Jej naszyjniki-amulety noszą Maja Sablewska i Marina. Anka Krystyniak właśnie pokazała nową kolekcję
fot. Borys Synak

Jej naszyjniki-amulety noszą Maja Sablewska i Marina. Anka Krystyniak właśnie pokazała nową kolekcję

Znane z twórczości projektantki motywy księżyca, słońca czy gwiazdy isztar pojawiają się tym razem na masywnych łańcuchach i sznurach pereł. Jesteśmy zachwyceni!
Zuzanna Szustakiewicz
22.07.2020

Biżuteria Anki Krystyniak jest dobrze znana polskim gwiazdom, a charakterystyczne naszyjniki Słońce i Lunula są ulubionymi dodatkiem wielu stylistek i redaktorek mody. Oprócz oczywistych walorów estetycznych posiadają one funkcje amuletu. Ich moc wynika z symboli — zarówno polskich, jak i bliskowschodnich, religijnych lub etnicznych, które pojawiają się w projektach Anki. Właściwości magiczne to także zasługa naturalnych kamieni, z których wykonana jest biżuteria. Biżuteria Anki zawsze opowiada jakąś historię, w tym sezonie bałkańską.

Modna biżuteria i pochwała wolności

Nowej kolekcji Anki Krystyniak nie byłoby bez filmu Emira Kusturicy „Czarny kot, biały kot”. Pokazana w tym nagrodzonym weneckim Złotym Lwem jugosłowiańskim filmie z 1998 roku historia to przerysowana opowieść o grupie Romów na bajecznie kolorowych Bałkanach.

Modna biżuteria, którą nosza Marina i Maja Sablewska
fot. Borys Synak

Bohaterowie kultowego obrazu Kusturicy łamią prawo, bawią się i biesiadują, brzęcząc złotymi i srebrnymi łańcuchami, a w tle gra radosna głośna muzyka. Jednak przede wszystkim kochają wolność, bo to ona jest w kulturze Romów najważniejsza. W komunikacie prasowym towarzyszącym premierze kolekcji znalazł się cytat z Bronisławy Wajs „Papuszy”, romskiej poetki – „Dobre ludzi dali mieszkanie, ale wziąć słowika w klatkę zamknąć, to on wszystko traci. Choć pięknie śpiewa, to jemu jest smutno. I te ściany takie ciężkie nade mną. A ja cygańska córka, las mi zdrowie daje”. Tę romską tęsknotę za wolnością i przerysowaną estetykę filmu Kusturicy Krystyniak przełożyła na język swojej biżuterii.

Nowa wspaniała Kobieta

Krystyniak zrywa z dotychczas lansowanym wizerunkiem kobiety nieuchwytnej. Bohaterka jej najnowszej kampanii to zadziorna wędrowniczka, samowystarczalna, łaknąca swobody i niezależności, która podobnie jak Rom wszędzie czuje się jak u siebie. Towarzyszące jej amulety są podobnie zuchwałe. „Anka, niczym stare romskie wieszczki, zadziera głowę ku niebu i czyta z gwiazd. Gwiazdy współgrają z kamieniami, półksiężyce zwisają z białych pereł, które Krystyniak wydłuża niemal w nieskończoność. Jest też słońce, w kulturze romskiej odgrywające wyjątkową rolę, bo – według Papuszy – »świat odkrywa« i jest życzliwe dla ludzi. W jego centrum projektantka wbiła czarny onyks i kryształ, a całość zahaczyła o gruby złoty łańcuch o płaskich okach” – czytamy w komentarzu dla prasy. 

Modna biżuteria, którą nosza Marina i Maja Sablewska
fot. Borys Synak

W kolekcji znalazło się miejsce dla węża, który oplata złote koło i którego surrealistyczne oko zdobi jeden z masywnych medalionów.

Modna biżuteria, którą nosza Marina i Maja Sablewska
fot. Borys Synak

Nowością są wysadzane kamieniami sygnety jakby żywcem wyjęte z kultowego filmu Kusturicy i nazwane przez Ankę „Czarny Kot” i „Biały Kot”.

Kampania na tle socrealistycznej architektury

Nie tylko w kolekcji znajdziemy inspirację estetyką Kusturicy, także kampania sfotografowana w okolicach Pałacu Kultury i Nauki oddaje atmosferę filmu „Czarny kot, Biały kot”.

Modna biżuteria, którą nosza Marina i Maja Sablewska
fot. Borys Synak

Wszystkie zdjęcia powstały przy użyciu analogowego aparatu i zostały wywołane tradycyjną metodą, co dodatkowo przybliżyło całość do klimatu filmu.

Anka Krystyniak, czyli numerologia i moc kamieni szlachetnych

Miłość do sztuki, architektury i wzornictwa Anka pielęgnowała w sobie od dzieciństwa. Projektantka jest absolwentką Wyższej Szkoły Sztuki i Projektowania w Łodzi na Wydziale Projektowania Ubioru i Biżuterii, a swoją autorską markę prowadzi od 2012. Na stronie projektantki czytamy, że narodziny marki to ważny moment w życiu projektantki, dzięki któremu „Krystyniak znalazła sposób na komunikację ze wszechświatem – swoimi projektami mogła wyrazić siebie i przekazać to innym poprzez charakterystyczne, kultowe już symbole zakute w biżuterii”. Według Anki energię można zakląć we wszystkim – „Jeżeli to, co robisz, pochodzi z głębi ciebie, to zaszywasz w tym swoją energię”. Jej pierwszy amulet powstał z zoisytów – kamieni pomagających w trudnych momentach, ale do dzisiaj najbardziej popularna i najchętniej kupowana jest Lunula. Symbol Lunuli to sierp księżyca – Luny (kobiecej energii). Lunula to pełnia w niepełności, która symbolizuje płodność — rozumianą jako kreatywność i możliwość realizowania marzeń. Jest talizmanem wzmacniającym poczucie kobiecości, cielesności i zmysłowości. 

Moja Lunula jest ażurowa i uzupełniona spinelami. Spinel to kamień, który wzmacnia witalność i energię życiową, daje siłę do radzenia sobie z trudami dnia codziennego i wyzwaniami, jakie stawia przed nami życie. Pomaga? Wierzę, że tak!

 

Kochasz czytać?
Czekamy na Ciebie!

Dołącz do grupy na FB
 

Uroda Życia - czytaj dla przyjemności

Czekamy na Ciebie na FB
 

Ludzie, psychologia,
pasja - inspirujemy!

Obserwuj nas na IG
modna biżuteria na więcej niż jeden sezon
fot. Agnieszka Kulesza & Łukasz Pik

Złota biżuteria jest ponadczasowa. Ta modna polska marka wie to najlepiej!

Autorska marka Rosa w swojej najnowszej onirycznej kampanii udowadnia, że piękne biżuteryjne formy są w stanie przetrwać próbę czasu i że moda może zwolnić.
Zuzanna Szustakiewicz
21.07.2020

Najnowsza kampania Rosa Chains  jest międzysezonowa, bo na zdjęciach znalazły się modele marki z wcześniejszych kolekcji. Za obiektywem stanęli po raz kolejny Agnieszka Kulesza i Łukasz Pik, którzy współpracują z marką od początku. Tym razem zabierają nas w sentymentalną podróż, bo zarówno sceneria podwarszawskich ogródków działkowych oraz przewijające się motywy warzyw , oraz ślimaki wędrujące po dłoniach i uszach modelki kojarzą się z beztroskim dzieciństwem . Moda w rytmie slow Wszystkie modele, które znajdziemy w butikach Rosy to dzieło Agnieszki. Prototyp może powstać z każdego plastycznego elementu, który wpadnie w jej ręce — np. z aluminiowej folii, którą owija się łodygi kwiatów w bukietach. Pomysły następnie trafiają do pracowni, w której rzemieślnicy złotnicy dopracowują szczegóły i z której wychodzą gotowe produkty. Wszystkie modele  wykonywane są ręcznie , w małych seriach, z najlepszej jakości materiałów — najczęściej złota i kamieni szlachetnych . Marka Rosa to kwintesencja mody zrównoważonej, takiej, która szanuje ludzi i środowisko i której produkty są ponadczasowe. „Marzyłam o sesji, w której mogłabym pokazać nieprzemijalność i pozasezonowość moich kolekcji oraz to, jak nawzajem się przenikają i uzupełniają” – mówi Agnieszka Rosa, projektantka. To pierwsza taka sesja marki, w której możemy ponownie zobaczyć kultowe modele z różnych kolekcji. Biżuteria to zabawa złotem Projekty Agnieszki charakteryzuje minimalizm oraz nowoczesny design. To, co jest widoczne we wszystkich dotychczasowych kolekcjach marki, to zamiłowanie Agnieszki do zabawy strukturami złota . „To bardzo plastyczny i dający dużo...

Czytaj dalej
modna biżuteria na lato 2020
fot. Dorota Szulc

Najmodniejsza biżuteria dla silnej kobiety? Sygnet z niebieskim kamieniem mocy

LAU Jewellery, którą modne dziewczyny pokochały za stylowe sygnety, właśnie wypuściła trzecią kolekcję. Dojrzalszą, przemyślaną i idealną na lato 2020!
Zuzanna Szustakiewicz
02.07.2020

Pod skrótem LAU kryje się Love Art Urban , bo założyciela tej biżuteryjnej marki mówią – „Motywuje nas miłość, inspiruje sztuka, napędza rytm miasta”. Jak wielu innych niezależnych polskich twórców także Marta i Szymon musieli zmodyfikować swoje plany w związku z pandemią koronawirusa. Dzięki temu ich trzecia kolekcja jest jeszcze bardziej dopracowana. Dodatkowo prezentując ją w środku lata, przyjaciele udowadniają, że zamiast sezonowości interesuje ich ponadczasowość, a robiona ręcznie w Polsce biżuteria LAU zostanie z wami na lata. LAU Jewellery rozdział III Jak czytamy w informacji towarzyszącej tej premierze trzecia kolekcja LAU Jewellery to zupełnie nowa odsłona polskiej marki. Marta i Szymon pracowali nad nią ciężko przez wiele miesięcy. W efekcie linia jest bardziej dojrzała i projektanci kierują ją do bardziej świadomej klientki . W najnowszej kolekcji znalazły się trzy nowe modele kolczyków o surowych kształtach , delikatne naszyjniki z teksturowanymi blaszkami , minimalistyczne pierścionki w wersji srebrnej i złotej oraz charakterystyczne dla marki sygnety z kamieniami . Jak deklarują właściciele marki — Marta i Szymon, kolekcja dedykowana jest kobietom, które mają w sobie „to coś”, dla których „biżuteria LAU ma być nie tylko dodatkiem, ale i ukoronowaniem ich wyjątkowości”. Kobiety mają głos LAU to projekty dla kobiet, które na co dzień pełnią wiele ról — pracują, są matkami, żonami, siostrami, studentkami. Kobiety te mierzą się z wieloma obowiązkami, ale jednocześnie nie zapominają o sobie — pielęgnują w sobie kobiecość i indywidualny styl . Jeśli chodzi o kampanię, tym razem przyjaciele spotkali się z fotografką Dorotą Szulc nie nad Bałtykiem, ale w studio fotograficznym w Warszawie. Do...

Czytaj dalej
20 urodziny Pandora Moments Pandora recykling wiosna lato 2020
mat. prasowe

Biżuteria z recyklingu? Pandora pozytywnie zaskakuje!

Wszystkie fanki duńskiej marki biżuteryjnej ucieszy fakt, że teraz srebrne i złote koraliki Pandory, które kolekcjonują na swoim nadgarstku, będą bardziej przyjazne dla środowiska.
Zuzanna Szustakiewicz
04.06.2020

W opublikowanym w tym tygodniu na oficjalnej stronie Grupy Pandora oświadczeniu czytamy, że do 2025 roku marka będzie korzystać tylko ze srebra i złota pochodzących z recyklingu . Pandora jest największą na świecie marką biżuteryjną, więc jej decyzja ma realny wpływ na ilość wydobywanego surowca . To także dobry przykład dla pozostałych firm z biżuteryjnej branży.   Biżuteria przyszłości z przeszłością   Winnie Liljeborg i Per Enevoldsen zaczęli swoją przygodę z biżuterią na przełomie lat 70. i 80. Początkowo biznes polegał na tym, że importowali biżuterię z Tajlandii na zamówienie duńskich firm. Pod koniec lat 80. zatrudnili pierwszego projektanta i zaczęli tworzyć własne produkty, które powstawały w sprawdzonych zakładach produkcyjnych pod Bangkokiem. Choć wtedy nikt nie używał hasła zrównoważony rozwój, to para Duńczyków po prostu prowadziła swój biznes uczciwie i odpowiedzialnie.   Wyjątkowe wspomnienia, czyli bransoletka Moments   W 2000 roku powstał flagowy produkt duńskiej marki – bransoletka Pandora Moments . Nowatorski pomysł na bransoletkę, na której gromadzisz pojedyncze koraliki związane z jakimś wydarzeniem czy wspomnieniem, tak bardzo spodobał się klientom, że wkrótce Pandora weszła na rynek amerykański, niemiecki oraz australijski i stała się marką globalną. Od 2010 roku firma jest notowana na kopenhaskiej giełdzie. Obecnie marka sprzedaje biżuterię w ponad 100 krajach , w 7500 sklepach, z których 2700 to autorskie concept story, zatrudnia ponad 26 tysięcy ludzi, ponad 11 tysięcy w Tajlandii, gdzie powstają produkty Pandory.   Z szacunku dla ludzi, środowiska i surowców.   Pandora jest członkiem Responsible Jewellery Council i częścią UN Global Compact. Marka stawia na niskoemisyjny...

Czytaj dalej