaga złagodzić stres i niepokój. Jest szczególnie pomocny, jeśli masz problemy z zasypianiem. Unikaj alkoholu i kofeiny Po butelce wina prawdopodobnie zaśniesz bardzo szybko, ale twój sen będzie płytki....

Czytaj dalej