
Co będziemy czytać jesienią? 8 tytułów na najbliższe tygodnie – najlepsze premiery
Tej jesieni nie wychodzimy z domu, ale za to czytamy znakomite nowości. Zarówno jeśli chodzi o powieści, jak i literaturę non-fiction jest w czym wybierać, każda z wybranych przez nas ośmiu pozycji jest warta zarwanej nocy. Co polecamy?
1. Tajemnica porzuconego dziecka: „Każdy”, Salvatore Scibona
Salvatore Scibona – nazwisko, które warto znać z trzech co najmniej powodów. Po pierwsze, to amerykański pisarz włosko-polskiego pochodzenia. Po drugie, finalista National Book Award. Po trzecie, jego powieść „Każdy” to rzecz znakomita. Jest rok 2010. Na lotnisku w Hamburgu z toalety wychodzi kilkuletni chłopiec – bez dokumentów, bagażu, ze zwitkiem dolarów – i bezskutecznie szuka taty. Wyjaśnienie zagadki małego Janisa to rozdzierająca serce historia o tym, co wojna robi z mężczyznami.
„Każdy”, Salvatore Scibona, tłum. Jerzy Kozłowski, Znak
2. Dzisiejsze czasy: „Jesień”, Ali Smith
Elisabeth można by uznać za dosyć typową 30-latkę: pracuje jako asystentka na umowę zlecenie bez stałych godzin pracy (co jej matka określa jako „realizowanie swoich marzeń”), wciąż tkwi w wynajmowanym studenckim mieszkaniu, prawie wszystko jest dla niej za drogie.
Największą wartością w jej życiu staje się przyjaźń ze starszym mężczyzną, z którym połączyła ją wrażliwość i miłość do literatury i sztuki. Słodko-gorzka, pełna celnych obserwacji opowieść o życiu w postbrexitowej Wielkiej Brytanii.
„Jesień”, Ali Smith, tłum. Jerzy Kozłowski, W.A.B.
3. Świat pod kontrolą: „Jak przejąć kontrolę nad światem, nie wychodząc z domu 2”, Dorota Masłowska
Pierwszy tom tekstów Doroty Masłowskiej „Jak przejąć kontrolę nad światem, nie wychodząc z domu” był literackim wydarzeniem. Nie inaczej zapowiada się tom drugi. Tu zmieściły się zapisy z podróży do Hawany i Szanghaju, refleksje na temat udziału w kursie szycia, wizyty w lokalnym oddziale Poczty Polskiej, a także obrazki z życia w cieniu COVID-19 i odpowiedź Masłowskiej w #Hot16Challenge. Świat gwałtownie się zmienia, ale autorka „Wojny polsko-ruskiej” w niezmiennie świetnej formie.
„Jak przejąć kontrolę nad światem, nie wychodząc z domu 2”, Dorota Masłowska, Wydawnictwo Literackie
4. Portret niepokorny: „Biografia. Bruno. Epoka genialna”, Anna Kaszuba-Dębska
„Nic, co smutne w życiu ludzkim, nie było mu odmówione”, pisała po śmierci Brunona Schulza jego przyjaciółka Józefina Szelińska. Ale nowa biografia pisarza autorstwa Anny Kaszuby-Dębskiej to wielobarwny portret człowieka, który był wielbicielem kobiet, wyjątkowym artystą i geniuszem awangardy, choć niektórzy widzieli w nim raczej szerzyciela pornografii, a uczniowie mówili o nim: „Trochę wariat, ale byczy chłop”. To też fascynująca opowieść o przedwojennym Drohobyczu i życiu bohemy artystycznej.
„Biografia. Bruno. Epoka genialna”, Anna Kaszuba-Dębska, Znak
5. Co się wydarzyło w Vardo: „Kobiety z Vardo”, Kiran Millwood Hargrave
Gdy w norweskiej miejscowości Vardø w XVII wieku podczas sztormu giną wszyscy mężczyźni, kobiety przejmują ich obowiązki. Wypływają na połowy, oprawiają skóry reniferów, walczą z surową przyrodą. Władze są tym jednak zaniepokojone. Do wioski przybywa łowca czarownic, by oskarżyć kobiety o czary i przywrócić światu właściwy mu porządek.
Niewiele trzeba, by zostać posądzoną o konszachty z diabłem. Świetna powieść została oparta na prawdziwych wydarzeniach, w których efekcie 91 osób zostało spalonych na stosie.
„Kobiety z Vardo”, Kiran Millwood Hargrave, tłum. Jędrzej Polak, Znak Literanova
6. W sieci kłamstwa: „Burzliwe czasy”, Mario Vargas Llosa
Laureat Nagrody Nobla w nowej powieści „Burzliwe czasy” wraca do wydarzeń, które w latach 50. wstrząsnęły Gwatemalą. Demokratycznie wybrany prezydent Jacobo Árbenz podjął wtedy próbę zmodernizowania kraju. Zaniepokojona wizją reform społecznych korporacja United Fruit z pomocą cynicznego PR-owca doprowadziła do oskarżenia go o szpiegostwo na rzecz ZSRR i w rezultacie do obalenia rządu.
Mieszając historię z fikcją, Llosa pokazuje walkę o władzę, w której głównymi narzędziami są fake news, manipulacje i ludzkie namiętności.
„Burzliwe czasy”, Mario Vargas Llosa, tłum. Marzena Chrobak, Znak
7. Owoce melancholii: „Owoce wiśni”, Osamu Dazai
Osamu Dazai należy do najważniejszych japońskich pisarzy XX wieku. Dekadent, którego naznaczone bólem i melancholią teksty stały się kultowe. W zbiorze opowiadań „Owoce wiśni” dużo jest wątków autobiograficznych, nawiązań do bujnego życia towarzyskiego i dramatycznych miłości, które wielokrotnie skłaniały pisarza do prób samobójczych.
Do czytelników swoich opowiadań Dazai pisał: „Kiedy je przeczytasz, nic nie poprawi się w Twoim życiu, nie staniesz się kimś wybitnym. Niczym się nie staniesz. Dlatego za bardzo ich nie polecam”.
„Owoce wiśni”, Osamu Dazai, tłum. Katarzyna Sonnenberg-Musiał, Czytelnik
8. Mistrz powraca: „Talita”, Paweł Huelle
Pierwsza od lat książka Pawła Huellego to literatura tej klasy, z jaką rzadko dziś mamy do czynienia. W zbiorze 12 opowiadań pisarz patrzy na miłość i śmierć, pyta o grzech i możliwość jego odkupienia, na nowo interpretuje biblijne opowieści i historie z przeszłości, ale jest też bacznym obserwatorem dzisiejszego życia.
W otwierającej tom „Talicie” pisarz sięga po biblijną opowieść o wskrzeszeniu z martwych córki Jaira. Oto do domu, w którym za chwilę odbędą się modły przy trumnie 12-latki, przybywa tajemniczy mnich. Czy dziś jesteśmy gotowi przyjąć cud?
„Talita”, Paweł Huelle, Znak