Maty do jogi
Adobestock

Maty do jogi

Niezbędnym elementem każdego praktykującego jest mata
Katarzyna Oleksik
27.10.2009

Rynek oferuje nam ogromny wybór mat. Możemy przebierać w jej grubości, fakturze, długości, czy przede wszystkim cenie. Poniżej krótki przewodnik jak wybrać odpowiedni dla siebie produkt.

Grubość

Standardowa mata ma ok. 2,5-3,5 mm grubości. Cieńsze maty są wygodniejsze do przenoszenia, są lżejsze i zajmują zdecydowanie mniej miejsca. Jeśli zainteresowanie jogą nie jest chwilowym kaprysem warto zdecydować się jednak na zakup grubszej maty. Ma ona od 3,5 mm w górę. Jest bardziej miękka i trwalsza.

Długość maty

Mata ma ok. 180 cm i jest wystarczająco długa dla większości użytkowników. Nie ma jednak problemu z nabyciem dłuższej, musimy jednak pamiętać, że jej długość to minimum naszego wzrostu.

Faktura

Maty wykonane są z przeróżnych materiałów, zarówno naturalnych, jak i sztucznych. Niektóre z nich można składać, a inne tylko rolować. Jedne po wypraniu zachowują swój dawny kształt, a inne nie, dlatego przy wyborze maty warto zapytać, kogoś, kto już daną matę testował.

Antypoślizgowość

To jedna z najważniejszych cech, jakie powinna posiadać mata. Niestety większość dostępnych na rynku jest śliska, co utrudnia ćwiczenia. Niektóre pod wpływem potu przestają się ślizgać. Najczęściej ćwiczymy na kamiennych lub innych śliskich powierzchniach, dlatego zanim zaczniemy korzystać z nowej maty warto ją wyprać w temperaturze ok. 30 stopni. Pamiętajmy jednak ,że nie wszystkie nadają się jednak do prania w pralce.

Trwałość

Zależy ona przede wszystkim od intensywności i częstotliwości wykonywania ćwiczeń. Mimo to są wytrzymałe i powinny służyć przez długie lata.

Cena

Ceny są bardzo różnorodne. Wszystko zależy od rodzaju maty. Koszt zakupu jednej to ok. 35-40 zł. Możemy również nabyć te z „wyższej półki”. Ich ceny wahają się od 60-200zł. 

 

Kochasz czytać?
Czekamy na Ciebie!

Dołącz do grupy na FB
 

Uroda Życia - czytaj dla przyjemności

Czekamy na Ciebie na FB
 

Ludzie, psychologia,
pasja - inspirujemy!

Obserwuj nas na IG
Adobestock

Joga – więcej niż ćwiczenia!

Czy świadomość własnego ciała ułatwia codzienne życie?
Urszula Wilczkowska
29.04.2011

Pięć stref Filozofia jogi widzi w człowieku pięć stref . Pierwszą jest ciało materialne – człowiek, drugą strefa eteryczna – energia życia, trzecią stanowi umysł – emocje, myśli, czwartą strefą są czynności intelektualne (wiedza), a piątą tworzy doskonała, perfekcyjna błogość. Metody oddychania i medytacja są częścią jogi i prowadzą do podnoszenia energii, poprawy samopoczucia, równowagi, koordynacji ruchowej, koncentracji oraz osiągania wewnętrznego spokoju – odpowiedzialnego za szczęście. Choroba jest czynnikiem zachwiana równowagi w trzech pierwszych strefach. Energia zdrowego człowieka przepływa swobodnie przez wszystkie strefy. Joga pomaga w profilaktyce chorób somatycznych (zakaźnych i urazów). Poprawia ogólny stan zdrowia i sprawia, że człowiek staje się bardziej świadomy swojego ciała – a zatem mniej narażony na wypadki. Joga polepsza stan zdrowia cierpiących na astmę, zapalenie stawów, choroby serca i choroby zwyrodnieniowe. Pozycje jogi całkowicie wykorzystują ruchy kręgosłupa i stawów. Dzięki czemu poprawia się ich ruchliwość, zmniejsza zesztywnienie oraz ból. W chorobach psychosomatycznych dolegliwości sprawiają, że zaburzenia osobowości zamykają przepływ energii do sfer wewnętrznych. Powstaje niepokój, niezadowolenie, rozdrażnienie i stany depresyjne. Świadomość ciała Joga to kontrola i świadomość. Świadomość ciała i umysłu oraz kontrola nad nim. Wszelkie ćwiczenia pozwalają w większym stopniu poznać własne granice i przekraczanie ich. Z początku proste ćwiczenia powoli rozciągają ciało. Z każdym kolejnym wiemy, do czego jesteśmy zdolni. Satysfakcja z wykonania czegoś, co na samym początku wydawało się niemożliwe przynosi radość nie tylko na polu sprawności fizycznej. Człowiek nabiera pewności siebie, wiary we własne...

Czytaj dalej
Fotolia

Ćwiczenia relaksacyjne, które wykonasz w domu

To jeden z najlepszych sposobów na szybkie pokonanie stresu
Urszula Wilczkowska
11.06.2008

Wystarczy dosłownie 5 minut, by uporać się ze zmęczeniem i stresem. Zachęcamy Państwa do znalezienia kilku minut w ciągu każdej godziny pracy i wykonania wybranego ćwiczenia lub ćwiczeń - dzięki takiemu szybkiemu relaksowi o wiele łatwiej będzie znaleźć siły do wykonywania dalszych obowiązków zawodowych. Zwiększenie świadomości własnego ciała Usiądź lub połóż się wygodnie, nie zamykaj oczu. Skoncentruj swoja uwagę na świecie zewnętrznym, obserwuj to, co dzieje się dookoła, myśl o tym. Teraz zamknij oczy, uspokój oddech. Wsłuchaj się w odgłosy, które do Ciebie docierają i poczuj zapachy, które Cię otaczają. Następnie przenieś swoją uwagę na własne ciało, „badaj” różne jego części. Na zmianę przenoś uwagę raz na świat zewnętrzny, raz na wewnętrzny. Drzewo na wietrze W postawie swobodnej rozstawiamy stopy na szerokość bioder, ramiona unosimy w górę. Imitujemy ruch gałęzi na wietrze. Ćwiczenie należy powtórzyć kilka razy, aż napięcie mięśni całkowicie zniknie. Dla pracujących przy komputerze Wielogodzinna praca przed monitorem komputera nie pozostaje bez wpływu na nasze zdrowie i samopoczucie. Dlatego też ważne jest przestrzeganie pewnym podstawowych zasad. Oto one: Zadbaj o to, by mieć wygodne krzesło. Siedź prosto. Często, nawet siedząc, przeciągaj się i rozciągaj mięśnie. Przynajmniej co godzinę rób sobie pięciominutową przerwę. Gdy poczujesz, że twoje oczy są zmęczone, zasłoń je na chwilę dłońmi. Rób sobie przerwy na mruganie powiekami. Co jakiś czas odrywaj wzrok od monitora, patrz w dal, najlepiej przez okno. Gimnastykuj oczy – spójrz najpierw w górę, potem w dół, w lewo, w prawo. Na koniec rysuj oczami koła, w jedną i drugą stronę. Postaw przy komputerze...

Czytaj dalej