Anna Orska nawet poprzemysłowy plastik zamienia w piękną biżuterię!
fot. Agnieszka Szenrok

Anna Orska nawet poprzemysłowy plastik zamienia w piękną biżuterię!

Polska projektantka biżuterii wykorzystała poprzemysłowy plastik, stworzyła z niego „New Stone. Made by Homo Sapiens” i ten nowy kamień oprawiła w wyjątkowe organiczne formy swoich projektów.
Zuzanna Szustakiewicz
19.06.2020

Lepsza moda, która na względzie ma dobro naszej planety oraz ludzi, którzy ją tworzą to temat, o którym mówi się już bardzo dużo. Model obiegu zamkniętego w modzie zakłada, że nic nowego w tym układzie, się nie pojawia i nic z niego nie wychodzi tzn., że nic się nie zmarnuje. I choć do tego ideału droga jeszcze daleka, to przynajmniej coraz więcej firm zdaje sobie sprawę z tego, że to jedyne słuszne rozwiązanie. Jednym z przejawów bardziej zrównoważonego podejścia do produkowania ciuchów czy akcesoriów jest wytwarzanie ich z już istniejących zasobów, zamiast z nowych materiałów. Pięknym przykładem takiego modowego upcyklingu jest najnowsza kolekcja Anny Orskiej i jej nowy wspaniały kamień.

New Stone, czyli kamień filozoficzny z plastiku

Anna Orska lubi eksperymentować i często w jej projektach pojawiają się niestandardowe elementy czy materiały. Dlatego wykorzystanie poprzemysłowego plastiku w jej najnowszej kolekcji nie powinno nikogo dziwić. Jednak zadziwia sposób, w jaki projektantka to zrobiła. Orska stworzyła po prostu własny kamień. Potrzebna była wiedza, cierpliwość, odpowiednia technologia i odrobina szczęścia, by spotkać odpowiednich ludzi, którzy zrealizują wizję projektantki.

Anna Orska lato 2020 biżuteria New Stone. Made by Homo Sapiens
fot. Krzysztof Dąbrowski

Orskiej pomogli Weronika Banaś – specjalistka od niestandardowych innowacyjnych materiałów oraz zespół Boomplastic. Wzięli oni poprzemysłowy plastik i poddali go eksperymentalnej obróbce. W efekcie powstała artystyczna, jubilerska interpretacja plastiku — czarny syntetyczny kamień o tęczowym połysku. Wykonane z recyklingowanego plastiku z dodatkiem opiłków mosiądzu bryły przypominają naturalne minerały, są nie tylko piękne, ale i wytrzymałe oraz lekkie. Nowy syntetyczny kamień został opatrzony pieczęcią, informującą o jego pochodzeniu – „made by Homo Sapiens”.

Bardzo twórcze przetwórstwo

Ania Orska z niepokoju o to, co pozostawimy po sobie, dała drugą szansę materiałom przeznaczonym do utylizacji, które nie miały przed sobą innej przyszłości. Okazuje się, że wytwarzanie można zastąpić przetwórstwem. Jej najnowsza kolekcja to głos w dyskusji wokół nadprodukcji plastiku, problemu, który dotyczy i dotyka nas wszystkich. Plastik będąc jednym z rewolucyjnych wynalazków XX wieku, z czasem stał się dla nas wielkim zagrożeniem. Wszystko przez to, że służy do produkcji opakowań jednorazowych i szybko kończy swój żywot na wysypisku, w ziemi czy o zgrozo w wodzie, a jest materiałem długotrwałym i tak powinien być wykorzystywany.

Anna Orska lato 2020 biżuteria New Stone. Made by Homo Sapiens
fot. Krzysztof Dąbrowski

„Powstanie kolekcji »New Stone«, której sercem jest syntetyczny kamień w 100% stworzony z materiałów odpadowych, zainspirował niepokój o to, co pozostawimy po sobie na świecie. Idea narodziła się w oparciu o przekonanie, że wydobycie czy nawet wytwarzanie, docelowo można zastąpić przetwórstwem. Tak powstało coś nowego. Kolekcja nie rozwiąże globalnego problemu utylizacji i zagospodarowania odpadów z tworzyw sztucznych. Mam jednak nadzieję, że zainspiruje innych do poszukiwania kolejnych ciekawych pomysłów na wykorzystanie surowca, który wciąż jest dla nas wyzwaniem”. – mówi projektantka przy okazji premiery kolekcji.

Anna Orska. Made in Poland

Biżuterii, którą projektuje Ania, nie można pomylić z żadną inną marką, w Polsce i na świecie. W porównaniu z wieloma polskimi autorskimi markami, które lansują te same trendy i tworzą prawie jednakowe kolekcje, Orska od zawsze podąża własną ścieżką i tworzy projekty, które są unikatowe. Jej biżuteria to surowe formy, szorstkie faktury i zawsze bardzo wyrazista idea stojąca za każdą pojedynczą kolekcją. Specyficzne, często kontrowersyjne wzornictwo Anny Orskiej jest dla odważnych osób, które nie boją się oryginalnych form. Każdy ręcznie wykonany egzemplarz ma indywidualny charakter podobnie jak klientki Ani. Orska jest niepokorna, różnorodna, nieprzewidywalna i wciąż poszukuje. To jedno jest w niej niezmienne.

Anna Orska lato 2020 biżuteria New Stone. Made by Homo Sapiens
fot. Agnieszka Szenrok

„Po jaskiniowcach zostały malowidła, po starożytnych Egipcjanach piramidy, po Rzymianach mury i akwedukty. Nie pozwólmy na to by pozostały po nas reklamówki i słomki. Niech współcześnie tworzone skamieliny przybiorą piękniejszą, bardziej wartościową formę, abyśmy nie musieli się wstydzić przed antropologami przyszłości”. – czytamy w informacji prasowej towarzyszącej premierze najnowszej linii.

Całkowity dochód ze sprzedaży pinów z kolekcji „New Stone” wesprze działania Fundacji MARE, która chroni Morze Bałtyckie przed szkodliwym wpływem działalności człowieka.

Anna Orska lato 2020 biżuteria New Stone. Made by Homo Sapiens
fot. Agnieszka Szenrok

Piny oraz wszystkie pozostałe modele biżuterii z kolekcji „New Stone” znajdziecie w butikach marki w D.H. Mysia 3 oraz w nowootwartym salonie w Elektrownia Powiśle oraz w sklepie online na www.orska.pl.

 

Kochasz czytać?
Czekamy na Ciebie!

Dołącz do grupy na FB
 

Uroda Życia - czytaj dla przyjemności

Czekamy na Ciebie na FB
 

Ludzie, psychologia,
pasja - inspirujemy!

Obserwuj nas na IG
20 urodziny Pandora Moments Pandora recykling wiosna lato 2020
mat. prasowe

Biżuteria z recyklingu? Pandora pozytywnie zaskakuje!

Wszystkie fanki duńskiej marki biżuteryjnej ucieszy fakt, że teraz srebrne i złote koraliki Pandory, które kolekcjonują na swoim nadgarstku, będą bardziej przyjazne dla środowiska.
Zuzanna Szustakiewicz
04.06.2020

W opublikowanym w tym tygodniu na oficjalnej stronie Grupy Pandora oświadczeniu czytamy, że do 2025 roku marka będzie korzystać tylko ze srebra i złota pochodzących z recyklingu . Pandora jest największą na świecie marką biżuteryjną, więc jej decyzja ma realny wpływ na ilość wydobywanego surowca . To także dobry przykład dla pozostałych firm z biżuteryjnej branży.   Biżuteria przyszłości z przeszłością   Winnie Liljeborg i Per Enevoldsen zaczęli swoją przygodę z biżuterią na przełomie lat 70. i 80. Początkowo biznes polegał na tym, że importowali biżuterię z Tajlandii na zamówienie duńskich firm. Pod koniec lat 80. zatrudnili pierwszego projektanta i zaczęli tworzyć własne produkty, które powstawały w sprawdzonych zakładach produkcyjnych pod Bangkokiem. Choć wtedy nikt nie używał hasła zrównoważony rozwój, to para Duńczyków po prostu prowadziła swój biznes uczciwie i odpowiedzialnie.   Wyjątkowe wspomnienia, czyli bransoletka Moments   W 2000 roku powstał flagowy produkt duńskiej marki – bransoletka Pandora Moments . Nowatorski pomysł na bransoletkę, na której gromadzisz pojedyncze koraliki związane z jakimś wydarzeniem czy wspomnieniem, tak bardzo spodobał się klientom, że wkrótce Pandora weszła na rynek amerykański, niemiecki oraz australijski i stała się marką globalną. Od 2010 roku firma jest notowana na kopenhaskiej giełdzie. Obecnie marka sprzedaje biżuterię w ponad 100 krajach , w 7500 sklepach, z których 2700 to autorskie concept story, zatrudnia ponad 26 tysięcy ludzi, ponad 11 tysięcy w Tajlandii, gdzie powstają produkty Pandory.   Z szacunku dla ludzi, środowiska i surowców.   Pandora jest członkiem Responsible Jewellery Council i częścią UN Global Compact. Marka stawia na niskoemisyjny...

Czytaj dalej
trendy wiosna-lato  2020 łańcuchy, biżuteria, chains, chokers
East News: Chloé, Sacai, Bottega Veneta

Trendy wiosna-lato 2020. Reakcja łańcuchowa na szyi

Krótki łańcuch to biżuteryjny must have sezonu. Możesz go nosić na co dzień z T-shirtem, elegancko z koszulą lub imprezowo z topem na ramiączkach.
Zuzanna Szustakiewicz
10.06.2020

Chain, chain, chain... Chain of fools!” śpiewała Aretha Franklin. I choć u Królowej Soulu łańcuch stanowił metaforę skomplikowanej miłości, to nasze uczucia względem biżuterii są czyste i proste. Kochamy błyskotki! W tym sezonie do kolekcji dorzucamy wyraziste łańcuchy i nosimy je nawet po kilka na raz. Krótki łańcuch, czyli brakujące modowe ogniwo. Moje pierwsze skojarzenia z masywnym, złotym łańcuchem blisko szyi nie są zbyt pozytywne i raczej związane z subkulturami, z którymi się nie utożsamiam. Gdyby więc ktoś mi powiedział pół roku temu, że taki gangsterski łańcuch będzie moim ulubionym dodatkiem biżuteryjnym tej wiosny, to popukałabym się w czoło. A jednak... Warto czasem zmienić zdanie, z resztą nie tylko w kwestiach mody, polecam! Wracając do ogniw. Wystarczy zerknąć na wybiegi Sacai, Chloé czy Bottegi Venety , by totalnie stracić głowę i dać się „zakuć w stylowe łańcuchy”. Jak nosić choker w 2020? Najważniejsze to nie bać się nosić go do wszystkiego. Przekonałam się, że w weekend świetnie wygląda do białej koszulki i dżinsowych szortów . W tygodniu dodaje modowego sznytu oficjalnej koszuli — najlepiej założyć go zresztą na wierzch, na kołnierzyk. Wieczorem pięknie podkreśla dekolt noszony do jedwabnej slip dress , nawet jeśli chwilowo stroje się tylko dla siebie w domu. Wiosenne łańcuchy lubią towarzystwo. Warto albo nosić kilka krótkich chokerów na raz, albo do krótszego łańcucha przy szyi dołączyć dłuższy naszyjnik, który zawsze ładnie wysmukla dekolt i wydłuża całą sylwetkę.

Czytaj dalej
Mat. prasowe

Jane Fonda w domku na drzewie! 82-letnia aktorka w nowej eko-kampanii Gucci

Nowa kolekcja „Gucci Off The Grid” Alessandro Michele wykonana jest w całości z organicznych materiałów z recyklingu. Promuje ją m.in. znana z zaangażowania w ekologię Jane Fonda.
Sylwia Arlak
17.06.2020

Jane Fonda stoi na schodkach domku na drzewie, ubrana cała na biało w rzeczy uszyte z materiałów pochodzących z recyklingu. W nowej kampanii Gucci: „Gucci Off The Grid” moda idzie pod rękę z ekologią! To kolejna odsłona ekologicznej polityki marki – już cztery lata temu Gucci zaczęło używać materiałów pochodzących w 100 procentach z recyklingu. Teraz idzie o krok dalej. Włoski dom mody, pod przewodnictwem dyrektora kreatywnego Alessandro Michele wprowadza na rynek swoją pierwszą zrównoważoną kolekcję „Gucci Off The Grid”.  Jane Fonda i Gucci razem w trosce o środowisko Twarzą kampanii jest Jane Fonda oraz japoński wokalista Miyavi, brytyjski ekolog David Mayer de Rothschild, raper Lil Nas X i piosenkarka King Princess. W wideo wyreżyserowanym przez samego Allesandro Michele widzimy jak gwiazdy budujące domek na drzewie w samym sercu miasta.  — Kolekcja jest efektem pracy zespołowej. Każdy wniósł coś od siebie. W tej kampanii promujemy ideę dialogu pomiędzy ludźmi, którzy tworzą coś na nowo. Wyobraziłem sobie, że wspólnie zbudujemy dom na drzewie w centrum miasta, jak dzieci bawiące się w parku. Każdy z nas powinien zbudować taki dom, aby zrozumieć, że nasza planeta istnieje — mówi dyrektor kreatywny Gucci.         View this post on Instagram                   @janefonda leads the cast of the campaign for the first Gucci sustainable line which also includes David Mayer de Rothschild @thelostexplorer, @lilnasx, @kingprincess69 and @miyavi_ishihara. They each wear pieces from the #GucciOffTheGrid collection, standing and...

Czytaj dalej
sneakersy tenisówki eko moda adidas wiosna 2020 Veja
mat. prasowe Veja, fot. Vincent Desailly

Bądź eko – sneakersy jakich nie znasz!

Szukasz sportowych butów na wiosnę? Rozważ wybór etycznej marki, która myśli o twoich stopach i twojej planecie. Zapłacisz ciut więcej, ale oddasz swój głos w słusznej sprawie.
Zuzanna Szustakiewicz
20.04.2020

Kupując ubrania i dodatki, staramy się wspierać inicjatywy, które na pierwszym miejscu stawiają nie własny zysk, ale dobro naszej planety i swoich pracowników. Lubimy marki, które mają transparentny łańcuch dostaw i mądrze zarządzają zasobami. Bo każdy nasz wybór ma znaczenie. My głęboko wierzymy, że moda zrównoważona to, bardziej niż kolejny przemijający trend, nowy kierunek, za którym niedługo podążą wszyscy. Im szybciej, tym lepiej, można nawet biegiem! Może w butach, którejś z tych 6 marek? Veja Przyjaciele Sébastien Kopp i François-Ghislain Morillion założyli tę markę w 2004, wierząc głęboko, że można robić sportowe buty w sposób etyczny i ekologiczny. Ich buty projektowane są w Paryżu, a materiały pozyskuje się z organicznych hodowli i rolnictwa ekologicznego m.in. bezpośrednio od brazylijskich hodowców drzew kauczukowych, których Veja wspiera. Jedną z dostępnych opcji jest but w pełni wegański. Buty z rozpoznawalnym V mają już status kultowych, a ich fanką jest choćby Meghan Markle. Timberland Marka od początku stawia na odpowiedzialność. Każdy produkt Timberland zawiera coś ważnego. Składnik pochodzący z recyklingu. Zieloną technologię. Skórę z odpowiedzialnej garbarni. Marka każdego dnia pracuje nad jednym z najbardziej ekologicznych standardów produkcji w branży odzieżowo-obuwniczej. Przestrzega surowych norm na każdym etapie drogi ubrań i butów sygnowanych logo z drzewkiem. Nieustannie poszukuje innowacji. Polecamy model Emerald Bay, w którym cholewka wykonana została z wytrzymałego, lekkiego materiału ReBOTL pochodzącego z przetworzonych plastikowych butelek. Allbirds To fenomenalny przykład zupełnie innego myślenia o butach. Motto marki, którą założyło dwóch Nowozelandczyków Tim Brown i Joey...

Czytaj dalej