Kundalini Joga to świadome życie w zgodzie ze sobą i światem
Adobe Stock

Kundalini Joga to świadome życie w zgodzie ze sobą i światem

Kundalini Joga otwarta dla ludzi Zachodu ponad 40 lat temu przez Yogiego Bhajana (w Polsce od 2006 r.) to nie tylko system ćwiczeń i medytacji, ale przede wszystkim forma świadomego stylu życia oparta na starożytnej wiedzy o człowieku.
Agnieszka Mosak
22.06.2020

Kundalini Joga w formie systemu, który skodyfikował Yogi Bhajan, została otwarta dla Zachodu w 1968 r. Do tego czasu była nauką sekretną, przekazywaną wąskiemu gronu uczniów jedynie w bezpośrednim nauczaniu i relacji uczeń – mistrz. Miało to swoje uzasadnienie w poprzednich epokach, ponieważ siła oddziaływania energii Kundalini wymagała nieprzypadkowego wyboru i precyzyjnego przygotowania ucznia również pod względem etycznym. Uczniami najczęściej byli potomkowie wysoko postawionych rodów, także królewskich, stąd Kundalini Jogę określano jako jogę królewską ze względu na jej elitarny charakter i oddziaływanie, które Yogi Bhajan określa jako „królewskie zarządzanie jogicznymi wartościami i cechami. Jest to pełne rozwinięcie Tożsamości i Istnienia, kiedy wyrażamy się jak święci i kroczymy jak królowie. Działa wtedy twoja obecność”. Linia Radż Jogi prowadzi od Krishny przez króla Dżanakę do guru Rama Dasa siedzącego na tronie Radż Jogi w domu guru Nanaka. Sam Yogi Bhajan otrzymał ten przekaz od swoich mistrzów: Santa Hazarego Singha i Maharaja Baba Virsa Singha oraz bezpośrednio od guru Rama Dasa. W Kundalini Jodze spotykają się właściwie trzy aspekty: Bhakti Joga, Shakti Joga i Raj Joga.

Energia Kundalini wymaga wysokiej etyki, poczucia wartości i samodyscypliny również dzisiaj, ale szczęśliwie wraz z upływem czasu wzrosła globalna świadomość i zmieniła się ogólna energetyka ludzkości.

Katarzyna Miller: „Romantyczna miłość jest tylko na chwilę, jeśli w nią wierzycie, przegracie”

Co to jest Kundalini? 

Kundalini jest potencjalną, czyli uśpioną, częścią siły życiowej człowieka, zmagazynowaną u podstawy kręgosłupa. Można przeżyć życie i nigdy nie użyć tej ekstrarezerwy. Czasem jej uruchomienie następuje spontanicznie, czasem trzeba wieloletniego treningu. Kundalini jest luksusowym naddatkiem energii, dzięki której człowiek może wykorzystać dodatkowe zasoby ciała i umysłu oraz spożytkować je dla rozwoju duchowego. To wyjaśnia fakt, że prawdziwy rozwój duchowy potrzebuje energii witalnej. Nie jest chaotycznym i okazjonalnym bujaniem w obłokach, lecz precyzyjnym wznoszeniem świadomości poprzez centra energetyczne ciała i umysłu, zwane czakrami (czakramami), dla otwarcia ich na subtelność ducha poprzez wolę, charakter i poświęcenie ego. Bycie i służenie TU i TERAZ.

Lekcja Kundalini Jogi 

Przekaz nauk w systemie Yogiego Bhajana jest jednocześnie prosty i bardzo złożony. Ćwiczenia dynamiczne, oddechowe, rozciągające, wzmacniające, izometryczne i wiele innych, zbudowane w ściśle określone sekwencje i zestawy, tzw. krije, o określonym oddziaływaniu na poziomie fizycznym – dla ciała, by poczuło każdą komórkę i zapisaną w niej historię; ale też mentalnym, psychicznym i duchowym. Medytacje w ciszy, w ruchu, z dźwiękiem czy z mantrą – dla umysłu, by uwolnił wszystkie zapisy i otworzył się na swą nieograniczoność. Nauka totalnego relaksu, który uzdrawia umysł i ciało, a duszę budzi do prowadzenia nas przez życie.

Każda lekcja ma więc określoną strukturę, na którą składa się właśnie rozgrzewka, pranajama, krija, relaksacja i techniki medytacyjne. Lekcje, choć podobne pod względem przebiegu następujących po sobie części, różnią się znacznie charakterem i energetyką. 

Podobnie jak w innych ścieżkach jogi zachęcamy każdego do rozpoczęcia samodzielnej praktyki, do czego niezbędnym wstępem jest zwiększona uważność w swojej codzienności, refleksja nad zasadami zawartymi w jamach i nijamach oraz intencja, która decyduje o naszych celach w tej praktyce. 

Narzędzia w Kundalini Jodze 

Tym, co decyduje o tak wyrazistym wpływie tej praktyki na całe nasze życie, jest fakt, że obejmuje ona całą ludzką istotę. Zajmuje się nie tylko ciałem czy nawet umysłem (których Kundalini Joga wyróżnia trzy!), lecz także angażuje duszę, aurę oraz coraz subtelniejsze ciała, jakimi wg Yogiego Bhajana dysponuje człowiek, a jest ich razem aż dziesięć.

Specyfiką jest to, że podczas jednej sesji stosujemy jednocześnie asany, pranajamę, mudry, mantry, punkty koncentracji, medytację i relaks. Pozycje ciała i ruch stymulują różne układy organizmu, aby je zrównoważyć i wyleczyć, wywierają delikatny nacisk na układ gruczołowy i nerwowy, powodując przepływ energii w nadis (kanałach, w których płynie energia). Pranajama uczy zaś zarządzania energią witalną. 

Wewnętrzne ogarnięcie wszystkich tych aspektów naraz jest sporym wyzwaniem i właśnie tak wyzwalamy dodatkowe rezerwy energii. Uwalniają się one z miejsc w ciele fizycznym, które były zablokowane, a metodą, jaka to umożliwia, jest praca z tzw. zamkami ciała i zawieszeniem oddechu. Bhandy pomagają, poprzez regulację oddechu, kierować ruchem prany (siły życiowej) w organizmie i gromadzić efekty uprzednio wykonanego ćwiczenia, zwiększając przepływ płynu mózgowo-rdzeniowego. Zatrzymane w tkankach i komórkach trudne, nieprzeżyte do końca uczucia, pamięć historii czy traumy – wypływając na powierzchnię, mogą wzbudzać falę myśli czy emocji, którym pozwalamy przejść, ponieważ krija prowadzi cię dalej, poza twoją historię, do bycia otwartą, ufną, wrażliwą, a jednocześnie mocną, cierpliwą i stabilną istotą. 

***

Agnieszka Hari Kartar

Od 2008 r. jest nauczycielką Kundalini Jogi wg systemu Yogiego Bhajana I stopnia, w 2013 r. ukończyła II stopień w Londynie. Certyfikowana przez Kundalini Research Institute (USA). Prowadzi zajęcia, warsztaty i wyjazdy dla grup oraz sesje indywidualne.   www.ovskastudio.art.pl 

***

Chcesz wiedzieć więcej?

Na polskim rynku dostępna jest książka „Kundalini – esencja jogi” guru Dharanma Singha Khalsa, Darryla O’Keeffe’a, w której znajdziesz wszystkie odpowiedzi na temat Kundalini Jogi.

 

Kochasz czytać?
Czekamy na Ciebie!

Dołącz do grupy na FB
 

Uroda Życia - czytaj dla przyjemności

Czekamy na Ciebie na FB
 

Ludzie, psychologia,
pasja - inspirujemy!

Obserwuj nas na IG
Adobestock

Joga – więcej niż ćwiczenia!

Czy świadomość własnego ciała ułatwia codzienne życie?
Urszula Wilczkowska
29.04.2011

Pięć stref Filozofia jogi widzi w człowieku pięć stref . Pierwszą jest ciało materialne – człowiek, drugą strefa eteryczna – energia życia, trzecią stanowi umysł – emocje, myśli, czwartą strefą są czynności intelektualne (wiedza), a piątą tworzy doskonała, perfekcyjna błogość. Metody oddychania i medytacja są częścią jogi i prowadzą do podnoszenia energii, poprawy samopoczucia, równowagi, koordynacji ruchowej, koncentracji oraz osiągania wewnętrznego spokoju – odpowiedzialnego za szczęście. Choroba jest czynnikiem zachwiana równowagi w trzech pierwszych strefach. Energia zdrowego człowieka przepływa swobodnie przez wszystkie strefy. Joga pomaga w profilaktyce chorób somatycznych (zakaźnych i urazów). Poprawia ogólny stan zdrowia i sprawia, że człowiek staje się bardziej świadomy swojego ciała – a zatem mniej narażony na wypadki. Joga polepsza stan zdrowia cierpiących na astmę, zapalenie stawów, choroby serca i choroby zwyrodnieniowe. Pozycje jogi całkowicie wykorzystują ruchy kręgosłupa i stawów. Dzięki czemu poprawia się ich ruchliwość, zmniejsza zesztywnienie oraz ból. W chorobach psychosomatycznych dolegliwości sprawiają, że zaburzenia osobowości zamykają przepływ energii do sfer wewnętrznych. Powstaje niepokój, niezadowolenie, rozdrażnienie i stany depresyjne. Świadomość ciała Joga to kontrola i świadomość. Świadomość ciała i umysłu oraz kontrola nad nim. Wszelkie ćwiczenia pozwalają w większym stopniu poznać własne granice i przekraczanie ich. Z początku proste ćwiczenia powoli rozciągają ciało. Z każdym kolejnym wiemy, do czego jesteśmy zdolni. Satysfakcja z wykonania czegoś, co na samym początku wydawało się niemożliwe przynosi radość nie tylko na polu sprawności fizycznej. Człowiek nabiera pewności siebie, wiary we własne...

Czytaj dalej
Fotolia

Joga - oczyszcza umysł i ciało oraz... zapewnia udany seks!

Marzysz o satysfakcjonującym seksie? Uprawiaj jogę!
Urszula Wilczkowska
03.10.2016

O prozdrowotnych właściwościach jogi wiadomo nie od dziś. Jej regularne uprawianie niesie za sobą szereg korzyści, dlatego grono zwolenników tej staroindyjskiej praktyki stale się powiększa. Okazuje się, że ma ona nie tylko pozytywny wpływ na ciało i umysł, lecz także poprawia jakość seksu. Pragniesz doświadczać chwil uniesienia w sypialni? Zamiast zażywania leków, które mogą wywołać szereg skutków ubocznych, zapisz się na zajęcia jogi! Możesz również trenować w domu! Przedstawiamy, że joga i seks mają ze sobą więcej wspólnego, niż może się wydawać! 6 korzyści płynących z jogi, które mogą polepszyć seks 1. Podniesienie poziomu libido Stres to jeden z zabójców numer jeden popędu seksualnego. W wyniku jego działania ochota na seks maleje, w wielu przypadkach drastycznie. Jednym z najskuteczniejszych pogromców stresu jest joga. Dzięki ćwiczeniom oddechowym, które odgrywają w niej kluczową rolę, dochodzi do rozładowania napięcia emocjonalnego. Za ich sprawą osiągamy spokój wewnętrzny, czujemy się szczęśliwi i zrelaksowani. Z badań wynika, że regularne uprawianie jogi obniża poziom kortyzolu (hormonu stresu). W efekcie wzrasta nasz apetyt na miłosne igraszki w sypialni. 2. Zwiększenie wrażliwości na dotyk Uprawianie tej formy gimnastyki ma zbawienny wpływ na układ krążenia, co stanowi kolejny argument na to, że joga i seks idą w parze. Podczas wykonywania ćwiczeń oddechowych zwiększa się przepływ krwi do narządów płciowych , co sprawia, że stajemy się wrażliwsi na dotyk, który, jak wiadomo, jest jednym z najbardziej aktywnych zmysłów w sypialni... 3. Wzmocnienie orgazmu  Niektóre pozycje jogi działają podobnie jak ćwiczenia Kegla, mianowicie wzmacniają mięśnie dna miednicy. Im silniejsze i elastyczniejsze mięśnie, tym...

Czytaj dalej