Nie tylko „Duma i uprzedzenie”: te filmy kostiumowe olśniewają!
Mat.prasowe

Nie tylko „Duma i uprzedzenie”: te filmy kostiumowe olśniewają!

„Dumę i uprzedzenie”, „Przeminęło z wiatrem” czy „Wichrowe wzgórza” znamy na pamięć. Filmy kostiumowe to bajka na wielkim ekranie, którą uwielbiamy oglądać.
Sylwia Arlak
01.09.2020

Produkcje kostiumowe nie kończą się na „Dumie i uprzedzeniu” czy „Przeminęło z wiatrem”, choć kino nigdy o nich nie zapomni. Mniej znane „Stowarzyszenie miłośników literatury i placka z kartoflanych obierek” to wspaniała opowieść o klubie czytelniczym podczas niemieckiej okupacji. „Barry Lyndon”, świetna produkcja Stanleya Kubricka, opowiada o irlandzkim młodzieńcu, który dzięki sprytowi wkrada się w szeregi osiemnastowiecznej angielskiej arystokracji. Co jeszcze warto nadrobić?

Katarzyna Miller: „Romantyczna miłość jest tylko na chwilę, jeśli w nią wierzycie, przegracie”

„Przeminęło z wiatrem”

„Przeminęło z wiatrem” to niezapomniany duet Vivien Leigh i Clarka Gable'a. W ekranizacji powieści Margaret Mitchell poznajemy piękną i bogatą Scarlett O'Harę. Dni mijają jej beztrosko na przyjęciach i dokazywaniu. Kobiety zazdroszczą jej urody, a mężczyźni nie mogą się jej oprzeć. Poza jednym, Ashleyem (Leslie Howard), który — ku rozpaczy Scarleet — wybiera inną kobietę na żonę. Wybucha wojna secesyjna, a Scarlett z rozkapryszonej dziewczyny zamienia się w odważną, waleczną kobietę. I poznaje miłość swojego życia, Rhetta Butlera (Gable). Czytajcie też: „Przeminęło z wiatrem” czasowo wycofane z HBO Max. To początek wielkiej rewizji, też w naszym kanonie!

Rozważna i romantyczna”, Netflix

Powieści Jane Austen to gotowe scenariusze filmowe. To historia dwóch sióstr na tle Anglii w XVIII wieku: twardo stąpającej po ziemi Elinor (Emma Thompson) i uczuciowej Marianne (Kate Winslet). Kiedy umiera ich ojciec, majątek przechodzi w ręce najstarszego syna z pierwszego małżeństwa. Elinor i Marianne z matką muszą zamieszkać w skromnej, wiejskiej posiadłości. Marianna szybko znajduje sobie obiekt westchnień (w rolę Willougha wcielił się Greg Wise). Elinor bierze na barki problemy finansowe rodziny i nie może poradzić sobie z uczucuem do Edwarda Ferrara (Hugh Grant).

„Wichrowe wzgórza”

„Wichrowe wzgórza” film, który powstał na podstawie powieści Emily Bronte pod tym samym tytułem to historia burzliwej, toksycznej miłości. Jako mały osierocony chłopiec, Heathcliff trafia do posiadłości Earnshawów. Z biegiem lat zakochuje się w Katarzynie, córce swoich przybranych rodziców. Prześladowany przez przyszłego dziedzica Hindleya, postanawia zemścić się na tych, którzy go krzywdzą. Znika na trzy lata, by powrócić jako zamożny i okrutny panicz. W ekranizacji z 1992 roku w Heathcliffa wcielił się Ralph Fiennes, w Katarzynę — Juliette Binoche.

„Faworyta”

Za sukcesem „Faworyty” stoi nie tylko świetnie skrojony scenariusz, ale i trio aktorskie — Olivia Colman (zasłużony Oscar dla aktorki pierwszoplanowej), Emma Stone i Rachel Weisz. Colman wcieliła się w kapryśną brytyjską królową Annę. O miano tytułowej ulubienicy na XVIII-wiecznym dworze walczą księżna Marlborough, Sarah Churchill (Rachel Weisz), i kuzynka uboga arystokratka Abigail Hill (Emma Stone). Widzom trudno się połapać, kto tak naprawdę kogo tu manipuluje. 

„Stowarzyszenie miłośników literatury i placka z kartoflanych obierek”, Netflix

Przenosimy się na wyspę Guernsey podczas II wojny światowej i niemieckiej okupacji. Młoda pisarka Juliet szuka tematu do swojej nowej książki. Znajduje go w liście od mieszkańca małej angielskiej wyspy. Zaintrygowana postanawia spotkać się z nim i z innymi mieszkańcami, którzy wspólnie stworzyli stowarzyszenie miłośników literatury i placka z ziemniaczanych obierek. W filmie Mike’a Newell’a wątki romantyczne i dramatyczne. Są wspaniałe plenery i przepiękne kostiumy. W głównych rolach zobaczymy Lily James („Mamma Mia”) i Michiel’a Huisman’a („Gra o tron”).

Czytaj też: Od „Nagiego instynktu” po „Lolitę”. 10 filmów ocenzurowanych z powodu seksu

„Czarny tulipan”

„Czarny tulipan” to historia o francuskim Robinie Hoodzie. William napada na bogatych i rozdaje biednym, dla sławy i zabawy. Kiedy zostaje ranny, jego zadania przejmuje brat Julian. Niepewny siebie, nieśmiały bohater szybko wyrasta na prawdziwego bohatera. Produkcja Christiana-Jaque to widowiskowe kino z mnóstwem statystów, ogromnym budżetem i wspaniałymi rolami. Gdyby Alain Delon (gra braci bliźniaków: Wilhelma i Juliana) urodził się w Hollywoood, miałby Oscara na koncie.

„Odrobina chaosu”

Kate Winslet, Alan Rickman (reżyser i odtwórca jednej z ról) i Francja za czasów Ludwika XIV. W filmie „Odrobina chaosu” poznajmy przedwcześnie owdowiałą Sabine (Winslet), która oddaje się pielęgnowaniu roślin. Kiedy propozycje pracy przy tworzeniu ogrodów wersalskich, wdaje się w gorący romans z Andree (Matthias Schoenaerts) i staje się celem dworskich spisków. Warto przymknąć oko na historyczne nieścisłości i cieszyć się ciepłą opowieścią oddającą ducha epoki.

„Barry Lyndon”

Stanley Kubrick to nie tylko „Mechaniczna pomarańcza”, „Lśnienie”,„Odyseja kosmiczna” czy „Oczy szeroko zamknięte”. Równie udanym (choć znacznie mniej popularnym dziełem reżysera) jest film „Barry Lyndon”. Tytułowy bohater (w tej roli Ryan O”Neal) to irlandzki młodzieniec bez przyszłości. Ale sprytu nikt nie może mu odmówić. Po tym, jak wejdzie w rolę bawidamka, rozpustnika, włóczęgi, żołnierza i szulera karcianego, wkradnie się w szeregi osiemnastowiecznej arystokracji. Kubrick początkowo chciał nakręcić film na podstawie innej powieści Williama M. Thackeray'ego „Vanity Fair”. Uznał jednak, że trzygodzinny film nie wystarczy na ten opasły tom.

„Misja”

Robert De Niro i Jeremy Irons zagrali wspólnie w „Misji”, filmie obsypanym wieloma nagrodami (m.in. Złotą Palmą w Cannes w 1986 roku). W XVIII wieku w Ameryce Południowej trwa zażarty konflikt pomiędzy jezuitami a świecką władzą Hiszpanów i Portugalczyków o wpływy na nowym obszarze. Ojciec Gabriel (Jeremy Irons), z pomocą nawróconego łowcy niewolników Rodriga Mendozy (Robert De Niro) podejmuje się misji budowy świątyni, w jednej z wiosek zamieszkiwanej przez Indian Guarani. Kiedy Hiszpania sprzedaje kolonię Portugalii, jezuici zaciekle bronią swojego miejsca. Film z poruszającą muzyką Ennio Morricone uczy nas, że miłosierdzie czasem jest największą siłą.

Zobaczcie też: Najlepsze filmy kostiumowe. Ranking Top 16

 

Kochasz czytać?
Czekamy na Ciebie!

Dołącz do grupy na FB
 

Uroda Życia - czytaj dla przyjemności

Czekamy na Ciebie na FB
 

Ludzie, psychologia,
pasja - inspirujemy!

Obserwuj nas na IG
Fot. Anna Powałowska

Natalia Lesz o swoich filmach życia: od dramatu „Czarny łabędź” po thriller „American Psycho”

Natalia Lesz sama przez osiem lat chodziła do szkoły baletowej, film „Czarny łabędź” przypomniał jej więc wszystko, czego sama doświadczyła. A w „American Psycho” zobaczyła przerażający portret wielu Amerykanów, których poznała podczas pobytu w Stanach.
Anna Zaleska
27.08.2020

Natalię Lesz, aktorkę i piosenkarkę, w przyszłym roku zobaczymy w budzącym już teraz wielkie zainteresowanie filmie „Gierek” w reżyserii Michała Węgrzyna. Co ciekawe, powierzono jej również zrobienie muzyki do tej produkcji. Powstanie sześć piosenek w stylu lat 70., w planach jest wydanie soundtracka. Tymczasem Natalia opowiada nam o filmach swojego życia, które wywarły na niej największe wrażenie, głęboko poruszyły i zapisały się w jej pamięci: *** „Między słowami” reż. Sofia Coppola (USA – Japonia, 2003 r.) Spodobały mi się „Przekleństwa niewinności” Sofii Coppoli, potem trafiłam na „Między słowami”. W jej filmach czuję dużą dozę delikatności. Sposób opowiadania historii jest inny niż gdyby reżyser był mężczyzną. W „Między słowami” postaci grane przez Scarlett Johansson i Billa Murraya – młoda mężatka nieszczęśliwa w małżeństwie i starzejący się aktor – to dwoje ludzi zagubionych w Tokio, ogromnym mieście, które nie do końca rozumieją. Bardzo mi się podobała nić porozumienia, która się między nimi zawiązuje. Subtelne uczucie, do końca niezwerbalizowane. Cały film wydaje mi się zaś trafną metaforą dzisiejszego świata, w którym wszystko dokoła nas pędzi, a my czujemy się coraz bardziej zagubieni i samotni. „Osiem i pół” reż. Federico Fellini (Włochy, 1963 r.) To było bardzo odważne ze strony Felliniego, by opisać stan własnej psychiki. Pokazać reżysera, który musi nakręcić swój dziewiąty film, cały świat na to czeka, produkcja jest rozkręcona, tymczasem on wciąż nie ma pomysłu. Grany przez Marcella Mastroianniego Guido w poszukiwaniu inspiracji bada różne zakątki swojej świadomości, analizuje dzieciństwo, związki z kobietami, całe swoje życie. I pyta: a co, jeśli tym razem...

Czytaj dalej
Mat. prasowe

„Fortepian”, „Amelia” i co jeszcze? Oto najbardziej babskie filmy wszechczasów!

Bohaterki ulubionych filmów są jak najlepsze przyjaciółki terapeutki w jednym. Idziemy z nimi przez życie, podglądamy, pytamy, jak się zachować i nigdy nie mamy ich dość.  
Sylwia Arlak
26.08.2020

Erin Brockovich pokazała kobietom, jak walczyć, a Amelia jak zachwycać się życiem. Scarlett O’Hara z „Przeminęło z wiatrem” mówi nam, żeby nigdy się nie poddawać, a siostry March z „Małych kobietek”, że najważniejsi są bliscy. Oto najbardziej babskie filmy wszechczasów! „Dziennik Bridges Jones” Bridget Jones (w ekranizacji bestsellerowej powieści Helen Fielding „Dziennik Bridges Jones” w główną rolę wcieliła się Renee Zellweger) bawi i wzrusza kolejne pokolenia. Nie jest idealną kobietą z pierwszych stron magazynów. Ma kilka dodatkowych kilogramów, lubi spędzać wieczory w towarzystwie niezdrowych przekąsek, jest roztrzepana, niezdarna i za nic nie chce zrezygnować z nieśmiertelnych wyszczuplających, ale mało seksownych majtek. Choć sama nie ma o sobie najlepszego zdania, jest zabawna, urocza i naturalna. Nic dziwnego, że bije się o nią dwóch wyjątkowo atrakcyjnych facetów — Mark Darcy (Colin Firth) i Daniel (Hugh Grant). Udowadnia kobietom na całym świecie, że warto czekać na prawdziwą miłość – a jednocześnie, że poza miłością na świecie istnieje coś równie fantastycznego: prawdziwa, szczera przyjaźń.   „Erin Brockovich” Erin Brockovich (w tej roli Julia Roberts) jest nie tylko niesamowicie atrakcyjna, ale też wygadana i pewna siebie. Siłą mogłaby obdarzyć niejedną z nas. Dwukrotna rozwódka, samotna matka dwójki dzieci bez pieniędzy, wykształcenia i perspektyw bierze los we własne ręce. Kiedy cudem znajduje zatrudnienie w kancelarii wziętego adwokata, staje się w swoim miasteczku prawdziwą gwiazdą. Okrywa jednak, że potężny koncern doprowadził do zanieczyszczenia wody w okolicy. Dzięki niej mieszkańcy otrzymują rekordowe odszkodowanie w wysokości 333 milionów dolarów....

Czytaj dalej
Stephen King
mat. prasowe

Najlepsze horrory wszech czasów: filmy na podstawie powieści Stephena Kinga

Trudno wyobrazić dziś sobie kinematografię bez „Lśnienia” czy „Skazanych na Shawshank”. Co jeszcze zawdzięczamy Stephenowi Kingowi?
Sylwia Arlak
14.08.2020

Opowieść o pisarzu i jego psychopatycznej fance: „Misery” zdobyła Oscara. Przejmujące „Skazani na Shawshank” to do dzisiaj najpopularniejsza produkcja o życiu więziennym, a „Zielona mila” od czasu premiery zajmuje pierwsze miejsca w najważniejszych rankingach filmowych. Oto ekranizacje powieści Stephena Kinga, które przeszły do historii:   „Carrie” „Carrie” to ekranizacja pierwszej powieści Stephena Kinga. Produkcja Briana De Palma powstała w 1976 roku, w 2002 roku i 2013 roku premierę miały (dużo gorsze) remaki filmu. Poznajemy nastoletnią Carrie White (Sissy Spacek) i jej matkę, fanatyczkę religijną (Pieper Laurie; obie panie za swoje role otrzymały nominacje do Oscara). Pewnego dnia nieśmiała i prześladowana przez rówieśników nastolatka odkrywa w sobie paranormalne zdolności. Postanawia zemścić się na wszystkich, którzy zrobili jej krzywdę. Horror z elementami sensacji, fantastyki, ze wciągającym wątkiem psychologicznym nie zestarzał się do dziś – tak samo jak problem prześladowania w szkole.   „Misery” „Misery” to jedyny film na podstawie powieści Stephena Kinga, który zdobył Oscara (filmowa statuetka powędrowała też do „najlepszej aktorki” Kathy Bates). To historia psychofanki Annie Wilkes, która zajmuje się poszkodowanym w wypadku znanym pisarzem Paulem Sheldonem (James Caan). Annie nie zamierza wypuścić Paula, nawet kiedy ten zaczyna dochodzić do zdrowia. Zmusza go do kontynuowania opowiadań o losach Misery Chastain. Paul bezskutecznie próbuje uciec od niebezpiecznej bohaterki. Bates była w tej roli tak wiarygodna, że zajęła 5. miejsce w plebiscycie ogłoszonym na stronie only-movies.com na czarny charakter wszech czasów.   „Skazani na Shawshank”,...

Czytaj dalej