Jak nauczyć się myśleć pozytywnie? Pokonaj negatywne myśli
Adobestock

Jak nauczyć się myśleć pozytywnie? Pokonaj negatywne myśli

Sposoby, które pomogą ci radzić sobie z obawami
Redakcji polki.pl
04.02.2011

Zmiana swojego „B”

Pokonywanie negatywnych myśli w sposób bardziej pozytywny i realny może pomóc Ci radzić sobie z obawami. Jednak nadal ciężkie może być dla Ciebie wymyślenie czegoś, co zwalczyłoby konkretne niepożądane myśli (czyli elementu D). Oto spis stwierdzeń, które mogą poddać kilka pomysłów. Przejrzyj je i zastanów się, które z nich odnoszą się do Ciebie i mogą pomóc poradzić sobie z obawami w bardziej pozytywny i konstruktywny sposób.

Stwierdzenia służące radzeniu sobie z natrętnymi myślami

  • Zamierzam stawić czoło temu problemowi (sytuacji) po to, abym mógł przećwiczyć lepsze metody radzenia sobie w takich przypadkach.
  • Mało prawdopodobne jest, by to w pełni przynosiło efekty, lecz ważną rzeczą jest ćwiczyć i rozwijać moje zaufanie i pewność.
  • Wiem, że obawy powodują u mnie gorsze samopoczucie. Zdaję sobie sprawę z faktu, że mogę kontrolować swoje uczucia.
  • Byłem już wcześniej w takiej sytuacji i wyszedłem z niej cało.
  • Wiem, że poczuję się tym lepiej, im bardziej przywyknę do radzenia sobie ze stresem.
  • Będę z siebie taki dumny, gdy poczuję, że zaczynam być spokojniejszy.
  • Dobrą rzeczą jest nauka kontrolowania swoich nerwów.
  • Zamierzam całkowicie i w sposób rozważny zmienić swoje samopoczucie.
  • Sam jestem dowodem na to, że mogę znieść prawie wszystko.

Powyższe propozycje są jedynie przykładami, które pomogą Ci zacząć. A teraz pomyśl nad przynajmniej sześcioma własnymi stwierdzeniami, które odnosić się będą do Twoich osobistych problemów. Możesz w tym celu użyć swojego notatnika. Kluczem do tego, by myśleć w sposób bardziej wyważony, jest nieustanne ćwiczenie. Za każdym razem gdy uświadamiasz sobie, że negatywne myśli pojawiają się w Twojej głowie, zatrzymaj się na chwilę i pomyśl nad jakimiś realnymi i pozytywnymi alternatywami.

Gdy przygotowujesz się do zetknięcia z sytuacją, o której wiesz, że będzie mocno stresująca, pomyśl najpierw nad umiejętnościami, jakie wykorzystasz, by poradzić sobie ze stresem (mogą to być na przykład ćwiczenia oddychania — patrz rozdział następny). Zastanów się, w jaki sposób pokonasz wszelkie negatywne myśli, które się pojawią przed tym wydarzeniem, w trakcie i po nim.

Myślisz negatywnie?

Gdy podejrzewasz, że Twoje myśli są negatywne, zadaj sobie pytanie:

  • Czy tak naprawdę wygląda sytuacja?
  • Czy istnieje inna możliwość spojrzenia na to?
  • Czego się obawiałem, a co mogłoby się wydarzyć?
  • Co się działo, lub przyszło mi na myśl tuż przed tym, jak zacząłem czuć się w ten sposób?
  • Czy przywołuję jakiekolwiek zdarzenia z przeszłości, w przypadku których sprawy potoczyły się niekorzystnie?

Wskazówki

  • Posiadanie „magazynu” własnych stwierdzeń służących radzeniu sobie ze stresem pomoże Ci w bardziej efektywny sposób walczyć z nerwowymi okresami.
  • Przygotowywanie się z góry do nerwowych sytuacji, z którymi wiesz, że się zetkniesz, może mieć ogromne znaczenie.

Zwalczanie stresu

  • Na samym końcu swojego notatnika poświęć stronę na stwierdzenia służące walce ze stresem. Dziś zapisz
  • tam przynajmniej sześć przykładów.
  • Wzbogacaj tę listę regularnie o kolejne pozycje i równie regularnie ją czytaj. 

Fragment pochodzi z książki „Jak korzystać z życia bez stresu. Od spiętego do luzaka w 100 dni” autorstwa Christine Wilding i Stephena Palmera (Wydawnictwo Helion, 2007). Publikacja za zgodą wydawcy.

 

Kochasz czytać?
Czekamy na Ciebie!

Dołącz do grupy na FB
 

Uroda Życia - czytaj dla przyjemności

Czekamy na Ciebie na FB
 

Ludzie, psychologia,
pasja - inspirujemy!

Obserwuj nas na IG
Fotolia

Jak poprawnie walczyć ze stresem? Skuteczne techniki!

Jak działa stres i które techniki pozwalają go wyeliminować?
Urszula Wilczkowska
01.04.2015

Skutki stresu odczuwamy wszyscy. Wprawdzie postęp cywilizacji sprawił, że żyjemy dłużej i wygodniej, ale też drogo za to płacimy. Czujemy się coraz bardziej samotni, zagubieni. Jesteśmy zabiegani, pochłonięci rywalizacją, przywaleni nadmiarem obowiązków w pracy. Ogromna ilość otaczających nas stresorów, również środowiskowych, takich jak pogoda, dźwięki, zanieczyszczenie, zmiany pór roku sprawiają, że nie sposób przed nimi uciec. Czym jest stres i jak wpływa na nasze zdrowie i życie? Tymczasem nawet dobry stres, jeśli utrzymuje się zbyt długo lub pojawia za często, może zaszkodzić . Dlatego też trzeba w porę uchwycić moment, kiedy zaczyna on działać na naszą niekorzyść. Naukowcy przestrzegają, że za długotrwałe pozostawanie w napięciu wcześniej czy później przyjdzie nam zapłacić. A skutki tego mogą pojawić się nawet po kilku latach. Stres to nasza reakcja na bodziec pochodzący ze świata zewnętrznego, który wymaga z naszej strony podjęcia jakiś działań, reakcji. Należy pamiętać, że zdenerwowanie to nasza własna reakcja na bodziec. Zatem w znacznej mierze uzależniona jest ona od nas. Bodziec pozostaje poza naszym wpływem, ale nasza reakcja już nie. Zatem stres możemy kontrolować. Rzadko mówi się o tym, że poziom stresu w życiu powinien być optymalny. W pewnej łagodnej formie stres jest nam potrzebny po to, aby motywować nas do działania, pobudzać nasz umysł, ponieważ bezczynność jest dla naszego mózgu bardziej męcząca niż wysiłek . Techniki radzenia sobie ze stresem Poznaj, co cię stresuje . Po pierwsze, trzeba rozpoznać sytuacje, które nas stresują. Wydaje się to banalne, ale przeważnie to pierwsza rzecz, o której zapominamy.  Najlepiej przyczyny wypisać na kartce papieru. Jeśli chcemy wiedzieć jak sobie radzić ze stresem, musimy wiedzieć jakie są...

Czytaj dalej