Listonoszka, shopper bag, torebka z klapką? Top 9 marek torebek Made in Poland
mat. prasowe: Atomy, Chylak, Kulik, Lobos

Listonoszka, shopper bag, torebka z klapką? Top 9 marek torebek Made in Poland

Zamiast zbierać na it-bag luksusowej zagranicznej marki warto sprawdzić jakie torebki robią autorskie polskie brandy. Są wysokiej jakości, mają świetny design i korzystną cenę. Chylak pewnie znasz, a pozostałe?
Zuzanna Szustakiewicz
17.12.2020

Damska torebka to temat rzeka. Mała czy duża? Skórzana czy ze skóry ekologicznej? Na ramię czy do ręki? Jest wiele dylematów. Jednym z nich jest to czy wybrać model od zagranicznego projektanta, czy z polską metką? Ja stawiam na lokalne marki i wszystkim polecam to samo. Bo po pierwsze Made in Poland to coraz częściej znak doskonałej jakości, precyzyjnego rzemiosła i ekstra designu, a po drugie wybierając lokalnie, wspieramy niezależnych polskich projektantów i ich biznesy. 

Oto top 9 polskich marek, które robią it-bags w Polsce i ich krótkie historie.

1\9
Chylak
Chylak
mat. prasowe Chylak, Fot. Stanisław Boniecki

Zofia Chylak studiowała historię sztuki, specjalizowała się w Północnym Renesansie i interesowała się historią ubioru. Początkowo projektował ubrania, ale po powrocie z Nowego Jorku, gdzie odbywała staże u Nicolasa Caito i u duetu Proenza Schouler zdecydowała się na torebki i w 2014 założyła w Warszawie swoją autorską markę. Dzisiaj jej torebki znają chyba wszyscy, a noszą m.in. Alexa Chung czy Margot Robbie. I doskonale, bo dobrze gdy to, co Made in Poland piękne robi karierę za granicą. W najnowszej kolekcji (12) znalazł się model Ellipse inspirowany vintage puzderkami na biżuterię, nowością jest też skóra w kolorze oliwki oraz paski w stylu lat 70. i 80.

2\9
Lobos
Lobos
mat. prasowe Lobos x Halarewicz, fot. fot. Paulina Manterys

Marka została założona dwa lata temu przez Monikę i Patryka Łobos – rodzeństwo kochające sztukę i rzemiosło. Stąd ich pomysł, by połączyć rzemiosło wykonywania torebek z wymiarem artystycznym. Marka Lobos zaprasza do współpracy znane i cenione ilustratorki. W ubiegłym roku swojej kreski użyczyła Elena Ciuprina. Aktualnie na torebkach możemy podziwiać unikalne prace Anny Halarewicz, która także wystąpiła na zdjęciach w roli modelki. Ilustracje zostały nadrukowane na torebki komputerowo, ale dwie unikalne sztuki zostały pomalowane ręcznie. Właśnie je można kupić od wczoraj na stronie marki w specjalnej świątecznej akcji, która wesprze finansowo Fundację Laboratorium Sztuki w Krakowie.

3\9
Mandel
Mandel
mat. prasowe Mandel, fot. Ina Lekiewicz

Mandel to migdał, a także panieńskie nazwisko babci Moniki Kalicińskiej – projektantki tych pomysłowych torebek. Monika jest architektem krajobrazu, ale okazało się, że zamiast projektowania ogrodów bardziej interesuje ją wymyślanie torebek. I bardzo nas to cieszy, bo torebki marki Mandel są absolutnie wyjątkowe. Pozornie proste kryją fantastycznie funkcjonalne wnętrze, z przegródką nawet na szminkę. "Mandelki"na ten sezon to Hobo Bag oraz 2020 Bag – ten asymetryczny model powstał w odpowiedzi na nowe potrzeby – dzięki zewnętrznej, pofalowanej kieszonce szybko znajdziesz maseczkę i zdezynfekujesz ręce.

4\9
Molehill
Molehill
mat. prasowe Molehill, fot. Mateusz Grzelak

Co z torebkami ma wspólnego kopiec kreta (ang. molehill)? No niewiele... Ale ponieważ autorzy tych torebek planowali pozostać anonimowi idea górki ziemi, która jest jedyną widoczną działalnością zwierzątka pozostającego w ukryciu, wydawała się doskonała. Dzisiaj to nadal produkt pozostaje najważniejszy, ale wiemy, że za surowe torby Molehill odpowiadają Łukasz Król i Ania Rączka. Prowadzą oni nawet na warszawskim Żoliborzu Open House – pracownię, do której może wpaść każdy. Nikt tak pięknie nie opowiada o torbach jak Łukasz - „Torba to idealny produkt, stworzony po to, by żyć z człowiekiem [...] Do butów wkładamy tylko stopy, a do torby – rozmaite przedmioty, w zależności od potrzeb, od sytuacji w życiu”.

5\9
Atomy
Atomy
mat. prasowe Atomy, fot. Sandra Żyłka

Marka powstała w Gdańsku i wszystkie elementy Atomów powstają w obrębie Trójmiasta. Marce dały życie Monika Szymańska i Ula Skłodowska, wierząc, że nie ma planety B, to co lokalne jest najlepsze i żaden kawałek skóry nie może się zmarnować. Oficjalnie ta koncepcja ma nazwę - Lean Manufacturing, czyli metoda racjonalnego zarządzania produkcją. Celem tej produkcji jest: „uniwersalna torba zamknięta w prostej formie, która charakteryzuje się ponadczasowością i trwałością. Naszą pierwszą inspiracją były skórzane torebki naszego dziadka i mamy, które przetrwały kilka pokoleń” - mówią dziewczyny.

6\9
Kulik
Kulik
mat. prasowe Kulik, fot. Mateusz Stefanowski

Ta marka to jeden z dowodów na teorię, że dwie dziewczyny robiące modowy biznes to przepis na sukces. Ewa i Sylwia Jeżewskie – kuzynki, założyła markę 4 lata temu. Stawiają na rzemiosło i możliwość personalizacji torebek. Ich projekty realizują dwa zakłady w Łodzi. Ewa i Sylwia ze śmiechem opowiadają, że to jeden z ich wykonawców z ponad 40-letnim doświadczeniem sprawił, że nawet gdyby chciały gdzieś pójść na skróty, to nie mogą. Zajmująca się projektowaniem Ewa studiowała architekturę, a jej zamiłowanie do modernistycznej architektury Franka Lloyda Wrighta z jednej i folkloru w stylu Friedy Khalo z drugiej strony, widać w jej projektach zwłaszcza tegorocznej kolekcji z elementami plecionek i sznurków.

7\9
Przywara Strzałka
Przywara Strzałka
mat. prasowe Przywara-Strzałka, fot. Marta Chudek

Pasję do kaletnictwa Monika odziedziczyła po dziadku, który był szewcem. Dzisiaj torebki Moniki powstają dwa piętra nad zakładem, w którym kiedyś dziadek Moniki robił buty. Przywara Strzałka często personalizuje torebki, na życzenie klientek nanosząc na nie grawerunek. Te osobiste przesłania najczęściej dotyczą trzech wartości: miłości, odwagi i siły. Tak narodził się pomysł na kolekcję torebek talizmanów - #superpowerbags i tak powstały trzy wyjątkowe modele torebek mocy: #iamlove, #iamcourage i #iamstrength. Ze zdjęć z miłością, odwagą i siłą spogląda na nas Monika.

8\9
Nowińska
Nowińska
mat. prasowe Nowińska, fot. Magdalena Kozicka

„Swoje torebki projektuję w duchu silent luxury, cichego luksusu, czyli niekrzykliwego, ponadczasowego designu i mistrzowskiego rzemiosła, które broni się samo” - mówi Maria Nowińska. Zainspirowana Włochami i tamtejszymi tradycjami rzemieślniczymi założyła swoją markę torebek i akcesoriów w 2005 roku. Teraz wraca na rynek mody ze zbroją – kolekcją zatytułowaną Armour. Maria sięga w niej po starożytne talizmany – w tym Oko Horusa, które ma moc zdrowienia i ochrony. Symbol ten pojawi się na okrągłej mini torebce, którą można przypiąć do innej torby lub nosić na szyi, i która idealnie wpisuje się w trendy w dodatkach na wiosnę 2021.

9\9
Slava Varsovia
Slava Varsovia
mat. prasowe Slava Varsovia, fot. Adam Cekiera

Markę założyła w 2013 roku Anna Szydłowska i od samego początku projektantka wierna jest swojej surowej estetyce, która jak to ujmuje, jest wynikiem połączenia krajobrazu Europy Wschodniej i słowiańskiej pasji.  „Od początku istnienia marki SLAVA Varsovia tworzymy produkty, w których główną rolę pełni sam materiał i forma, bez dużej ilości dodatków i ozdobników” - mówi Anna. Minimalistyczne formy są często sporych rozmiarów, czyli w sam raz dla miłośniczek naprawdę pojemnych toreb.

 

Kochasz czytać?
Czekamy na Ciebie!

Dołącz do grupy na FB
 

Uroda Życia - czytaj dla przyjemności

Czekamy na Ciebie na FB
 

Ludzie, psychologia,
pasja - inspirujemy!

Obserwuj nas na IG
trendy wiosna lato 2021 - must have'y sezonu
East News: Etro, Molly Goddard,Versace, Patou, Rick Owens, Versace, Louis Vuitton

Maska na twarz, kapcie i inne modne dodatki sezonu. Trendy wiosna-lato 2021!

Znamy najmodniejsze akcesoria na nadchodzący sezon! Na pewno będziemy nosić stylowe maseczki ochronne i wygodne domowe klapki. Sprawdź co jeszcze warto dorzucić do modowego repertuaru w nowym wiosennym rozdaniu
Zuzanna Szustakiewicz
16.12.2020

Ubrania, które proponują nam projektanci w tym roku, są wygodne, bezpieczne i uniwersalne. A co z modowym szaleństwem? Na szczęście designerzy zachęcają nas do większej ekstrawagancji na polu dodatków. Uff, jest gdzie odreagować modowy ascetyzm, a akcesoria są idealne do stylowych zabaw. Dodatki na wiosnę-lato 2021 no limit Maski ochronne, które nadal będziemy nosić w 2021, są dopasowane do kolorów i wzorów na naszym ubraniu. Klapki, przypominające domowe kapcie, są wygodne i na płaskiej podeszwie, ale włochate i kolorowe. Modne od zeszłego sezonu kontrastowe, ozdobne kołnierze tym razem mają rozmiar XXL. Jakie jeszcze są wiosenne must-have’y w świecie akcesoriów? Sprawdźcie!

Czytaj dalej
trendy wiosna lato 2021 - kolor róż
East News:Prada, Y Project, Chanel, Jason Wu, Isabel Marant

Trendy wiosna-lato 2021 - kolor sezonu to róż!

Trendy na nowy sezon rozpoczynamy mocnym uderzeniem różu. Od pastelowej waty cukrowej, przez gumę balonową, aż po soczystą fuksję. Wiosną 2021 będziemy nosić róż!
Zuzanna Szustakiewicz
21.12.2020

Rok 2020 wszystkim nieźle dał w kość. Wygląda na to, że rok 2021 projektanci postanowili osłodzić sobie i nam sporą dawką różu. Cieszy nas to bardzo z co najmniej dwóch powodów. Po pierwsze odcień różu określany jako Baker Miller ma udowodnione naukowo działanie obniżające… poziom agresji. Tak, tak, w roku 1979 przeprowadzono eksperyment na osadzonych w więzieniu Naval Correctional Facility w Seattle. Jedno z pomieszczeń w tej instytucji penitencjarnej pomalowano kolorem gumy balonowej i zapraszano tam skazanych wykazujących skłonność do agresywnego zachowania. Okazało się, że nawet 15-minutowy seans w tym pomieszczeniu wpływał na obniżenie napięcia i wrogości badanych. Po drugie róż pozytywnie wpływa na nasze decyzje zakupowe, tzn. że chętniej kupujemy w różowym otoczeniu, no a w końcu w 2021 roku musimy trochę pomóc gospodarce. Kolor roku 2021? Jak co roku Instytut Pantone'a ogłosił kolor roku. Oficjalnie został nim, a raczej zostały, bo po raz drugi w historii tytuł koloru roku przyznano nie jednemu, a dwóm odcieniom, 17-5104 Ultimate Gray oraz 13-0647 Illuminating. Pierwszy z nich: jasny szary symbolizuje siłę i odporność, drugi jasny żółty oznacza nadzieję, ma nas podnieść na duchu i mieć działanie co najmniej tak pozytywne jak wystawianie twarzy w stronę słońca. Osobiście pierwszy kojarzy mi się z dresami, w których większość z nas spędziła rok 2020. Z drugim mam kłopot o tyle, że uważam, że tylko garstka osób dobrze wygląda w jakimkolwiek żółtym odcieniu. Dlatego opracowując trendy na sezon wiosna-lato 2021 i przeglądając moje ulubione kolekcje, wybrałam swój kolor na 2021. A raczej nie kolor a całą gamę. Różową gamę! A co, nie mogę? Mogę! Trendy 2021 - pastelowy...

Czytaj dalej