Kultowy sweter z kultowym graffiti, czyli kolekcja Benetton x Keith Haring
mat. prasowe

Kultowy sweter z kultowym graffiti, czyli kolekcja Benetton x Keith Haring

W nowej kolekcji dla marki Benetton Jean-Charles de Castelbajac wykorzystał rysunki Keitha Haringa, kultowego artysty z Nowego Jorku z lat 80.
Zuzanna Szustakiewicz
07.09.2020

Pamiętam, że gdy w 1991 roku pierwszy raz odwiedziłam Nowy Jork, wszędzie widziałam kolorowe ludziki, pieski i serca malowane charakterystyczną czarną, kanciastą, a jednocześnie obłą kreską. Teraz te same obrazki znajdziecie na swetrach, T-shirtach i bluzach w sklepach Benetton. Kto za nimi stoi?

Pierwsza lekcja sztuki

W 1991 roku miałam 9 lat i niewiele widziałam o sztuce, zwłaszcza tej ulicznej. Zapytałam więc przyjaciółkę mojej mamy, u której byłyśmy wtedy w odwiedzinach, o co chodzi z tymi kolorowymi rysunkami. Anka opowiedziała mi wtedy o autorze tych charakterystycznych murali i obrazków — młodym nowojorskim artyście, który zmarł rok wcześniej na AIDS. Zabrała nas też do Tony Shafrazi Gallery na wystawę prac Jean-Michel Basquiata i autora tych kolorowych ludzików Keitha Haringa. To była moja pierwsza lekcja o street arcie i graffiti. Był to też świetny wstęp do pop-artu, a prace Keitha Haringa do dziś są jednymi z moich ulubionych dzieł sztuki współczesnej. Skoro więc Jean-Charles de Castelbajac właśnie wykorzystał prace Keitha Haringa w swoich projektach dla marki Benetton na nadchodzący sezon, to nie mogłam o tym nie napisać.

Kim był Keith Haring?

Urodzony w 1958 roku Haring stał się popularny na początku lat 80, kiedy jego prace malowane białą kredą na pustych, czarnych billboardach w miejskim metrze zostały dostrzeżone i docenione. Młody chłopak szybko stał się częścią nowojorskiego, artystycznego środowiska lat 80., pracował po kilkanaście godzin dziennie, a jego styl stał się rozpoznawalny na całym świecie. Niby nic takiego: jasne, podstawowe kolory i odważna kreska. Do tego prosta tematyka — narodziny, śmierć, miłość czy wojna i znane symbole: serce, fala czy promienie. Mimo tej prostoty, a może właśnie dzięki niej, twórczość Haringa ma w sobie coś absolutnie wyjątkowego i unikatowego.

Keith tak samo, jak Andy Warhol, jego idol, z którym udało się Haringowi współpracować w drugiej połowie lat 80. uważał, że sztuka jest dla wszystkich. Podobnie uważa zresztą Jean-Charles de Castelbajac, także przedstawiciel nurtu pop art i w latach 80. związany zarówno z Warhalem, jak i Haringiem francuski projektant, który od 2 lat jest dyrektorem kreatywnym w Benettonie.

Kolekcja  Benetton na sezon jesień-zima 2020

„Sztuka, jakość i zrównoważona moda dla wszystkich” - napisał de Castelbajac w komentarzu do swojej najnowszej kolekcji United Colors Of Benetton. Kolekcja tej włoskiej marki na sezon jesień-zima 2020 to pochwała różnorodności, płynności i mieszania się wpływów i kultur.

Modne swetry z Benettona i street art z Nowego Jorku
mat. prasowe

Częścią kolekcji Blended Future jest linia, która powstała we współpracy z Keith Haring Foundation. Nowojorski artysta założył ją w 1988 roku, gdy dowiedział się, że jest zakażony wirusem HIV, by wspierać finansowo dzieci i osoby chore na AIDS.

Modne swetry z Benettona i street art z Nowego Jorku
mat. prasowe

Od śmierci Keitha w 1990 roku fundacja ta ma prawa do wszystkich prac artysty i to dzięki niej na swetrach, bluzach, T-shirtach i kurtkach Benettona w wersji damskiej, męskiej i dziecięcej, a także czapeczkach i skarpetkach w tym sezonie pojawiły się charakterystyczne ludziki i podpis Haringa.

Modne swetry z Benettona i street art z Nowego Jorku
mat. prasowe

Jean-Charles de Castelbajac przyjaźnił się z Haringiem i wcześniej współpracował z nim dwukrotnie, m.in. Amerykanin zaprojektował zaproszenia na jeden z pokazów Francuza. Jednocześnie mając świadomość, że pokolenie millenialsów może nie wiedzieć kim był Haring, wewnątrz wszystkich dżinsowych kurtek Benettona z tej limitowanej linii z Haringiem, Castelbajac umieścił metkę ze zdjęciem i krótką biografią tego wyjątkowego artysty.

Modne swetry z Benettona i street art z Nowego Jorku
mat. prasowe


Bo podobnie jak moda, sztuka, zwłaszcza ta spod pędzla, czy raczej markera twórcy „Promieniującego dziecka” jest dla wszystkich.

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

KEITH and TELL/ I am happy to announce my special tribute collection to my dear friend #keithharing in @benetton ,for men,women and kids/ thank you to the @keithharingfoundation for your support. I created a special tag inside all jackets with a Polaroid picture of Keith and a small resumé of his biography/ this will be the third time I collaborated with him. the first time was when he created the invitation for my show.he was the most generous artist and his vision of what is the duty of art to humanity makes him immortal,this is why i wanted to do this project in @benetton ,with sustainability,quality and affordable prices. Coming out tomorrow in @benetton stores and online. Come see our work!+ pic #hubertfanthomme pour @parismatch_magazine +

A post shared by Jean-Charles de Castelbajac (@jcdecastelbajac) on

 

Kochasz czytać?
Czekamy na Ciebie!

Dołącz do grupy na FB
 

Uroda Życia - czytaj dla przyjemności

Czekamy na Ciebie na FB
 

Ludzie, psychologia,
pasja - inspirujemy!

Obserwuj nas na IG
COS jesienią lansuje minimalizm
mat. prasowe

Modny minimalizm i artyści, czyli kampania „New Perspectives” marki COS na sezon jesień-zima 2020

COS – siostra marki H&M, w nowym sezonie stawia na proste, ponadczasowe ubrania, artystyczne zdjęcia i niezwykłych bohaterów – tancerzy, poetów, muzyków i zaangażowane modelki
Zuzanna Szustakiewicz
31.08.2020

W dzisiejszych czasach, by skutecznie sprzedawać ubrania, bez względu na to, czy są to sukienki, marynarki, T-shirty czy dżinsy trzeba opowiedzieć klientowi pewną historię. Gdyby nie stojące za marką wartości ciuchy byłyby tylko kawałkami materiału. Świetnym tego przykładem jest najnowsza kampania marki COS. Filozofia siostry H&M  Należąca do giganta fast fashion H&M, marka COS od początku, czyli od 2007 roku stawia na nowoczesną klasykę, świetną jakość i ponadczasowy design . Budując konsekwentnie swoje DNA, ten brand współpracuje z artystami na całym świecie, wspiera młodych designerów i angażuje się w przeróżne kreatywne inicjatywy. Inspirowane sztuką i kulturą projekty COS owszem prezentowane są co sezon, ale założenie jest takie, że zgodnie z etycznym podejściem marki mają wytrwać wiele sezonów.  Niezwykła jesień-zima 2020 u COS Tej jesieni, znana z minimalizmu, marka stawia na różnorodność . W najnowszej kampanii na jesień-zimę 2020 COS przedstawia serię portretów „New Perspectives” autorstwa Jacka Davidsona. Do sesji zaproszone piętnastu przedstawicieli i przedstawicielek kreatywnej społeczności (głównie z Londynu, w którym pochodząca ze Szwecji marka ma swoją siedzibę). W stylizacjach Clare Richardson wystąpili m.in. stylista Ibrahim Kamara, modelka Lara Stone, poetka Greta Bellamacina i artystka Rhea Dillon. Ubrania z najnowszej kolekcji na jesień-zimę 20-20/21, w których wystąpili bohaterowie kampanii, łączą tradycyjne krawiectwo i innowacyjne pomysły . W kolekcji znajdziemy znane u COS  oversizowe kroje, asymetrie, cięcia i przeszycia w nieoczywistych miejscach. Gama kolorystyczna to złamana biel, beże, szarości przełamane mocnym błękitem, oranżem i zielenią. Na...

Czytaj dalej
trendy jesień 2020 - biała koszula to must have w szafie
East News: Alexander McQueen, Jil Sander, Chloe, Celine, Sacai

Trendy jesień 2020. Biała koszula to must have w każdej modnej szafie

Gdybym miała wybrać pięć rzeczy, które są absolutnie niezbędne w szafie, jedną z nich byłaby biała koszula. Jakie białe kołnierzyki są modne jesienią, a może będziemy nosić koszule bez kołnierzyka?
Zuzanna Szustakiewicz
02.09.2020

W poniedziałek rano gorączkowo szukałam białej koszuli dla mojego idącego do pierwszej klasy syna. Gdy tak biegałam po domu, naszła mnie myśl, że biała koszula, którą dzieci zakładają od święta, raczej pod pewnym przymusem, dla mnie dorosłej kobiety, to rzecz podstawowa, bez której moja szafa byłaby niepełna. Biała koszula w sezonie jesień-zima 2020 Na szczęście o tym, że biała koszula to modowy must have wiedzą także projektanci i na sezon jesień-zima 2020 serwują nam sporą dawkę koszulowych inspiracji w kolorze white. Wyraźnym trendem są koszule-sukienki. Sięgające do kolan białe koszule mogą być bardziej romantyczne z bufiastymi rękawami i asymetrycznym dołem jak u Alexandra McQueena lub prostsze i bardziej oszczędne w formie jak na wybiegu Sacai. Drugim wyraźnym koszulowym kierunkiem są maxi kołnierzyki. Często ozdobione haftami lub falbankami, kształtem przypominają słynne kołnierzyki bebe, ale w rozmiarze XXL. Na wybiegu proponuje je w swojej kolekcji marka Jil Sander, ale popularności tego typu rozwiązania należy szukać u La Veste. To właśnie ta ostatnio bardzo modna, założona dwa lata temu przez hiszpańską stylistkę Blancę Miro oraz projektantkę Marię de la Orden, marka wypromowała modę na wielkie retro kołnierzyki w stylu Piotrusia Pana. Jak nosić białą koszulę Wbrew przekonaniu mojego siedmiolatka biała koszula wcale nie jest zarezerwowana na okazje wymagające stroju galowego. Oczywiście pasuje do bardziej oficjalnego garnituru do pracy, ale kto w dobie pandemii trzymałby się sztywno biurowego dress kodu? Dłuższą białą koszulę nosimy jesienią solo jako sukienkę, a tę krótszą zakładamy do dżinsów, sztruksów lub spodni z wysokim stanem z aksamitu jak u Céline. P.S. Jeśli chcecie, możecie pożyczyć białą koszulę od chłopaka, męża lub partnera, ale taką najlepiej nosić po domu w...

Czytaj dalej
Czy Kanye West i Yeezy uratują Gap?
East News, mat. prasowe

Gap x Yeezy! Czy Kanye West, popularny raper i miliarder uratuje kultową amerykańską markę?

Marka, która wymyśliła styl casual, ogłosiła 10-letnią współpracę z Kanye Westem. Jego brand Yeezy jest wyceniany na 2.9 miliarda $. Kto zyska więcej?
Zuzanna Szustakiewicz
13.07.2020

Nie wierzę w american dream i nie marzę o podróży po Stanach Zjednoczonych. Uważam, że jedyne, co warto w tym kraju zobaczyć, to wspaniała przyroda, której udało się jeszcze Amerykanom nie zniszczyć w całości. Pamiętam jednak, że gdy w 1991 roku pierwszy raz byłam w Nowym Jorku to nie piękno natury i krajobrazy zrobiły na mnie największe wrażenie, ale GAP. Bo dla 10-letniej dziewczynki zakupy w tej amerykańskiej sieciówce były spełnieniem marzeń o wygodnych, kolorowych ciuchach. I nic na to nie poradzę, że sentyment do tej marki pozostał mi do dziś. Kanye West – rycerz na białym koniu W drugim kwartale 2020 roku Gap Inc. zanotowała stratę wysokości prawie miliarda dolarów. W wyniku pandemii COVID-19 i wyhamowania sprzedaży należących do niej marek m.in. Old Navy, Banana Republic oraz Gap, firma wstrzymała realizację zamówień oraz wypłatę wynagrodzeń za gotowe już do wysyłki dostawy. Niedawno w mediach pojawiły się informacje, że zamierza zrekompensować swoim dostawcom te straty, ale na razie nie wiadomo w jaki sposób. Wiadomo natomiast, że, aby zwiększyć zainteresowanie i ruszyć sprzedaż marka Gap postawiła na czarnego konia – Kanye Westa. West jest raperem, showmanem i właścicielem autorskiej marki Yeezy Supply. Przyjaźni się z Virgilem Ablohem i Elonem Muskiem, a projektowane przez niego sneakersy produkowane we współpracy z Adidasem, przy każdym kolejnym dropie wyprzedają się jak świeże bułeczki. West x GAP, czyli historia zatacza koło Kanye West od kilku lat marzył o tym, by projektować dla Gapa. W 2015 roku w wywiadzie dla portalu style.com wyznał, że chciałby być dla Gapa tym, kim Steve Jobs dla Apple'a. W wieku 15 lat Kanye West pracował w sklepie tej marki przy Michigan Avenue w Chicago i jak twierdzi, to właśnie tam poczuł, że kiedyś zajmie się modą. Po ogłoszeniu...

Czytaj dalej