15 ważnych historii napisanych przez kobiety – lista książek na wakacje!
Adobe Stock

15 ważnych historii napisanych przez kobiety – lista książek na wakacje!

Od „Ani z Zielonego Wzgórza” po „Brzemię” Agaty Christie albo powieści Zadie Smith.
Marta Strzelecka
17.06.2020

Są książki, o jakich nigdy nie zapomnimy. Te, które sprawiły, że poczułyśmy się bardziej odważne, nie tak zagubione jak zwykle albo nie tak bardzo zwyczajne, przewidywalne jak na co dzień. Każda z nas wymieniłaby co najmniej kilkanaście tytułów opisujących nas, bliskie nam kobiety, wpisujących się w nasze rozmowy. I chociaż niemodnie jest być może wymieniać na takiej liście inne autorki niż Elena Ferrante czy Margaret Atwood, my to robimy, bo nie chodzi o modę. To jest zupełnie subiektywny zestaw. Poszukajcie w nim swoich historii. I stwórzcie własne listy niezapomnianych ważnych książek.

1. „Lato”, Tove Jansson

Każdego lata ta niewielka książka wraca do mojej podręcznej biblioteki. Rodzaj dziennika z pobytu wnuczki z babcią na tajemniczej szwedzkiej wyspie. A życie na wyspie z kimś, kto doskonale cię rozumie, w okolicznościach jak z baśni, jest przecież spełnieniem marzenia o niekończących się wakacjach. Ta rzeczywistość wydaje się odrealniona, a jednocześnie dostępna, bo nikt nie opisuje promieni słońca czy dźwięku deszczu na tak wiele zaskakujących sposobów jak Jansson. Nikt nie odkrywa świata tak jak ona – i kiedy pisze o kobietach w różnym wieku, i kiedy pisze o Muminkach.

powieść dla kobiet
mat. prasowe

„Lato”, Tove Jansson, tłum. Zygmunt Łanowski, Marginesy

2. „Matki”, Brit Bennett

Małe miasteczko, społeczność, w której plotki rozchodzą się błyskawicznie, nadzieja na lepsze życie, licealna miłość. Każdy z tych elementów buduje początek opowieści. Ale najważniejszy okazuje się koniec niewinności. Przyjaźń dziewczyn, brak sekretów przestają być najważniejsze, kiedy okazuje się, że jedna z nich jest w ciąży – za wcześnie, zupełnie wbrew planowi, żeby zbudować swoje życie bez zdecydowanych kompromisów. To historia o pierwszych poważnych decyzjach, które zostają w nas na zawsze. I nie tylko w nas – potem w naszych córkach, relacjach z nimi.

powieść dla kobiet
mat. prasowe

„Matki”, Brit Bennett, tłum. Izabela Matuszewska, Albatros

3. „Swing Time”, Zadie Smith

Baśń o Kopciuszku, a właściwie dwóch. Zaczyna się w miejscu, z którego trudno się wyrwać, w londyńskiej dzielnicy zamieszkanej przez klasę robotniczą oraz imigrantów. Dwie dziewczyny poznają się na lekcjach tańca. Jedna z nich jest bardzo zdolna, a przy tym niepewna siebie, druga – przebojowa, ale nadwrażliwa. Każdej z nich ta druga w którymś momencie życia wydaje się lepsza. To historia o tym, jak zgubna jest pogoń za sukcesami, które w większym stopniu są atrakcyjne dla obserwujących niż dla nas samych.

powieść dla kobiet
mat. prasowe

„Swing Time”, Zadie Smith, tłum. Tomasz Kłoszewski, Znak

4. „Zgaga”, Nora Ephron

„Wszystko jest cytatem”, mawiała matka Nory Ephron. Absolutnie wszystko, również sytuacje bez wyjścia. Ktoś kiedyś przeżył już to, co nam wydaje się jedyną i pierwszą tego rodzaju osobistą tragedią. Historie takie jak nasza były udziałem innych kobiet. Tak o świecie, o sobie samej pisze autorka „Zgagi”, opowieści o beznadziejnym końcu małżeństwa. Gdyby bohaterka „Kiedy Harry poznał Sally”, jednego ze scenariuszy Ephron, pisała powieści, ich język byłby właśnie taki – dowcipny, ironiczny, przejmujący.

powieść dla kobiet
mat. prasowe

„Zgaga”, Nora Ephron, tłum. Małgorzata Stafiej, Prószyński i S-ka

5. „Własny pokój”, Virginia Woolf

Ile z nas żyje, jak chce tak naprawdę? Własny pokój w tej książce to pomieszczenie, ale przede wszystkim przestrzeń w głowie, potrzebna, żeby mieć czas dla siebie, dokonywać wyborów, które rozwijają nas jako jednostki, nie tylko matki, żony czy babcie. A żeby tak było – pisała Woolf w 1929 roku – kobieta musi być niezależna finansowo, mieć możliwość wpływania na rzeczywistość społeczną, móc kształtować własne życie zawodowe, a nie poddawać się temu, jak kształtują je mężczyźni.

powieść dla kobiet
mat. prasowe

„Własny pokój”, Virginia Woolf, tłum. Agnieszka Graff, OsnoVa

6. „Marta”, Eliza Orzeszkowa

Anglicy mieli Virginię Woolf, a my Elizę Orzeszkową, autorkę wyzwoloną, niezależną, zajmującą się losem kobiet. Każda jej książka jest feministyczna, ale „Marta” to manifest. Wprawdzie trudno w sposób dosłowny zidentyfikować się z problemami bohaterki, która jako kobieta jest gorzej wykształcona od mężczyzn i bezsilna bez męża, ale z jej poczuciem osamotnienia, niemożności przebicia szklanego sufitu – już tak. Sama Orzeszkowa nie dostała Nobla, choć była kandydatką. Na jej nieszczęście w tym samym czasie na rynku literackim sukcesy odnosił również męski kandydat, Henryk Sienkiewicz.

powieść dla kobiet
mat. prasowe

„Marta”, Eliza Orzeszkowa, Zielona Sowa

7. „Dom i głowa jego”, Ivy Compton-Burnett

Zwyczajne życie wypełnione sztucznymi rozmowami, podwieczorkami, wyjściami do kościoła, rodzinnymi posiłkami, podczas których każdy zamknięty jest w swoim świecie. Kiedy umiera żona głównego bohatera, a on ponownie się żeni, nikt nie zmienia sposobu zachowania. Robi się tylko coraz bardziej duszno. Książka ukazała się w 1935 roku, opisuje czasy wiktoriańskie, ale istnieje niebezpieczeństwo, że w tej odległej rzeczywistości odnajdziecie znajome sytuacje – choćby w pełnych niepewności i sarkazmu dialogach, w walkach słownych wywołanych najbardziej przyziemnymi powodami.

powieść dla kobiet
mat. prasowe

„Dom i głowa jego”, Ivy Compton-Burnett, tłum. Jolanta Kozak, W.A.B.

8. „Brzemię”, Agatha Christie

„Była dobroduszna i posłuszna, nie sprawiała kłopotów, ale nie była – i miała wrażenie, że nigdy nie będzie – dla nikogo ważna”. Bohaterka „Brzemienia”, jednej z powieści Agathy Christie wydanych pod pseudonimem Mary Westmacott, żyje w cieniu – najpierw adorowanego przez rodziców brata, potem siostry. Czeka na czas, w którym poczuje się wolna od ocen. Utrudnia to w sposób zasadniczy pewna emocja. Nie warto tu zdradzać jaka, bo to psychologiczny kryminał. Mistrzowski.

powieść dla kobiet
mat. prasowe
 

„Brzemię”, Agatha Christie, tlum. Maciej Grabski, Wydawnictwo Dolnośląskie

9. „Obsoletki”, Justyna Bargielska

Pewnych przeżyć kobiety nie są w stanie podzielić z mężczyznami. Należy do nich strata dziecka. Nawet najbardziej empatyczny, najbliższy partner nie zrozumie tak, jak inna kobieta, która przeżyła to samo. Justyna Bargielska, pisząc „Obsoletki”, stworzyła dla wielu z nas rozmowę. Tytuł pochodzi od terminu „gravid obsoleta” oznaczającego śmierć płodu. Ale autorka nie tylko mówi o poronieniach, dzieciach zmarłych tuż po porodzie. Również o nieporadności słów i o tym, że trzeba próbować budować z nich własne opowieści.

powieść dla kobiet
mat. prasowe

„Obsoletki”, Justyna Bargielska, Czarne

10. „Persepolis”, Marjane Satrapi

Wolność przede wszystkim! – bohaterka tej książki krzyczy, że nie zgadza się na ograniczenia. A jeśli nie krzyczy, czerpie z życia tyle, ile w swojej sytuacji może. Jej historia zaczyna się tuż po rewolucji islamskiej w Iranie. Życie Marjane poznajemy w formie uproszczonej, jako czarno-biały komiks. A jednocześnie to biografia autorki. Wszystko jest tu zatem szczere, opowiedziane wprost. Mieszanka ciemnych i jasnych chwil, wśród których odnajdziecie własne, mimo że zarys fabuły wydaje się odległy.

powieść dla kobiet
mat. prasowe

„Persepolis”, Marjane Satrapi, tłum. Wojciech Nowicki, Egmont

11. „Frankenstein”, Mary Shelley

Trudno wyjaśnić, co czuje czytelnik głęboko przejęty historią Frankensteina, kiedy poznaje ją po raz pierwszy. Tajemnice miłości, woli istnienia niezależnie od wszystkiego są tu wyrażone najbardziej sugestywnymi obrazami, najodpowiedniejszymi słowami. W taki sam sposób poznajesz we „Frankensteinie” żądzę zemsty, od której nie ma ucieczki. Gdyby na początku XVIII wieku Mary Shelley, młoda kobieta z Londynu, wegetarianka zafascynowana naukami ścisłymi, nie napisała tej wyrafinowanej, inteligentnej powieści, nie byłoby do dziś wielu horrorów czy filmów grozy. 

powieść dla kobiet
mat. prasowe

„Frankenstein”, Mary Shelley, tłum. Maciej Płaza, Vesper

12. „Ania z Zielonego Wzgórza”, Lucy Maud Montgomery

Choćby nie chciało się mieć nic wspólnego z czytelniczymi modami, tęsknota za tą bohaterką i tak się odzywa. Za jej bezczelnością, uporem, młodzieńczością. Ale też za starym egzemplarzem książki o Ani, który kiedyś czytała mama, poza nią również ciotki i babcia. Nie da się nie wracać do tej historii o przyjaźni, miłości rodzeństwa, szczenięcym zakochaniu, wierze w miłość na całe życie. Kto nie chciałby znaleźć się w świecie, w którym poczucie pustki wypełnia cały zbiór budujących uczuć, życzliwych ludzi? Egzaltowany język powieści dodaje tym powrotom uroku.

powieść dla kobiet
mat. prasowe

„Ania z Zielonego Wzgórza”, Lucy Maud Montgomery, tłum. Agnieszka Kuc, Wydawnictwo Literackie

13. „Moja Antonia”, Willa Cather

Genialna autorka westernów Willa Cather napisała poetycką opowieść o tym, w jaki sposób mężczyzna pamięta niezwykłą dziewczynę. Antonia wzorowana jest na prawdziwej postaci, nieśmiałej imigrantce, znajomej autorki. „Była do głębi dobra, wrażliwa, delikatna”, wspominała Cather. Nie stworzyła klasycznej powieści z intrygą, walką o szczęście, rozwiązaniem akcji. To opowieść o tym, jak widzimy innych, kiedy chcemy dostrzegać tylko dobro. Piękna miłosna historia.

powieść dla kobiet
mat. prasowe

„Moja Antonia”, Willa Cather, tłum. Ryszarda Grzybowska, Colibri

14. „Pippi Pończoszanka”, Astrid Lindgren

„Kiedy dorosnę, będę jak Pippi”, myślałam, czytając o niej w dzieciństwie. Teoretycznie nie ma to sensu. Jednak ma ogromny, bo grzeczne dziecko nie pozwala sobie na bycie jak Pippi. Może mieć w planach wolność wyrażania poglądów, brak skrępowania własną skrywaną przebojowością, spełnianie marzeń w każdej chwili, bez przerwy. I odpowiednie traktowanie każdego, kto źle cię traktuje – po prostu podnosisz go wysoko, pouczasz i wieszasz na drzewie, dodając „Jesteś słaby”.

powieść dla kobiet
mat. prasowe

„Pippi Pończoszanka”, Astrid Lindgren, tłum. Irena Szuch-Wyszomirska, Nasza Księgarnia

15. „Po co ci szczęście, jeśli możesz być normalna”, Jeanette Winterson

Autobiografia, a jednocześnie książka piękna literacko, pełna przypowieści. Jeanette Winterson jest adoptowanym dzieckiem. Tytuł to cytat z przybranej matki, zdanie, które przez większość życia ciągnęło bohaterkę w dół. Ale też sprawiło, że została wspaniałą, nagradzaną pisarką, żeby móc w pełni wyrazić siebie, nie zgadzać się na spełnianie minimum oczekiwań. Winterson bierze z życia najwięcej. I tak, czytając tę książkę, ocenisz własne możliwości – możesz najwięcej.

powieść dla kobiet
mat. prasowe

„Po co ci szczęście, jeśli możesz być normalna”, Jeanette Winterson, tłum. Katarzyna Karłowska, Rebis

 

Kochasz czytać?
Czekamy na Ciebie!

Dołącz do grupy na FB
 

Uroda Życia - czytaj dla przyjemności

Czekamy na Ciebie na FB
 

Ludzie, psychologia,
pasja - inspirujemy!

Obserwuj nas na IG
Wojciech Chmielarz
mat. prasowe

Wojciech Chmielarz: „Każdy człowiek to tajemnica” 

Wojciech Chmielarz jest autorem kryminałów, m.in. zekranizowanego przez Canal+ „Żmijowska”, i laureatem Nagrody Wielkiego Kalibru. Właśnie ukazała się jego nowa książka „Wyrwa”.
Sylwia Niemczyk
11.05.2020

Kiedy bohater „Wyrwy”, czterdziestoletni Maciej Tomski dostaje wiadomość, że jego żona Janina zginęła w wypadku, wali się jego cały świat. Kiedy jednak dowiaduje się, gdzie zdarzył się ten tragiczny wypadek, zaczyna podejrzewać, że o swojej żonie nie wiedział właściwie niczego. Każda nowa informacja utwierdza go w tym przekonaniu – okazuje się nawet, że Janina w swoim równoległym życiu nosiła nawet inne imię.  Wojciech Chmielarz, który zasłynął cyklem o komisarzu Komendy Stołecznej Policji, Jakubie Mortce, w swoich ostatnich książkach odchodzi od klasycznej kryminalnej formy. Jego najnowsza książka to raczej thriller psychologiczny i jednocześnie kolejna, po „Żmijowisku” i „Ranie” wciągająca opowieść o pokoleniu dzisiejszych czterdziestolatków: sfrustrowanych, przegranych, z których wielu sprzedało swoje marzenia sprzed 20 lat za cenę „małej stabilizacji”. To także przejmująco smutny obraz współczesnej rodziny, w której wszyscy żyją obok siebie, właściwie nie znając się nawzajem.  Sylwia Niemczyk: Kobieta ginie w wypadku, odpada nam więc klasyczne pytanie: „Kto zabił?”. To jeszcze jest kryminał?  Wojciech Chmielarz: Nie uciekam od łatki autora kryminałów, ale tak jak w moich ostatnich książkach, „Żmijowisku” czy „Ranie”,  chciałem, aby bohaterami byli zwykli ludzie i ich zwykłe życie. Pomysł na „Wyrwę” zaczął się od sceny, która kiedyś przyszła mi do głowy: na pogrzebie tragicznie zmarłej kobiety pojawia się ktoś obcy, jej kochanek. I zaczynamy się zastanawiać, kim tak naprawdę ta kobieta była. Prawdę o  niej musimy składać kawałek po kawałku, jak puzzle.  I może się zdarzyć, że nie złożymy tej układanki do końca. ...

Czytaj dalej
Książki o rasizmie
Mat. prasowe

10 książek na temat rasizmu, które trzeba przeczytać

Zabójstwo 46-letniego czarnoskórego George'a Floyda przez policjanta z Mineapolis udowodniło, że rasizm wciąż ma się dobrze. Protestuje już cały świat. Wygrajmy wspólnie z rasizmem - wiedzą, uważnością, empatią!
Magdalena Żakowska
03.06.2020

Książek zmarłej w zeszłym roku Toni Morrison, amerykańskiej pisarki, feministki, eseistki polecać nikomu nie trzeba. Jej „Najbardziej niebieskie oko” i „Umiłowana” należą dziś do kanonu literatury XX wieku. W uzasadnieniu decyzji o przyznaniu Toni Morrison Nagrody Nobla Akademia Szwedzka napisała: „W powieściach charakteryzujących się siłą wizji literackiej i poetyckich wartości Morrison przedstawia najważniejsze problemy amerykańskiej rzeczywistości”. Problemy jej czarnoskórych mieszkańców. Ale książek, które pozwolą nam lepiej zrozumieć to, co dzieje się dziś w Ameryce i dadzą nam narzędzia do tego, abyśmy potrafili o tym mądrze rozmawiać, jest znacznie więcej. Oto 10 książek, które wszyscy powinniśmy dziś znać: 1. Ogar piekielny ściga mnie. Zamach na Martina Luthera Kinga i wielka obława na jego zabójcę Hampton Sides (Czarne, 2017)  „W kwietniu 1968 roku James Earl Ray przyjechał do Memphis. Wynajął obskurny pokój ze świetnym widokiem na motel Lorraine, kupił karabin snajperski i wziął na cel historię. Po oddaniu śmiertelnego strzału do Martina Luthera Kinga porzucił broń, wsiadł do białego mustanga i spokojnie odjechał. Policja, która już parę minut po zabójstwie pojawiła się na miejscu zdarzenia, minęła się z nim o kilka chwil. Śledztwo wkrótce przejęło FBI, rozpoczynając największy pościg w historii Ameryki, w którym udział wzięło ponad trzy i pół tysiąca agentów, który kosztował prawie dwa miliony dolarów i który zakończył się daleko poza granicami USA”.  Hampton Sides stworzył pasjonujący thriller non-fiction, konstruując równoległe portrety dwóch bardzo różnych mężczyzn, ofiary i zabójcy: charyzmatycznego...

Czytaj dalej
książki na lato
mat. prasowe

7 książek na czerwiec o kobietach i dla kobiet

Mamy w czym wybierać: ostatnie tygodnie to premiery książek Mariusza Szczygła, Janusza Leona Wiśniewskiego, Liane Moriarty czy Kristin Hannah. Zobaczcie, jakie książki warto zapakować na czerwcowy długi weekend albo pierwszy wakacyjny wyjazd.
Sylwia Arlak
05.06.2020

Książka na długi weekend? My mamy nawet siedem do wyboru: oprócz typowych powieści i opowiadań, w naszym czerwcowym zestawie znajdziesz biografię, poradnik psychologiczny i nietypowy przewodnik turystyczny. Jedynym kryterium wyboru było: ma wciągać i budzić refleksję. Zobaczcie, co proponujemy: 1. „Miłość i inne obsesje”, Liane Moriarty Liane Moriarty, autorka bestselleru „Wielkie kłamstewka” (nakręcony na podstawie książki serial możemy oglądać w Polsce na HBO) powraca z nową pozycją:  „Miłość i inne obsesje” (wyd. Znak Literanova). Bohaterka książki, Ellen jest hipnoterapeutką. Spotyka się z Patrickiem, wdowcem samotnie wychowującym syna. Podczas jednej z pierwszych randek, mężczyzna wyznaje, że prześladuje go jego była dziewczyna. Ellen stara się zrozumieć tę dziwną sytuację, ale towarzyszy jej coraz większy niepokój. Czy może wierzyć dopiero co poznanemu mężczyźnie? „Miłość i inne obsesje” to opowieść o wielkim uczuciu, pełna tajemnic i zagadek. Nie ma tu szalonych zwrotów akcji, ale powolne budowanie napięcia pomaga rozsmakować się w lekturze i lepiej zrozumieć motywy bohaterów. 2. „Prawdziwe kolory”, Kristin Hannah Amerykańską pisarkę, Kristin Hannah poznaliśmy jako autorkę świetnej powieści historycznej „Słowik” o dramatycznych losach dwóch sióstr, Isabelle i Vianne, w czasie II wojny światowej. W kolejnej książce „Prawdziwe kolory” pisarka po raz kolejny opowiada historię sióstr – tym razem bohaterek jest trzy: Winona, Aurora i Vivi Ann – które, aby ocalić rodzinę, muszą zmierzyć się z własnymi demonami. Uprzedzenia, zazdrość i wielka namiętność mogą poróżnić najbardziej kochające się osoby. „Prawdziwe kolory” (wyd. Świat Książki) to...

Czytaj dalej