
Pracoholizm: sprawdź, czy jesteś pracoholiczką
Granica między „normalną” pracą a uzależnieniem od niej bywa bardzo cienka. Pierwsza definicja pracoholizmu pojawiła się już w latach 70. Brzmiała tak: „Pracoholik to osoba, której potrzeba pracy jest tak wielka, że zaspokajanie jej wywołuje znaczne dolegliwości i wywiera negatywny wpływ na stan zdrowia, osobiste szczęście, relacje międzyosobowe i społeczne”.
Czym jest pracoholizm?
Dziś pracoholizm to jeden z wielu rodzajów uzależnienia. Objawia się obsesyjną potrzebą wykonywania pracy kosztem wszystkich innych czynności, w tym także przyjemności. Nie liczą się bliscy, przyjaciele, życie poza pracą. Typowy pracoholik jest zajęty pracą w takim stopniu, że nie potrafi kontrolować tego, ile czasu jej poświęca. Jest to bardzo wyniszczające uzależnienie, zalicza się do najpoważniejszych chorób cywilizacyjnych. Pracoholicy często tracą rodziny i nawet to – jak to bywa w uzależnieniu – nie zatrzymuje ich w biegu, nie otwiera im oczu. Zwykle pojawiają się u nich następujące symptomy: zniekształcone postrzeganie rzeczywistości; potrzeba kontroli; mechanizmy zaprzeczania; objawy depresji; skłonność do szybkiej irytacji; problemy w relacjach z innymi ludźmi.
Czytaj też: Uzależnienie: dlaczego jedni się uzależniają, a inni nie?
Typowe objawy pracoholizmu
Pracoholizm można, a nawet trzeba zdiagnozować. Poniżej przedstawiamy 15 typowych objawów pracoholizmu, dzięki którym wstępnie sprawdzisz, czy masz powody do niepokoju. Przyjrzyj się im uczciwie i dowiedz się, czy powinna zapalić ci się czerwona lampka. Pracoholik działa w następujący sposób:
- spędza w pracy większą część doby (codziennie lub prawie codziennie zostaje po godzinach),
- nie odczuwa upływu czasu podczas pracy,
- regularnie/często zabiera pracę do domu,
- stawia sprawy zawodowe na pierwszym miejscu,
- nakłada na siebie wiele zobowiązań i niechętnie deleguje zadania współpracownikom,
- mówi prawie wyłącznie o pracy,
- mimo gigantycznego wysiłku wciąż nie jest zadowolony z efektów swojej pracy,
- ma poczucie bycia niezastąpionym w pracy,
- przejawia tendencję do perfekcjonizmu i nadmiernej kontroli,
- odczuwa napięcia lub jest apatyczny, kiedy nie wykonuje pracy,
- ma ogromne wyrzuty sumienia, kiedy popełni choćby mały błąd,
- ma tendencję do życia w pośpiechu,
- zaniedbuje swoje podstawowe potrzeby (sen, jedzenie),
- permanentnie zaniedbuje bliskich,
- szuka pretekstu, by zrezygnować z urlopu.
Czytaj też: Zwolnij w biegu i żyj bardziej harmonijnie. Posłuchaj podcastu Kasi Bem