Pedro Almodovar wie o nas wszystko! Zobacz „złotą siódemkę” jego filmów o kobietach i dla kobiet
East News

Pedro Almodovar wie o nas wszystko! Zobacz „złotą siódemkę” jego filmów o kobietach i dla kobiet

„Kobiety wydają mi się bardziej interesujące, bogatsze, bardziej złożone, zaskakujące. Mężczyzna jest jakby z jednego kawałka” — mówił w jednym z wywiadów Pedro Almodovar. Jego kobiety są obolałe, doświadczone przez los, często na skraju załamania nerwowego. A jednak z dumą prezentują kolejne blizny.
Sylwia Arlak
02.07.2020

Dorastał wśród kobiet, dlatego wierzy w kobiecą solidarność. Podkreśla, że świat bez płci pięknej byłby nie do zniesienia. Od ponad czterdziestu lat w swoich filmach Pedro Almodovar portretuje nasz świat. Ma na koncie 21 filmów fabularnych, dwa Oscary i pozycję mistrza kina hiszpańskiego. Oto siedem najważniejszych filmów słynnego reżysera.

„Ból i blask”

„Ból i blask” to ostatni Pedro Almodovara. Najbardziej osobisty, jak dotąd projekt reżysera walczył w tamtym roku o Oscara w kategorii najlepszy film międzynarodowy. Twórca wspomina w nim swoje własne dzieciństwo, przygląda się emocjonalnym bliznom i stawia czoła niepowodzeniom. W roli matki głównego bohatera, młodego Salvadora, widzimy muzę  reżysera, Penelope Cruz.  

Z kolei w roli dorosłego Salvadora, starzejącego się filmowca zmagającego się z pustką i poczuciem beznadziei, wystąpił Antonio Banderas (uznany w tym czasie za najlepszego aktora na festiwalu filmowym w Cannes), z którym Almodovar nakręcił łącznie osiem produkcji. Podobno Salmodovar nosi ubrania, które pochodzą z szafy samego reżysera. Charakterystyczna grzywa też przywołuje nam na myśl hiszpańskiego twórcę, również mieszkanie bohatera wzorowane jest na prawdziwym domu Almodovara. „Sam siebie przekonuję, że mówię o postaci. Ale w głębi duszy wiem, że mówię o sobie” — przyznał twórca filmu w wywiadzie dla „The Guardian”.

„Wszystko o mojej matce”

Żaden inny hiszpański film nie otrzymał tylu nagród i nominacji. Za „Wszystko o mojej matce”, Almodovar otrzymał m.in. Oscara (w kategorii film obcojęzyczny) i nagrodę dla najlepszego reżysera w Cannes. Główna bohaterka, Manuela (Cecillia Roth) po śmierci syna wybiera się w daleką podróż. Szuka ojca swojego dziecka, a na swojej drodze spotyka wiele ekscentrycznych postaci (prostytutki, gwiazdy filmowe i ciężarną zakonnicę  graną bezbłędnie przez Penelope Cruz). Miłość, strata, kobiece siostrzeństwo —  film bucha od emocji. Almodovar udowadnia, że nie boi się trudnych tematów. Opowiada o rodzicielstwie, tożsamości płciowej i epidemii AIDS.

To oda dla kobiet i filmów, które zainspirowały reżysera. „Bette Davis, Genie Rowlands, Romy Schneider… Wszystkim aktorkom, które grały aktorki, wszystkim kobietom, które działają, mężczyznom, którzy stają się kobietami, wszystkim ludziom, którzy chcą zostać matkami. Do mojej matki” — pisze Almodovar o swoim filmie.

„Kobiety na skraju załamania nerwowego”

Z kolei film „Kobiety na skraju załamania nerwowego" wywindował nazwisko hiszpańskiego reżysera na szczyty sławy. W mrocznym dramacie Almodovara wystąpiła Carmen Maura i Antonio Banderas (dla aktora też była to przełomowa rola). Produkcja nominowana do Oscara w kategorii najlepszy film obcojęzyczny to komediodramat pełen pożądania, polityki, tradycji i wątków rodzinnych. Pepa (Maura) jest aktorką telewizyjną, która przechodzi załamanie nerwowe. Po tym, jak rzuca ją chłopak, żywi się zupą z pigułkami nasennymi. Pali tyle, że pewnego dnia jej łóżko staje w płomieniach.  Jest teatralnie, ale i bardzo życiowo.

„Porozmawiaj z nią”

W naszym zestawieniu nie mogło też zabraknąć filmu „Porozmawiaj z nią”, który opowiada o tym, jak dwóch różnych mężczyzn radzi sobie z tą samą tragedią. Jedna kobieta została ranna w czasie walki byków, druga ucierpiała w wypadku samochodowym. Obie zapadają w śpiączkę i stają się obiektami pożądania bohaterów. To z tego obrazu pochodzi erotyczna, ale jednocześnie wyjątkowo subtelna scena, w której zmniejszający się mężczyzna wchodzi do środka kobiety.

Zmysłowa i przerażająca jednocześnie historia, przyniosła reżyserowi Nagrodę Akademii Filmowej za najlepszy scenariusz oryginalny. Po premierze „Porozmawiaj z nią” krytycy piali z zachwytu. Pisali, że mamy do czynienia nie tylko z szanowanym filmowcem na arenie międzynarodowej, ale także jednym z lepszych w całej branży filmowej.

„Volver”

„Volver” (najdłuższa produkcja w filmografii Almodovara) to film o kobiecej sile, odporności i znaczeniu rodziny. Opowiada o losach trzech Hiszpanek, które walczą o przetrwanie w zdominowanym przez mężczyzn świecie. Pojawia się temat wykorzystywania seksualnego, mnóstwo tajemnic, żal, zdrada i śmierć. W filmie przeskakujemy przez czas i różne miasta. Aby ożywić opowieść, Almodovar wplótł elementy realizmu magicznego. Hiszpański reżyser nie ukrywał, że film opowiada też trochę o jego dzieciństwie.

Znakomity występ Penelope Cruz przyniósł jej nominację do Oscara. W „Volver” wcieliła się w gospodynię z niższej klasy średniej, która ukrywa morderstwo męża i porozumiewa się z duchem matki. W filmie zagrała też pierwsza muza Almodovara, Carmen Maura.

„Skóra, w której żyję”

W filmie „Skóra, w której żyję” (luźno opartym na francuskiej powieści Thierry'ego Jonqueta) Antonio Banderas wciela się w rolę chirurga plastycznego. Mężczyzna nie może pogodzić się ze śmiercią żony, która spłonęła w wypadku samochodowym. Tworzy więc syntetyczną skórę, która jest w stanie wytrzymać wszystko, od poparzenia po ukąszenia owadów. Zakłada ją na kobietę, którą przetrzymuje w niewoli na ustronnej wyspie. To mógłby być klasyczny horror (techniki filmowe i montażowe były inspirowane m.in. twórczością Alfreda Hitchcocka) z szalonym naukowcem, więźniem i motywem zemsty. A jednak Almodovarowi udało się stworzyć coś więcej: wiarygodne psychologicznie, emocjonalne portrety zrozpaczonych bohaterów.

„Złe wychowanie”

Korupcja w kościele katolickim, molestowanie i trauma. Erotyczny thriller „Złe wychowanie” to historia dwóch mężczyzn, którzy po raz pierwszy spotkali się w katolickiej szkole z internatem w latach 60. Meksykański aktor Gael Garcia Bernal gra Juana, który po osiągnięciu pełnoletności, zmienia nazwisko na Angel. Odnawia kontakt z byłym kolegą z klasy i kochankiem Enrique (Fele Martinez). Wspólnie pracują nad filmem o swoich przerażających doświadczeniach, które łączą się z księdzem Manolo. Film zarobił łącznie ponad 40 milionów dolarów na całym świecie. Tym samym stał się jednym z najbardziej kasowych produkcji NC-17 (pełna przemocy, seksu i agresji dozwolona od lat 17) w historii.

 

Kochasz czytać?
Czekamy na Ciebie!

Dołącz do grupy na FB
 

Uroda Życia - czytaj dla przyjemności

Czekamy na Ciebie na FB
 

Ludzie, psychologia,
pasja - inspirujemy!

Obserwuj nas na IG
East News

Johnny Depp talentem (i urokiem)! mógłby obdzielić kilku aktorów. Zobacz jego 10 najlepszych ról

Za każdym razem, gdy Johnny Depp pojawia się na ekranie, wzbudza ogromne emocje. I choć ostatnie lata nie przyniosły żadnej wielkiej roli, to i tak uwielbiamy go oglądać!
Sylwia Arlak
08.06.2020

Chociaż w ostatnich latach Johnny Depp więcej czasu spędza na sali sądowej niż na planie filmowym, to jednak nie musi się bać, że widzowie o nim zapomną. 57-letni aktor ma za sobą trudny okres: po tym, jak jego była żona Amber Heard oskarżyła go o przemoc, Depp spotkał się z ostracyzmem towarzyskim i zawodowym. Dopiero niedawno zeznania byłej żony aktorka zostały podważone, a Depp z szufladki z przemocowymi mężami wpadł znowu do szufladki: najlepsi i najukochańsi aktorzy wszech czasów. Dzieci (i dorośli też) kochają go za rolę Jacka Sparrowa z „Piratów z Karaibów”, mężczyźni podziwiają w roli Raoula z „Las Vegas Parano”, a kobiety kochają się w jego Rozpustniku. Oto 10 najlepszych ról amerykańskiej gwiazdy. 1. „Charlie i fabryka czekolady” „Charlie i fabryka czekolady” to teoretycznie propozycja dla dzieci, ale docenią ją także dorośli. W filmie znajdziemy wszystko, czego oczekujemy od dobrego filmu: ciekawą historię (ubogi chłopiec, Charlie spełnia swoje marzenie, którym było zwiedzenie ogromnej fabryki czekolady), są niesamowite dekoracje i jest oczywiście on – Johnny Depp. Aktor wcielił się tu w rolę Willy'ego Wonki, który jak przystało na filmy Tima Burtona, jest postacią ekscentryczną i nieoczywistą. Podobnie zresztą, jak cały film — trudno przewidzieć, co wyskoczy za rogiem. Film „Charlie i fabryka czekolady” obejrzycie na Netfliksie. 2. Seria: „Piraci z Karaibów” Nie byłoby „Piratów z Karaibów”, gdyby nie Johnny Depp i grany przez niego Jack Sparrow. Dlaczego tak bardzo uwielbiamy tę postać? To przecież pijak i prostak. Wykorzystuje kobiety i nie rozstaje się z butelką z rumem. Tak, to wszystko prawda. Ale Jack Sparrow to także charyzma, błyskotliwe...

Czytaj dalej
East News

Mentor i jego muza: Pedro Alomodovar i Penelope Cruz. Nie istnieliby bez siebie

O swojej relacji mówią, że jest jak związek, tylko bez seksu. On, jeden z najwybitniejszych reżyserów na świecie jest gejem, ona, najpopularniejsza hiszpańska aktorka — szczęśliwą mężatką. A jednak Penelope Cruz i Pedro Almodovar to duet idealny.
Sylwia Arlak
01.07.2020

Ktoś zapytał mnie kiedyś: »Czy ona jest dla ciebie muzą?« — mówił Pedro Almodovar o Penelope Cruzpodczas jednego z wywiadów. – No tak. Jest dla mnie muzą, bo czyni mnie lepszym, niż jestem w rzeczywistości. Myślę, że jestem lepszym reżyserem, bo wierzy, w to, że jestem lepszy. Ta ślepa wiara daje mi dużo siły” — dodał. „Nie, nie” — odpowiedziała siedząca obok niego Cruz, kręcąc głową i uśmiechając się spokojnie. „Wiem dokładnie, jak dobry jesteś”. Czułość, jaką sobie okazują, mogłaby sugerować, że 70-letni Almodovar i 46-letnia Cruz są w sobie zakochani. Tymczasem on nigdy nie ukrywał, że jest gejem, a ona od lat pozostaje w szczęśliwym związku małżeńskim z aktorem Javierem Bardemem. Ich czuła relacja rozpoczęła się, gdy Cruz miała zaledwie 17 lat. Wówczas po raz pierwszy spotkała uznanego już reżysera. Starała się o rolę 35-letniej kobiety w komedii „Kika” (film ujrzał światło dzienne w 1993 roku), ale Almodovar odrzucił jej kandydaturę. Powiedział jej jednak, że zadzwoni za kilka lat. Reżyser, który stworzył Penelope Cruz Zanim Penelope Cruz ujrzała Almodovara na żywo, obejrzała wszystkie filmy, które nakręcił. Dzisiaj śmieje się, że miała na jego punkcie obsesję. Kiedy dowiedziała się, gdzie mieszka, przez jakiś czas wystawała nawet pod jego domem.  To dzięki niemu już w wieku 14 lat wiedziała, że chce zostać aktorką – w jej rodzinie nikt nigdy nic nie miał do czynienia ze sztuką. „Wyszłam z seansu filmu »Zwiąż mnie« i coś mnie tknęło. Zrobiłam sobie długi spacer, pomyślałam, że muszę przynajmniej spróbować zostać aktorką. Chciałam poznać Pedra i podziękować mu za ten film. A także pracować z nim” — wspominała po latach w wywiadzie dla...

Czytaj dalej
Mat.prasowe

Wraca „Opowieść podręcznej”! Kiedy będziemy mogli zobaczyć nowe odcinku kultowego serialu?

Już wiemy, kiedy obejrzymy premierowe odcinki czwartego sezonu „Opowieści podręcznej”. Serial na podstawie powieści Margaret Atwood, ponownie przeniesie nas do antyutopijnej przyszłości w Gilead.
Sylwia Arlak
26.06.2020

„Opowieść podręcznej”, słynny serial na podstawie książki Margaret Atwood miał już trzy sezony. Antyutopijna opowieść przenosi nas w bliżej nieokreśloną przyszłość, do fikcyjnego miasteczka Gilead, w którym istnieje system klasowy, a należące do najniższej klasy kobiety (tzw. podręczne), są zmuszone do rodzenia dzieci uprzywilejowanym rodzinom. Za nieposłuszeństwo bohaterkom grozi śmierć.  Serial pojawił się mniej więcej w tym samym czasie, co ruch #metoo. Również w Polsce, czerwone płaszcze i białe czapki, które noszą bohaterki serialu, zakładały uczestniczki ulicznych demonstracji (w Polsce np. podczas wizyty Donalda Trumpa).  Produkcja zdobyła uznanie fanów i krytyków. Pierwszy sezon produkcji otrzymał aż osiem telewizyjnych nagród Emmy, w tym za najlepszy serial dramatyczny oraz najlepszą aktorkę w serialu dramatycznym dla Elizabeth Moss.  Wojna sama się nie wygra Kolejne sezony jednak nie dorównywały znakomitej pierwszej części. Fani oglądali, ale jednocześnie narzekali na powolną akcję i brak pomysłów na rozwijanie najważniejszych wątków. Zwiastun czwartego sezonu „Opowieści podręcznej” daje jednak nadzieję, że twórcy tym razem stanęli na wysokości zadania. „Nie mogę odpoczywać. Moja córka zasługuje na więcej, wszyscy zasługujemy na więcej. Zmiana nigdy nie przychodzi łatwo. Ta wojna sama się nie wygra” — mówi w zwiastunie June Osborne, postać grana przez Elisabeth Moss. W krótkiej zapowiedzi (która składa się z archiwalnych materiałów i nowych scen) twórcy sugerują, że nadeszła rewolucja przeciwko Gileadowi. Wiemy już też, że June przeżyła wydarzenia z finału poprzedniej części. Zapowiada się sezon pełen akcji, nadziei i zmian. To już nie tylko opowieść...

Czytaj dalej