
Prekrastynacja. Jak przestać szukać wymówek i wprowadzić zmiany już dziś?
Prokrastynacja to często nasz wróg numer jeden w dotarciu do celu i osiągnięciu sukcesu. Ciągłe odkładanie rzeczy na później nie jest jednak spowodowane lenistwem. Najczęściej pod prokrastynacją kryją się bardziej złożone mechanizmy, które utrudniają nam rozpoczęcie wykonywania danej czynności. Najczęściej jest to strach przed popełnieniem błędu lub strach przed odrzuceniem. Często jesteśmy niezorganizowani i nie potrafimy ustalić sobie odpowiedniego planu. Prokrastynacja bardzo często występuje też u perfekcjonistów, którzy nie rozpoczynają wykonywania swoich obowiązków, ponieważ boją się, że ich działanie nie będzie idealne.
Czytaj także: Kto nie ryzykuje, ten nie pije szampana! Kiedy warto zdobyć się na odwagę?
Prekrastynacja – co to jest?
Pierwszym krokiem, żeby pozbyć się prokrastynacji, jest zrozumienie wszystkich tych procesów, które cię powstrzymują. Następnie przyjdzie czas na rozpoczęcie prekrastynowania! Tak, zmiana jednej litery w słowie może naprawdę zrobić różnicę.
Czym jest prekrastynacja? Amerykański badacz dr Jeffrey S. Nevid tłumaczy, że to słowo oznacza dosłownie „przed jutrem”. Prekrastynacja polega więc na robieniu rzeczy dziś – nie jutro. Psycholog podzielił się także ośmioma radami, które pozwolą nam przejść z „pro” na „pre”.
Czytaj także: 5 nawyków, które zabijają twoją motywację – wystrzegaj się ich, a osiągniesz sukces!
Prekrastynacja – jak zacząć?
- Zapomnij o przeszłości. Często nie możemy rozpocząć wykonywania naszych obowiązków, ponieważ wciąż dręczą nas wyrzuty sumienia, że nie zaczęliśmy wcześniej robić tego, co musi być zrobione. Ta sytuacja może powtarzać się każdego dnia. Widzisz błędne koło? Jeśli chcesz zacząć prekrastynować, zaplanuj sobie to, co możesz zarobić dziś i na tym się skup. Nie myśl o dniu wczorajszym i o jutrze.
- Proces w ruchu pozostanie w ruchu. Musisz zrobić raport do pracy? Zrobić kosztorys? Napisać pracę magisterską? Nie czekaj na inspirację, po prostu zacznij działać. Możesz zacząć od małych kroczków. Zrób cokolwiek, by proces tworzenia się rozpoczął. Jeśli masz przygotować raport dla twojego szefa, zacznij od przeglądania folderów na komputerze. Gdy to zrobisz, może okazać się, że wszystko zaczyna układać się w całość. Najważniejsze to ruszyć z miejsca.
- Małe i duże cele. Podziel większe zadania na łatwiejsze, mniejsze zadania. Osiągnij cele cząstkowe, a ostateczny cel nagle stanie się osiągalny! To takie proste, a jednak tak trudne. Skoncentruj się na obecnym celu cząstkowym i nie myśl o kolejnych krokach.
- Samochwała. Uwielbiamy być samokrytyczni! Mamy tę masochistyczną tendencję do zwracania uwagi na te rzeczy, które nam nie wyszły. Ba, nawet w naszych sukcesach dopatrujemy się wad. Przez to nasza motywacja spada, a my zaczynamy prokrastynować. Jeśli chcesz być „pre”, bądź dla siebie łaskawsza i zacznij się chwalić! Nawet jeśli zrobiłaś mały kawałek swojej pracy, podziękuj sobie za to. W końcu właśnie osiągnęłaś mały sukces, gratulacje!
- Daj sobie odpocząć. Terminy są nieubłagane, ale jeśli chcesz trwać w działaniu, musisz zrobić sobie przerwę. Dr Jeffrey S. Nevid sugeruje 10-15 minut odpoczynku na jedną godzinę pracy. Co możesz robić w czasie przerwy? Obejrzeć kawałek filmu, zjeść kanapkę, uciąć drzemkę, przeczytać gazetę, pograć na konsoli… Zrób to, co daje ci prawdziwą przyjemność, to ma być twoja nagroda. Cała sztuka polega jednak na tym, by po 15 minutach wrócić do pracy.
- Myśli odpływają. Zaakceptuj fakt, że twoje myśli będą chciały wypływać na nieznane wody. Trudno jest utrzymać koncentrację przez dłuższy czas. Zachowaj jednak spokój. Gdy widzisz, że zaczynasz odpływać, spokojnie wróć do wykonywania czynności. Nie złość się, to nie pomaga.
- Notuj. Pod koniec każdego dnia zanotuj sobie 2-3 rzeczy, które udało ci się osiągnąć oraz 2-3 rzeczy, które musisz wykonać jutro. Następnie postaraj się stworzyć harmonogram na resztę dni. Nie bój się go modyfikować. Niektóre rzeczy mogą się przesunąć, inne obowiązki wykonasz szybciej.
- Standard: wystarczająco dobra. Każdy chce być perfekcyjny, nikt nie będzie. Jeśli zaczniesz pracę z przekonaniem, że musisz być doskonała, prawdopodobnie szybko się wypalisz i stracisz zapał. Jeśli odpuścisz sobie, twoje nawyki się zmienią, a ty zaczniesz być bardziej „pre” niż „pro”.