Najlepszy lek na odporność? Sen
Pexels

Najlepszy lek na odporność? Sen

Jeśli chcesz poprawić stan swojego zdrowia, mieć lepszą odporność i samopoczucie, kładź się wcześniej do łóżka.
Sylwia Arlak
11.09.2020

Od dzieciństwa słuchałyśmy, że sen to najlepsze lekarstwo na złe samopoczucie, zniechęcenie czy złamane serce. A jednak zawsze szkoda nam było na niego czasu i tak jest do dzisiaj. A to duży błąd.

Sen to najpotężniejszy lek na świecie. Ma na nas większy wpływ niż prawidłowa dieta i ćwiczenia. Brak snu przez 17 godzin działa na naszą zdolność koncentracji, jak byśmy miały 0,5 promila alkoholu we krwi (poważny próg nietrzeźwości). Jeśli mało śpisz, prawdopodobnie nie będziesz ćwiczyła. A nawet jeśli się do tego zmusisz, twój trening i tak nie będzie skuteczny i wydajny. Większe będzie za to ryzyko kontuzji.

Zaczniesz sięgać po niezdrowe jedzenie, będziesz jeść więcej, niż twój organizm będzie w stanie spalić. Już jedna zarwana noc sprawi, że poczujesz spadek nastroju.

Katarzyna Miller: „Romantyczna miłość jest tylko na chwilę, jeśli w nią wierzycie, przegracie”

Odłącz się

Jak poprawić jakość snu? Pamiętaj, że nawyk dbania o sen jest jak każdy inny sen. Wymaga pracy, cierpliwości i sprawdzonych rytuałów.

Czytaj też: Chcesz być szczęśliwsza? Spokojniejsza? Wprowadź do swojego życia więcej zieleni

Wyłącz wszystkie urządzenia elektroniczne około godz. 19:00. Zostaw telefon do ładowania w innym pokoju. Zamiast wieczornej telewizji, wybierz książkę. Niebieskie światło emitowane z ekranów zaburza poziom melatoniny, co nie pozwala nam zasnąć. W ciągu dnia ruszaj się, ile możesz. Wysiłek fizycznie świetnie działa na sen, podobnie jak czas spędzony na świeżym powietrzu. Na dobry sen pracuje się od samego rana.

Zaprzyjaźnij się z olejkiem lawendowym

Olejek lawendowy ma wyjątkowe właściwości. Dzięki wysokiej zawartość linalolu i octanu linalolu pomaga złagodzić stres i niepokój. Jest szczególnie pomocny, jeśli masz problemy z zasypianiem.

Unikaj alkoholu i kofeiny

Po butelce wina prawdopodobnie zaśniesz bardzo szybko, ale twój sen będzie płytki. Możesz się budzić w ciągu nocy, odczuwając niepokój, a rano obudzić się z bólem głowy. Jeśli masz problemy ze snem, staraj się ograniczyć do kieliszka wina (wypijanego tylko przy specjalnych okazjach). Uważaj także na kofeinę. Wypij jedną filiżankę z rana (jedna czwarta filiżanki pozostanie w twoim organizmie przez 12 godzin, połowa — przez 6-7 godzin). Z badań przytaczanych przez thriveglobal.com wynika, że osoby, które wypiły filiżankę kawy wieczorem, zmniejszyły ilość głębokiego snu o 20 proc. Zrób sobie kawowy detoks na kilka dni i sprawdź, czy poprawi to jakość twojego snu i produktywność.

Naucz się prawidłowo oddychać

Kiedy naprawdę nie możesz zasnąć, zacznij oddychać techniką 4,7,8 (nazywaną też „oddychaniem relaksacyjnym”). Zrób wdech, licząc do 4, wstrzymaj powietrze przy liczbie 7 i zrób głęboko wydech przy 8. Poprzez właściwą kontrolę oddechu, uspokoisz organizm.

Trzymaj się z dala od wiadomości i…

Chcesz dobrze spać? Przestań karmić się złymi informacjami. Koniec dnia to czas na relaks, praktykowanie wdzięczności, pisanie albo czytanie. Na dwie godziny przed snem unikaj jedzenia i intensywnego ruchu (łagodna joga tak, skoki z Ewą Chodakowską – nie).

Aby poprawić jakość snu, pomocne może być przyjmowanie magnezu. Śpij w wywietrzonym, maksymalnie zaciemnionym pokoju. I najważniejsze: połóż się ok. 22, a już na pewno przed 23. Pamiętaj, że bardziej niż o ilość, chodzi o jakość snu.

 

Kochasz czytać?
Czekamy na Ciebie!

Dołącz do grupy na FB
 

Uroda Życia - czytaj dla przyjemności

Czekamy na Ciebie na FB
 

Ludzie, psychologia,
pasja - inspirujemy!

Obserwuj nas na IG
psychologia pozytywna
iStock

Przepis na szczęście. Czym jest psychologia pozytywna Martina Seligmana?

Psychologia pozytywna, to bardzo młody nurt współczesnej psychologii, określany przez amerykańskich badaczy, nauką o szczęściu człowieka. To ruch, który bada czynniki wyzwalające w nas naturalną i nieprzymuszoną niczym radość z życia. Jak może nam on pomóc znaleźć szczęście?
Karolina Morelowska-Siluk
07.09.2020

Psychologia pozytywna nie oznacza sztucznego uśmiechu i ignorowania naszych rzeczywistych uczuć na rzecz bycia radosnym. Nic bardziej mylnego. Ten nowy w psychologii nurt opiera się m.in. na przekonaniu, że radość z życia rodzi się wtedy, kiedy przeżywamy je świadomie, według własnych potrzeb. Psychologia pozytywna – co to jest? Amerykański psycholog, Martin Seligman usłyszał podobno kiedyś od swojej kilkuletniej wówczas córki takie zdanie: „Tato, czy mógłbyś przestać marudzić?”, to dało mu do myślenia. Zdał sobie bowiem sprawę z tego, że istotnie nauka, jaką jest psychologia, koncentruje się prawie wyłącznie wokół ludzkiego cierpienia. Bada traumę, patologię, a mało poświęca przyglądaniu się temu, co w człowieku pozytywne, dobre, „zdrowe”. I tak oto Martin Seligman wraz ze swoimi współpracownikami stworzyli zupełnie nowe podejście do badań nad ludzką psychiką i nazwali je psychologią pozytywną, nazywaną też czasem psychologią szczęścia. Większość ludzi nastawionych jest na wychwytywanie z rzeczywistości tego, co złe, kontrowersyjne, patologiczne, na szukaniu tego, czego nam brakuje. Ma to związek z ludzką naturą. Tak jesteśmy zaprogramowani. Od dawien dawna człowiekiem zarządza i kieruje przede wszystkim strach – ten pomagał przecież naszym przodkom przetrwać. Gdy spojrzeć na listę tzw. emocji podstawowych, większość z nich to te „negatywne”. Tymczasem praktyka życia jest zupełnie inna: z badań wynika, że średnio przeciętnemu człowiekowi przytrafia się trzy razy więcej dobrych niż złych zdarzeń. Więc, dlaczego skupiamy się na tych złych? Po pierwsze – bo pomagają nam przetrwać, po drugie – dlatego, że bardzo szybko przyzwyczajamy się do tego, co dobre, to natychmiast nam powszednieje. Seligman przy pomocy psychologii pozytywnej...

Czytaj dalej
unsplash
unsplash

Cytaty o szczęściu – co mówią filozofowie, artyści i psycholodzy?

Poniższe cytaty o szczęściu warto znać i pamiętać. Najlepiej sięgać po nie, gdy potrzeba nam iskry motywacji do działania i inspiracji. Poznaj najciekawsze sentencje o szczęściu i jego poszukiwaniu.
redakcja „Uroda Życia”
10.09.2020

Codziennie uczymy się, że radość i szczęście są wyborem. Co mówią na jego temat artyści i psycholodzy i filozofowie? Słowa innych potrafią skłonić do nabrania nowej perspektywy i próby zrozumienia, czym szczęście jest dla nas. 1. „Odwaga jest początkiem działania, szczęście jest jego końcem” Demokryt 2. „Zachowuj się tak, jakbyś już był szczęśliwy, a zobaczysz, że faktycznie będziesz szczęśliwy”. Dale Carnegie 3. „Szczęście nie jest czymś, co przychodzi gotowe. Ono pochodzi z Twoich własnych działań”. Dalajlama  4. „Szczęśliwy jest ten, kto umie wykorzystać sytuację”. Goethe 5. „Szczęście ma miejsce, kiedy pojawia się okazja i jesteś na nią przygotowany”. Denzel Washington 6. „Nie ma większej radości, niż nie mieć powodu do smutku. Nie ma większego bogactwa, niż zadowolenie z tego co się ma”. Meryl Streep Czytaj także: Meryl Streep:  „Pracuj ciężko, podbijaj świat, ale sama ugotuj zupę – to moje życiowe motto” 7. „Być szczęśliwym – tego trzeba się nauczyć”. Eurypides 8. „Szczęście nie jest ani dziełem przypadku, ani darem bogów. Szczęście to coś, co każdy z nas musi wypracować dla samego siebie”. Erich Fromm 9. „Szczęście nie jest stacją, do której przyjeżdżasz, lecz sposobem podróżowania”. Margaret Lee Runbeck 10. „Co jest szczęściem? Uczucie, że moc rośnie, że przezwyciężasz opór”. Fryderyk Nietzsche 11. „Ludzie idą różnymi drogami w poszukiwaniu spełnienia i szczęścia. To, że nie idą Twoją, nie oznacza, że się zgubili”. Dalajlama 12. „Odważnym szczęście sprzyja”. Wergiliusz 13. „Nasze szczęście...

Czytaj dalej