Hatha joga a dyskopatia i rwa kulszowa
Adobestock

Hatha joga a dyskopatia i rwa kulszowa

Przy dyskopatii i rwie kulszowej ćwiczenia muszą być dostosowane do rodzaju schorzenia
Tadeusz Grajnert
12.11.2009

Dyskopatia jest to uwypuklenie (centralne lub boczne) dysku w kierunku kanału kręgowego, czasem jego wypadnięcie do kanału. Rwa kulszowa jest skutkiem ucisku korzenia nerwowego przez uwypuklony dysk.

W stanach ostrych oczywiście nie ćwiczymy, ale leżymy i przyjmujemy leki, najlepiej niesterydowe środki przeciwzapalne i rozluźniające.

Ćwiczenia które zapobiegają dyskopatii to:

  1. Budowanie gorsetu mięśniowego obejmującego kręgosłup, czyli ćwiczenia mięśni grzbietu i brzucha.
  2. Gimnastykowanie dysków, czyli krążków międzykręgowych – np. stanie na głowie, wygięcia do tyłu.
  3. Powiększanie przestrzeni międzykręgowych – ćwiczenia elongacyjne, czyli wiszenie na drążkach, drabinkach. Można je ostrożnie ćwiczyć gdy minie stan ostry rwy kulszowej.

Pamiętaj!

* Delikatne wygięcia do tyłu jak np. Budżangasana-kobra powodują schowanie uwypuklonej części dysku z powrotem do wnętrza przestrzeni międzykręgowej, ale tylko wtedy, gdy to uwypuklenie jest mniejsze niż promień dysku, czyli wtedy gdy równik tego dysku nie jest na zewnątrz, jeśli jest przeciwnie to skutkiem wygięcia do tyłu może być całkowite wypadnięcie dysku!

Dlatego właśnie nie należy bezkrytycznie stosować tzw. metody McKenziego, opartej na robieniu kobry.

* Należy bardzo uważać przy skłonach do przodu i do boku (jeśli uwypuklenie dysku jest boczne) bo źle zrobione mogą powiększyć dyskopatię, najlepiej wtedy ich nie ćwiczyć.

* Przy ćwiczeniu mięśni brzucha nigdy nie unosimy prostych nóg nad podłogę (np. Navasana-okręt, lub podczas wiszenia tyłem na drabince), gdyż wtedy nogi tworzą długą dźwignię która ma oś obrotu w centrum kręgosłupa i to może doprowadzić do katastrofy: nogi miej zawsze zgięte w kolanach!

Podnosząc ciężar z ziemi nie schylamy się po niego na prostych nogach, lecz robimy przysiad o prostych plecach (a jeszcze lepiej – lekko wklęsłych) i ciężar trzymać blisko klatki piersiowej (również np. małe dziecko), a nie na wyciągniętych rękach (dźwignia z rąk!). Uwaga na wyjmowanie rzeczy z bagażnika samochodu!

* Podczas dyskopatii-rwy kulszowej NIGDY! nie idziemy do KRĘGARZA tylko do lekarza ortopedy. Rękoczyny kręgarzy bardzo często kończą się tragicznie – wypadnięciem dysku do kanału kręgowego, to oznacza paraliż albo śmierć.

* Jeszcze raz: ćwicząc skłony do przodu o prostych nogach (obojętne-siedząc czy stojąc np. Uttanasana) (nie ćwiczymy przy dyskopatii-rwie kulszowej!) pamiętajmy, że mają one być robione przez skręt do przodu miednicy a nie przez zgarbienie się i wygięcie tym samym kręgosłupa w łuk, gdyż to może spowodować wypchnięcie dysku do tyłu, a więc dyskopatię właśnie!

Miłym ćwiczeniem jest położenie się na kocu na plecach przed stojącym krzesłem i położenie zgiętych nóg w kolanach (łydek) na krześle, tak aby krzyż był lekko nad podłogą (pod łydki złożony koc lub poduszka, gdy krzesło jest za niskie), to odciąży ucisk na korzenie nerwowe.

Bardzo dobra książka poruszająca tę tematykę to "Bóle krzyża" prof. Artura Dziaka. 

 

Kochasz czytać?
Czekamy na Ciebie!

Dołącz do grupy na FB
 

Uroda Życia - czytaj dla przyjemności

Czekamy na Ciebie na FB
 

Ludzie, psychologia,
pasja - inspirujemy!

Obserwuj nas na IG
Fotolia

Joga - oczyszcza umysł i ciało oraz... zapewnia udany seks!

Marzysz o satysfakcjonującym seksie? Uprawiaj jogę!
Urszula Wilczkowska
03.10.2016

O prozdrowotnych właściwościach jogi wiadomo nie od dziś. Jej regularne uprawianie niesie za sobą szereg korzyści, dlatego grono zwolenników tej staroindyjskiej praktyki stale się powiększa. Okazuje się, że ma ona nie tylko pozytywny wpływ na ciało i umysł, lecz także poprawia jakość seksu. Pragniesz doświadczać chwil uniesienia w sypialni? Zamiast zażywania leków, które mogą wywołać szereg skutków ubocznych, zapisz się na zajęcia jogi! Możesz również trenować w domu! Przedstawiamy, że joga i seks mają ze sobą więcej wspólnego, niż może się wydawać! 6 korzyści płynących z jogi, które mogą polepszyć seks 1. Podniesienie poziomu libido Stres to jeden z zabójców numer jeden popędu seksualnego. W wyniku jego działania ochota na seks maleje, w wielu przypadkach drastycznie. Jednym z najskuteczniejszych pogromców stresu jest joga. Dzięki ćwiczeniom oddechowym, które odgrywają w niej kluczową rolę, dochodzi do rozładowania napięcia emocjonalnego. Za ich sprawą osiągamy spokój wewnętrzny, czujemy się szczęśliwi i zrelaksowani. Z badań wynika, że regularne uprawianie jogi obniża poziom kortyzolu (hormonu stresu). W efekcie wzrasta nasz apetyt na miłosne igraszki w sypialni. 2. Zwiększenie wrażliwości na dotyk Uprawianie tej formy gimnastyki ma zbawienny wpływ na układ krążenia, co stanowi kolejny argument na to, że joga i seks idą w parze. Podczas wykonywania ćwiczeń oddechowych zwiększa się przepływ krwi do narządów płciowych , co sprawia, że stajemy się wrażliwsi na dotyk, który, jak wiadomo, jest jednym z najbardziej aktywnych zmysłów w sypialni... 3. Wzmocnienie orgazmu  Niektóre pozycje jogi działają podobnie jak ćwiczenia Kegla, mianowicie wzmacniają mięśnie dna miednicy. Im silniejsze i elastyczniejsze mięśnie, tym...

Czytaj dalej