
Biżuteria z recyklingu? Pandora pozytywnie zaskakuje!
W opublikowanym w tym tygodniu na oficjalnej stronie Grupy Pandora oświadczeniu czytamy, że do 2025 roku marka będzie korzystać tylko ze srebra i złota pochodzących z recyklingu. Pandora jest największą na świecie marką biżuteryjną, więc jej decyzja ma realny wpływ na ilość wydobywanego surowca. To także dobry przykład dla pozostałych firm z biżuteryjnej branży.
Biżuteria przyszłości z przeszłością
Winnie Liljeborg i Per Enevoldsen zaczęli swoją przygodę z biżuterią na przełomie lat 70. i 80. Początkowo biznes polegał na tym, że importowali biżuterię z Tajlandii na zamówienie duńskich firm. Pod koniec lat 80. zatrudnili pierwszego projektanta i zaczęli tworzyć własne produkty, które powstawały w sprawdzonych zakładach produkcyjnych pod Bangkokiem. Choć wtedy nikt nie używał hasła zrównoważony rozwój, to para Duńczyków po prostu prowadziła swój biznes uczciwie i odpowiedzialnie.
Wyjątkowe wspomnienia, czyli bransoletka Moments
W 2000 roku powstał flagowy produkt duńskiej marki – bransoletka Pandora Moments. Nowatorski pomysł na bransoletkę, na której gromadzisz pojedyncze koraliki związane z jakimś wydarzeniem czy wspomnieniem, tak bardzo spodobał się klientom, że wkrótce Pandora weszła na rynek amerykański, niemiecki oraz australijski i stała się marką globalną.
Od 2010 roku firma jest notowana na kopenhaskiej giełdzie. Obecnie marka sprzedaje biżuterię w ponad 100 krajach, w 7500 sklepach, z których 2700 to autorskie concept story, zatrudnia ponad 26 tysięcy ludzi, ponad 11 tysięcy w Tajlandii, gdzie powstają produkty Pandory.
Z szacunku dla ludzi, środowiska i surowców.
Pandora jest członkiem Responsible Jewellery Council i częścią UN Global Compact. Marka stawia na niskoemisyjny biznes. Biżuteria powstaje w dwóch własnych fabrykach w Tajlandi, które w tym roku po raz pierwszy pokryją całe swoje zapotrzebowanie energetyczne, energią pochodzącą z odnawialnych źródeł. Pandora deklaruje, że do 2025 roku cała jej działalność – sklepy, sieć dystrybucji i obsługa biur będzie neutralna węglowo. Jako część inicjatywy Science Based Targets – organizacji promującej praktyki zapobiegające zmianom klimatycznym – Pandora do 2021 roku opublikuje, zgodny z Porozumieniem Paryskim, plan ograniczenia emisji gazów cieplarnianych we własnych aktywnościach oraz całym procesie dostaw.
Jaki piękny recykling
Kultowe charmsy Pandory powstają głównie z przy użyciu srebra i złota. Te szlachetne metale mogą być poddawane recyklingowi, co nie wpływa na ich wygląd, ani na ich jakości. Dlatego marka zamiast z surowców dziewiczych zdecydowała się korzystać z materiałów pochodzących z recyklingu.
W 2019 roku 71% srebra i złota, wykorzystanego przez Pandorę, zostało pozyskanych w ten sposób, a w ciągu najbliższych pięciu lat marka zapowiada, że będzie to 100%. Dodatkowo ponad 99,9% kamieni, stosowanych do produkcji biżuterii Pandory jest wykonanych przez człowieka. Takie kamienie mają zdecydowanie mniejszy wpływ na środowisko niż te naturalne.
Huczne urodziny Pandora Moments.
W tym roku słynna bransoletka obchodzi swoje 20 urodziny. W ramach świętowania tego okrągłego jubileuszu Pandora stworzyła 12 kolekcjonerskich charmsów. Przez cały rok co miesiąc w sklepach Pandory na całym świecie i online ma premierę nowy urodzinowy koralik. Od stycznia 2020 pojawiły się już: Truskawka, Żaba, Pszczoła, Serce i Czterolistna Koniczyna. Ilość urodzinowych charmsów jest ograniczona. Pierwsza seria sprzedała się online w rekordowym czasie – niespełna 12 godzin. Jeśli więc zależy ci na zdobyciu kolejnych, zachowaj czujność koło 20 dnia każdego miesiąca, bo wtedy Pandora ujawnia swoje urodzinowe koraliki.