Imbir ma cudowne właściwości! Jedna z najzdrowszych przypraw świata wzmacnia i poprawia nastrój
iStock

Imbir ma cudowne właściwości! Jedna z najzdrowszych przypraw świata wzmacnia i poprawia nastrój

Działa przeciwbakteryjnie, przeciwwirusowo i przeciwzapalne. Jest świetnym afrodyzjakiem, skutecznie walczy z trądzikiem i bólami menstruacyjnymi. A do tego jest bardzo aromatyczny i można wyczarować z nim super potrawy. Dlaczego jeszcze warto polubić się z imbirem?
Sylwia Arlak
07.09.2020

Robi się coraz zimniej? No to świetnie się składa – nadchodzi sezon na napary z imbirem, imbirową herbatkę i cudo nad cudy: rozgrzewającą zupę dyniową z dodatkiem imbiru. Chociaż w polskiej kuchni imbir rozgaszcza się raczej nieśmiało, w Azji uprawia się go od prawie 4 tys. lat. Współczesna kuchnia indyjska i azjatycka, tak samo jak medycyna ajurwedyjska, nie mogłyby się bez niego obejść. Nic dziwnego, że imbir (z języka sanskryckiego — „ciało jak róg”, bo korzeń imbiru przypomina wyglądem poroże jelenia) to jedna z najstarszych roślin uprawnych na świecie.

Katarzyna Miller: „Romantyczna miłość jest tylko na chwilę, jeśli w nią wierzycie, przegracie”

Imbir na talerzu i w wannie

Jesienią i zimą przypominamy sobie o imbirze, bo w chłodne dni imbirowa herbatka to najszybszy sposób na rozgrzanie. Ale działanie rozgrzewające to tylko jeden z wielu benefitów imbiru. 

Imbirowy napar skutecznie uśmierza bóle głowy oraz bóle mięśni i stawów. To także naturalny środek na dolegliwości menstruacyjne. Działa na nasz organizm kojąco. Zmniejsza niepokój i zmęczenie, a także poprawia samopoczucie.

Dobrze jest zacząć dzień od wody z cytryną, miodem i imbirem – przyszłe mamy znają ten napój na pewno bardzo dobrze, bo przeciwdziała ciążowym mdłościom. Ale poza tym świetnie działa na trawienie i usprawnia pracę nerek. Imbirowa woda polecana jest też osobom, które cierpią na insulinooporność, czyli tzw. chorobę wiecznego głodu, która nieleczona, może prowadzić do cukrzycy typu 2. 

Imbirowe napary idealnie sprawdzają się w okresie jesienno-zimowym nie tylko dlatego, że rozgrzewają, ale też dlatego, że działają przeciwzapalnie i zapobiegają infekcjom. 

Poza tym imbir pomaga na problemy z koncentracją (kiedy czeka nas wzmożony wysiłek intelektualny, warto dodać go do ulubionej kawy, herbaty czy koktajlu). Udowodniono naukowo, że imbir pomaga spowolnić degradację komórek mózgowych. Naukowcy odkryli również, że przeciwutleniacze i silne związki zawarte w imbirze zwalczają reakcje zapalne zachodzące w mózgu – co wskazuje na to, że imbir w naszej codziennej diecie może zapobiegać albo spowalniać chorobę Alzheimera. 

Ze względu na przeciwutleniacze i witaminy obecne w imbirze, picie wody imbirowej dodaje skórze naturalnego blasku i łagodzi zmiany trądzikowe. Ponadto obecność witamin A i C poprawia strukturę włosów. 

No i last but not least  – imbir to prawdziwy afrodyzjak. Pobudza ukrwienie narządów płciowych, wzmacnia i wydłuża erekcję. We wschodnich poradnikach zalecano go w połączeniu z miodem, czosnkiem, cynamonem i goździkami oraz gałką muszkatołową, jako idealny środek na potencję.

Intensywny i ostry smak nie wszystkim przypadnie do gustu. W takim wypadku stopniowo przyzwyczajajmy się do niego, dodając plasterek do herbaty czy wody z cytryną. Warto też pamiętać, że inne zastosowanie będzie miał imbir mielony, w proszku (można go dodać do dań słodkich np. do ciasteczek owsianych lub omletów), a inny, jako korzeń (do dań słonych i wytrawnych np. do zup). Imbir dodany do kawy doda jej nie tylko zupełnie nowego, ciekawego smaku, ale też zmniejszy jej negatywne działanie.

Czytaj też: Chcesz być szczęśliwsza? Spokojniejsza? Wprowadź do swojego życia więcej zieleni

Ale imbir sprawdza się nie tylko w kuchni. Równie przydatny jest w kosmetyce. Olejek imbirowy znajdziemy m.in. w produktach wyszczuplających. Nie dość, że poprawia metabolizm komórek, to jeszcze wspomaga walkę z cellulitem. Jest pomocny w walce z trądzikiem, łupieżem, łuszczycą i wypadaniem włosów.

Wszystko z umiarem

Choć imbir ma wspaniałe właściwości, zalecana dawna dziennie nie powinna przekraczać 4 g. W innym wypadku możemy nabawić się zgagi lub niestrawności. Warto też sprawdzić, czy nie wchodzi w reakcję z lekarstwami, które przyjmujemy. Unikajmy imbiru, chorując na przewlekłe choroby przewodu pokarmowego.

 

Kochasz czytać?
Czekamy na Ciebie!

Dołącz do grupy na FB
 

Uroda Życia - czytaj dla przyjemności

Czekamy na Ciebie na FB
 

Ludzie, psychologia,
pasja - inspirujemy!

Obserwuj nas na IG
Włosy zniszczone po lecie
Adobe Stock

Olejowanie włosów: te 9 olejków przywróci zdrowie włosom do ramion lub dłuższym

Słyszałaś o olejowaniu włosów? Olej rycynowy, kokosowy, z czarnuszki to najprostszy i najszybszy sposób, aby przywrócić włosom zdrowie i blask. Olejków możesz używać w formie kuracji lub – w mniejszym stężeniu – jako kosmetyku ułatwiającego stylizację.
Aleksandra Szajewska
01.07.2020

O olejowaniu włosów u nas zrobiło się głośno kilka lat temu za sprawą blogerek i influencerek, które pisały o jego niezwykłych właściwościach odżywczych, ale metoda ta jest stara jak świat, a przynajmniej od zawsze znana Hinduskom . Do stosowania olejków przekonują nas również fryzjerzy, którzy polecają je jako świetny sposób na  wzmocnienie zniszczonych i suchych włosów po lecie. Co to jest olejowanie włosów? W dużym uproszczeniu olejowanie to nakładania oleju naturalnego na włosy , pozostawianie go na minimum 30 minut (a najlepiej na całą noc), po czym zmycie przy użyciu szamponu. Rodzaj oleju i sposób jego aplikacji  dobieramy zawsze do indywidualnych potrzeb włosów, często po prostu metodą prób i błędów, czyli obserwując swoje włosy i ich reakcję na systematyczne nakładanie oleju (efekty tego zabiegu widoczne są z reguły po pewnym czasie).  Jak nakładamy olej na sucho i na mokro? Olej stosujemy  przynajmniej raz w tygodniu , a jeśli włosy myjemy często to nawet 2-3 razy w tygodniu. Druga zasada – olej najlepiej nakładać jest na suche włosy . Wcieramy go od nasady włosów, aż po same końce, lub jeśli boimy się efektu nadmiernego obciążenia, tylko na górę. W skórę głowy również możemy wmasować olejek, ale tu musimy uważać, jak skóra na niego zareaguje i czy włosy nie zaczną się przetłuszczać. Z pewnością  to właśnie  wcieranie olejku w cebulki  może przynieść im największe korzyści – wzmocni włosy, poprawi ich gęstość i zahamuje wypadanie . Naolejowane włosy rozczesujemy rzadkim grzebieniem i zaplatamy w warkocz lub zbieramy na szczycie głowy w luźny węzełek. Następnie owijamy głowę ręcznikiem albo folią termiczną, ponieważ olejki najlepiej...

Czytaj dalej
iStock

Masz już serdecznie dość wiadomości o koronawirusie i COVID-19? Zobacz, co robić!

Z jednej strony masz już naprawdę dość śledzenia kolejnych wiadomości o koronawirusie, z drugiej chcesz jak najlepiej chronić siebie i swoich bliskich. To stresujące i wyczerpujące.
Sylwia Arlak
04.09.2020

Wszyscy jesteśmy w tym razem. Na bieżąco śledzimy informacje dotyczące koronawirusa. Najchętniej zapomnielibyśmy o pandemii, ale wciąż towarzyszy nam strach o własne zdrowie i zdrowie bliskich. Światowa ekspertka w dziedzinie zdrowia publicznego Allana Shakish w wystąpieniu TED tłumaczy, jak radzić sobie z tym nadmiarem informacji, zachowując bezpieczeństwo i zdrowy rozsądek. Skup się na najważniejszych informacjach Kiedy docierają do ciebie kolejne wiadomości na temat  COVID-19, zadaj sobie pytanie: „Czy posiadanie tych informacji przyniesie korzyści mojemu życiu? Czy pozwoli mi podejmować bardziej przemyślane decyzje?”. Gromadzenie masy informacji, których nie możesz w żaden sposób wykorzystać, nic ci nie przynosi. Czy naprawdę musisz śledzić postępy poszczególnych badaczy, pracujących nad szczepionką? Chociaż sama myśl o przyszłej szczepionce, może dać ci poczucie nadziei, szczegóły mogą nie być tak ważne. Dla większości z nas najważniejszą informacją, którą należy śledzić, jest sposób przenoszenia wirusa. Tak samo wg lekarzy ważna jest nie sama liczba zarażonych – bo dziś wiemy, że większość z nich przechodzi chorobę w łagodny lub nawet bezobjawowy sposób – ale liczba osób, które z powodu COVID-19 znajdują się w szpitalach, bo dopiero te dane pokazują nam, jak poważna jest sytuacja.  Przeglądaj zaufane źródła COVID-19 jest mocno upolityczniony. Niektóre główne źródła wiadomości opierają swoje treści bardziej na opiniach niż na nauce. Ponadto organizacje medialne i publikacje (nieakademickie i akademickie) są pod ogromną presją. Nie czytaj tekstów napisanych przez samozwańczych analityków  i znawców-celebrytów.  Jeśli naprawdę chcesz pogłębić wiedzę o koronawirusie, czytaj...

Czytaj dalej