
Met Gala jednak się odbędzie! W wersji alternatywnej i to na Twitterze
Jednym z wydarzeń odwołanych na skutek pandemii Covid-19 jest najbardziej wyczekiwana i ekskluzywna impreza branży mody, porównywana przez niektórych do gali rozdania Oscarów, czyli Met Gala.
Met Gala: wielkie święto mody
To potoczna nazwa Costume Institute Gala. Wydarzenie jest organizowane od 1948 roku w każdy pierwszy poniedziałek maja przez Metropolitan Museum of Art w Nowym Jorku. Impreza została wymyślona przez specjalistkę od public relations Eleanor Lambert. Pierwsza odbyła się tuż po powołaniu do życia Costume Institute. Celem zarówno wtedy, jak i dziś jest zbieranie funduszy na Instytut Kostiumów, który zajmuje się gromadzeniem, dokumentowaniem i zachowywaniem modowego dziedzictwa. Początkowo Met Gale były dość skromnymi przedsięwzięciami i miały formę wytwornych kolacji w eleganckich restauracjach. Jednak, gdy w 1973 roku do zespołu dołączyła Diana Vreeland, była redaktor naczelna Vogue’a impreza została przekształcona w bal.
Obecności gwiazd takich jak Bianka Jagger czy Cher sprawiła, że stały się modnym wydarzeniem, na które każdy ze śmietanki towarzyskiej Nowego Jorku chciał być zaproszony. Za czasów Vreeland gala zaczęła być organizowana w samym Muzeum i każdorazowo miała swój motyw przewodni powiązany z ekspozycją uruchamianą tuż po gali. Co ciekawe, część biletów była dostępna dla studentów mody m.in. z nowojorskiej uczelni Parsons — coś, o czym dzisiejsi studenci mogą jedynie pomarzyć. Bo dzisiaj...
To Anna Wintour decyduje
Obecna redaktor naczelna amerykańskiego Vogue’a zasiada w radzie Costume Insitute od 1995 roku, a od 1998 roku dowodzi przedsięwzięciem. Decyduje nie tylko o liście gości, tym kto koło kogo siedzi, ale nawet kto, w co ma być ubrany. Wintour zamieniła Met Galę w najbardziej ekskluzywną imprezę, dostępna dla garstki wybranych (kilkuset osób). Oczywiście, formalnie można kupić bilet wstępu, ale ceny zaczynają się od kilkudziesięciu tysięcy dolarów. Od 2015 roku Wintour wprowadziła zakaz relacjonowania wydarzenia na social mediach – są gwiazdy, które łamią ten zakaz, ryzykując, że za rok nie znajdą się na liście gości tego ekscentrycznego wydarzenia. Aby przekonać się, jak wygląda Met Gala od kuchni, warto obejrzeć „The First Monday in May” autorstwa Andrew Rossiego. Film z 2016 dokumentuje przygotowania do najpopularniejszej do tej pory wystawy w MET, czyli ekspozycji „China: Through the Looking Glass” z 2015 roku.
Tickets can be purchased, but, in typical capitalist fashion, the exclusivity of the event has raised the price to more than $35,000 dollars - demonstrating the obscene amount of money that is hoarded by not only the industry, but the class of celebrities that typically attend. pic.twitter.com/lIJXSUu2VY
— HF Twit Met Gala (@HFMetGala) April 13, 2020
Met Gala 2020
Każda gala powiązana jest tematycznie z wystawą organizowaną przez Costume Institute. W listopadzie 2019 roku tradycyjnie już został ujawniony tytuł ekspozycji na kolejny rok i motyw przewodni gali. W 2020 miało to być „About Time: Fashion and Duration” (w wolnym tłumaczeniu moda i jej trwanie). W materiale prasowym udostępnionym przez muzeum czytamy, że na temat wystawy Andrew Bolton (główny kurator Costume Institute) wpadł, oglądając „Orlando” - brytyjski film Sally Potter luźno oparty na powieści Virginie Woolf o tym samym tytule. Podobno Boltona zainspirowała scena, w której grająca tytułowego bohatera Orlando Tilda Swinton wbiega do labiryntu ubrana w osiemnastowieczną suknię, a wybiega z niego w zupełnie innym stroju z następnego, XIX wieku.
Met Gala na miarę XXI wieku
Tegoroczna wystawa w MET została przełożona na październik, a sama Met Gala 2020 odłożona na bliżej nieokreśloną przyszłość. Ale... odbędzie się wirtualna wariacja na jej temat. Aria Olson (na Twitterze @pughatory) ma 19 lat i na co dzień studiuje inżynierię kosmiczną na Uniwersytecie Michigan. Dopiero od dwóch lat interesuje się modą, co nie przeszkodziło jej, by pół roku temu wpaść na pomysł zorganizowania alternatywy dla Met Gali na Twitterze. Założyła profil High Fashion Met Gala i zmobilizowała twitterową społeczność zgromadzona wokół High Fashion Twitter. Z nadesłanej setki zgłoszeń wybrała dziesięć osób z całego świata, które pomagają jej w przygotowaniach do tego wirtualnego wydarzenia. Zrządzeniem losu pod koniec marca 2020 roku okazało się, że @HFMetGala to prawdopodobnie jedyna Met Gala jak się odbędzie.
Created by and for the high-fashion twitter community, the High Fashion Twitter MET Gala is an annual online companion event to the much celebrated MET Gala. pic.twitter.com/ULzXT1J8Cr
— HF Twit Met Gala (@HFMetGala) April 5, 2020
#HFMetGala2020 i czuj się zaproszony!
Dokładny opis akcji i instrukcje jak dołączyć znajdują się na profilu @HFMetGala na Twitterze. W skrócie każdy może uczestniczyć w jednym (lub więcej) z pięciu zadać. Każde zadanie polega na przygotowaniu i opublikowaniu na koncie na Twitterze swojego kreatywnego projektu.
Pierwszy to Photoset Challange, w którym należy stworzyć look na galę, ze zdjęć rzeczy z dowolnych marek. Drugi w kolejności – Brand Challange, polega na tym, że uczestnik musi stworzyć look na galę z losowo przypisanej mu przez organizatorów marki, uwzględniając archiwa tej marki. Wardrobe Styling Challenge to trzecia opcja. Polega ona na tym, by stworzyć kreację na galę z rzeczy, które mamy już w swojej szafie (tak, wspólnocie HFT bliska jest idea zrównoważonego podejścia do mody). Czwarta możliwość udziału to Illustration Challenge, dla tych, którzy swój look chcą naszkicować, namalować czy narysować. Ostatnia opcja jest najciekawsza, bo jest to zupełnie dowolna ekspresja, można np. swoją kreację uszyć. Temat przewodni jest oczywiście taki sam jak ten, który wybrało Met: „About Time: Fashion and Duration”. Formularze uczestnictwa można pobrać przez Google. Wystarczy je wysłać organizatorom, a potem w dniu wydarzenia, czyli 4 maja opublikować na swoim koncie na Twitterze i otagować #HfMetGala2020. Nie ma ocen, nie ma nagród, jest czysta modowa zabawa!
Kilka dni temu Vogue ogłosił na swoim Instagramie #MetGalaChallenge, w którym wraz z Billy Porterem, namawia swoich obserwatorów, by Ci odtwarzali kreacje z dotychczasowych edycji Bali Met i publikowali je na swoich profilach. Jednak przedsięwzięcie młodych ludzi z High Fashion Twitter wydaje się dużo bardziej twórcze i interesujące. Nawet ja stworzyłam sobie konto na Twitterze specjalnie po to, by śledzić wydarzenie na żywo, a może nawet w nim uczestniczyć...